Про що говорить вихід Uber на біржу

27 травня 2019, 10:30

Великий американський сервіс таксі наважився запропонувати свої акції публіці, що не оцінила їх перспективності, що може дуже налякати багато молодих компаній

У п’ятницю, 10 травня, на Нью-Йоркській фондовій біржі почали торгуватися акції Uber, нестандартного сервісу таксі. Це було одне з найбільших розміщень акцій на біржі за останні роки.

Відео дня

Не можна применшувати важливість цієї події. Дедалі більше молодих і технологічних компаній не хочуть розміщувати свої акції на біржі. Вони вважають за краще залишатися в закритій приватній власності і жити своїм, захованим від сторонніх очей життям.

Знаєте, що таке бути великою глобальною компанією, акції якої торгуються на біржі? Це, наприклад, організовувати розкішні тури для аналітиків інвестиційних банків з Уолл-стріт. Возити їх у круті готелі-ресорти, годувати, поїти, розважати, а мимохідь — презентувати фінансові звіти і переконувати, що ваша компанія буде успішно рости. І ось ви як можете догоджаєте аналітикам, а ті, випивши за ваш кошт увесь віскі з міні-бару в готелі, де ніч коштує $1000, дають потім негативний прогноз щодо вашої компанії. У підсумку, акції падають у ціні, а ви нічого не можете зробити.

Я регулярно читаю стенограми конференцій керівництва біржових компаній з аналітиками. І ось у аналітиків вважається особливим шиком задати максимально незручне запитання генеральному або операційного директора компанії. Не те щоб це питання дуже цінне в плані отримання інформації, але ось треба замалюватися перед колегами-аналітиками. І, знову ж таки, впустити акції в ціні.

Незважаючи на вічне невдоволення аналітиків нетрадиційними бізнесами, Uber все-таки вийшов на Нью-Йоркську біржу. До того ж рвонув не на Nasdaq, де торгуються технологічні компанії, а на основний майданчик Нью-Йорка, ніби показуючи, що не боїться конкурувати за гроші інвесторів хоч би і з нафтогазовими гігантами.

За перший день торгівлі акції втратили в ціні 8%. Це досить багато. Причиною тому став хаос під час розміщення акцій. Але — про все по черзі.

Допомагали розміщувати акції Uber великі інвестбанки — Morgan Stanley, Goldman Sachs і Bank of America. Як зазвичай проходить класичне розміщення? Банки домовляються з компанією про ціну акцій і викуповують їх, щоб згодом запропонувати їх уже на біржі. Це технічна процедура, за яку інвестиційні гіганти беруть щедрий бонус.

Перш ніж розмістити акції для всіх охочих на Нью-Йоркській біржі, банкіри запропонували фінансовому холдингу PayPal прикупити папери Uber за пріоритетною процедурою. PayPal оцінив можливість і вклав $500 млн. Все-таки школа Ілона Маска не минає дарма — саме він заснував PayPal і прищепив тамтешньому керівництву смак до молодої бізнесової порості. Потім знаменитий японський венчурний фонд Vision Fund скинувся з Toyota та ще одними хлопцями, щоб проінвестувати $1 млрд у розвиток проектів безпілотного водіння Uber, гарантувавши собі частку в майбутніх прибутках.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Усім же іншим було надано можливість купити акції Uber, поданого як мікс таксі і сервісу з доставкиі їжі — Uber Eats. Всі інші технологічні і не тільки технологічні речі — автономне водіння, сервіс оренди велосипедів і скутерів, промислова логістика — були подані в проспекті випуску акцій у розділі «інше». Без виділення в окремий офіційний напрям бізнесу.

Проте біржовий аналітик мислить гранично конкретно. Якщо в окремий напрям бізнес не виділили, значить він другорядний, розвиватися буде на галай-балай і грошей не принесе. Тому треба робити ставку, зважаючи на те, що Uber — це тільки таксі і доставка їжі. Ось і вийшло — мінус 8% у перший день торгівлі акціями.

Утім Uber доклав купу зусиль, щоб показати, що він — компанія, що мислить майбутнім і технологіями. Що заплановано купу проектів за різними напрямами. Цей бізнес всіляко намагався продати ринку ідею довгострокового розвитку, щоб одразу сформувати нечутливість інвесторів до волатильності через всякі дурні провали — на кшталт того, як засновник компанії Тревіс Каланик говорив усілякі дурниці публічно, був причетний до секс-скандалів тощо.

Приклад виходу Uber на біржу в Нью-Йорку вкотре нагадав просту істину: інвестор не бачить далі кінця року, коли компанія повинна виплатити дивіденди

Приклад виходу Uber на біржу в Нью-Йорку вкотре нагадав просту істину: інвестор не бачить далі кінця року, коли компанія повинна виплатити дивіденди. У аналітика давно готова старенька фінансова модель для підрахунку прибутковості інвестиції — і він просто вписує в неї нові цифри. Він не дивиться в суть бізнесу.

Саме це і відлякує компанії, особливо молоді, які і хотіли б залучити капітал, але бояться потрапити в прокрустове ложе цифр у фінансовому звіті і втратити право на експеримент. Але ж без експериментів розвитку не буває. Тим більше в бізнесі, де не можна зрозуміти, що працює, а що не працює, сидячи з аркушем паперу і олівцем. Будь-якому рішенню потрібна перевірка ринком.

Поки біржа буде агресивним середовищем, де з компанії хочуть лише витиснути дивіденди в кінці року, а не дати їй можливості рости і заробляти в більш довгостроковому горизонті — існуватиме ризик, що молода бізнесова порость буде триматися від фінансового ринку подалі.

Я впевнений, керівництво Uber не робитиме трагедії з окремо взятого першого дня торгівлі акціями. Цілком ймовірно, що Uber рухається до зростання. Але абсолютно очевидно: міжсобойчики вічно незадоволених аналітиків і трейдерів не повинні ставати масштабною проблемою для молодих і динамічних компаній. Економіка, що зростає, — це економіка, яка розуміє труднощі зростання і вміє дивитися вперед, а не економіка тераріуму і взаємного поїдання, яка знищує інновації і довгостроковий розвиток.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо НВ
X