Чому інвестувати у свій бізнес вигідніше, ніж у нерухомість чи інші чужі проєкти
Багато власників звикли більшу частину заробітку компанії та своєї частки знову вкладати у бізнес. Але найчастіше підходять до цього неусвідомлено, а тому не можуть відповісти на питання про те, наскільки взагалі розумна ця інвестиція.
Якщо вкладати у свою справу довгий час, виникає відчуття, що бізнес поглинає всі гроші, хочеться витягнути їх і проінвестувати кудись ще. Наприклад, у нерухомість, криптовалюту чи акції інших компаній. Розберімося, що ефективніше: інвестувати у зовнішні джерела чи все ж таки у свою компанію?
Чому я інвестую у свій бізнес
Моя думка така: найкраща інвестиція — інвестиція у свій власний бізнес. Тільки підходити до цього потрібно професійно. Поясню свою позицію. Порахуйте, скільки ви вклали у бізнес спочатку, а потім інвестиційну віддачу. Щоразу, коли я роблю підрахунок, виходять надзвичайно вражаючі суми. Я порівнював показники і з об'єктами нерухомості, і з акціями, вони виглядають блідо, у порівнянні з інвестиціями у власний бізнес.
Головні питання
Але постають питання про те, як і у що саме інвестувати. Коли йдеться про тверді об'єкти (обладнанні, інструментах, товарних запасах або навіть офісах для компанії), зазвичай у підприємців немає великих складнощів. Їм легко інвестувати у матеріальні об'єкти.
Але я не вважаю, що це правильно. Часто недофінансованими залишаються маркетинг, навчання та прокачування компетенцій персоналу, адже в це страшно інвестувати. Маркетингова кампанія, за яку ти заплатив, може не спрацювати, а співробітник, в навчання якого вклався, звільнитися. І це правда.
Як прийняти рішення
Прийняти рішення допоможе підрахунок потенційного повернення на інвестиції. Наприклад, скільки ви можете отримати від нового обладнання, скільки можете повернути, збільшуючи товарообіг або запаси на складі. Ви будете здивовані, але інвестиції в навчання працівників, прокачування їхньої компетентності та поліпшення якості роботи повертають набагато більше. Саме тому я не боюся вкладати гроші у працівників, а також рекламу і велику впізнаваність бренду.
Скільки інвестувати
Я створюю фонд, з якого фінансуються розвиток, розширення, нові технології та прокачування персоналу. Він називається фондом розвитку, у нього виділяю 5−10% від маржі. Зараз Visotsky Consulting — це холдинг, до якого входить кілька компаній. У всіх різна маржинальність, але 5−10% на розвиток виділяється обов’язково.
Рекомендую встановити тверде правило, визначивши, скільки відсотків від маржі ви виділяєте у фонд розвитку щотижня чи щомісяця. Компанія звикає до того, що поповнення фонду стає обов’язковою витратою на кшталт податків чи зарплати.
Принцип № 1. Перш ніж витратити, порахуйте віддачу
Припустимо, ви хочете інвестувати у прибуткову нерухомість: купити об'єкт і здавати в оренду. Ви вважаєте, у що вам обійдеться утримання об'єкта, скільки платитиме орендар. Проста електронна табличка покаже заплановане повернення на інвестиції, вкладені у придбання.

Приймаючи рішення щодо внутрішніх проектів (навчання, купівля програмного забезпечення, відкриття філії, розширення виробничих потужностей), керуйтеся тим самим принципом.
Приклад моєї компанії. Зараз ми працюємо над відкриттям філії, і ми маємо великий розрахунок. Він показує, скільки і на якому етапі нам необхідно буде інвестувати, а також те, який дохід, маржу та прибуток ми отримуватимемо завдяки вкладенню. Також ми визначаємо точні терміни, коли почнемо отримувати гроші.
Ми порівнюємо показники та після цього приймаємо рішення. Моя порада: ніколи не інвестуйте гроші у розвиток, не порахувавши повернення на інвестиції.
Принцип № 2. Завжди враховуйте ризики
Щоб навчитися цьому, мені знадобилося чимало часу. Потрібно усвідомити, що у внутрішніх інвестиціях, як і в інших, є ризики. Вкладаючи у зовнішню компанію або стартап, ви готові до того, що можете як заробити, так і втратити купу грошей. Інвестуючи у внутрішні проекти, потрібно думати так само.
Якщо бачите, що зовнішній проект, в який ви вклалися, значно відстає від плану, показники падають, то закриваєте його і списуєте збитки. Такий самий підхід необхідний і у внутрішніх проектах. Адже, погодьтеся, ідеї навіть досвідчених підприємців часто виявляються неспроможними.
Мій невдалий досвід. Буквально кілька місяців тому я закрив проект, втратив $200 тисяч. Ми планували проінвестувати більше ніж мільйон, але, пропрацювавши кілька місяців, побачили, що відхилення надто велике. Порадилися з партнером, вирішили списати збитки та закрити проект. Таке буває, будь-яка інвестиція має ризики, і ви повинні бути готові їх прийняти. Також кілька років тому я завзято не хотів приймати поразку за проектом і намагався його реанімувати додатковими грошовими вливаннями. Це тривало два роки. В результаті я все ж таки визнав поразку, але втратив замість $60 тисяч (за першого дзвіночка) понад $450 тисяч.
Принцип № 3. Створюйте грошові резерви
У вас обов’язково має бути подушка безпеки про всяк випадок. А може статися багато чого: є несумлінна конкуренція, правова система недосконала, а працівники роблять помилки. Ризиків безліч, а діяти холоднокровно, розумно і розважливо можна лише за наявності подушки безпеки.
Рекомендую створювати грошові резерви, регулярно виділяючи на це кілька відсотків маржі (раз на тиждень або раз на місяць, це залежить від моделі фінансового планування у вашій компанії). Навіть якщо ви це робитимете, то піде приблизно півтора року, перш ніж фонд стане досить великим і допоможе вам протриматися.
Резерви не працюють? Часто чую таку думку, що гроші мають працювати, а не лежати у резервному фонді. Але це не гроші, а ваш бронежилет. Так, як тільки ви винесли бронежилет з магазину, він став дешевшим, його вартість з часом ще більше зменшується. Але вас це не турбує, його завдання — захищати вас, і він із цим чудово справляється. Таке ж ставлення має бути і до грошових резервів.
Висновок
Я прибічник інвестування у свій бізнес, але робити це потрібно правильно. Для цього я керуюся трьома принципами.
Спочатку порахуйте віддачу на ваші інвестиції, для внутрішнього проекту це працює так само, як і для зовнішнього. Ще один важливий момент у тому, що потрібно бути готовим програти. Якщо це можливо при інвестиціях у зовнішню компанію або проект, то до цього потрібно бути готовим при внутрішніх вкладеннях. І обов’язково створюйте грошові резерви. Це допоможе вам мати холоднокровний, розважливий погляд на внутрішні інвестиції. І в результаті ви отримуватимете набагато більше. До того ж ніхто, крім власника бізнесу, не знає свою компанію так добре, щоб чітко розуміти, у що інвестувати. Ризик втрати фінансів у рази менший, тому що від вас (зокрема) залежить швидкість поворотних інвестицій.