Тютюнова контрабанда чи сірий експорт: розбір польотів

20 грудня 2019, 08:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Чимало людей не усвідомлюють, чому Україна тільки програє від подібних схем. Спробую пояснити на прикладах тез, які найчастіше чую від українців.

Майже щодня українські митники та прикордонники припиняють спроби незаконного вивезення великих партій сигарет з України до ЄС через західні кордони. При цьому, у частині випадків предметами правопорушення стають тютюнові вироби, які були легально вироблені в Україні. Нелегальними вони стають у той момент, коли перетинають кордон без належного митного оформлення.

Відео дня

Читаючи коментарі під новинами про затримання на митниці чергової партії такого «експорту», розумію, що чимало людей не усвідомлюють, чому Україна тільки програє від подібних схем. Спробую пояснити на прикладах тез, які найчастіше чую від українців.

1. «Це ж експорт. Навіщо його затримувати?»

Це не експорт. Це контрабанда в промислових масштабах.

Дійсно, легальне вивезення сигарет не обкладається податками на митниці. Разом з цим, контрабанда сигарет приносить надприбутки для українських організаторів. Звичайно, з цих надприбутків податків ніхто не платить. Бо цей «бізнес» ґрунтується саме на тому, щоб ухилятися від податків по обидва боки кордону.

Тож, сумнівним виглядає твердження, що прямі збитки для українського бюджету від «вивізної» контрабанди практично відсутні. Крім того, у довгостроковій перспективі контрабанда сигарет також негативно впливає на легальних виробників та експортерів в Україні.

Торгівля контрабандним тютюном позбавляє ЄС та його держав-членів приблизно 10 мільярдів євро державних доходів щороку. І Україну називають одним із основних джерел такої продукції.

Європейське управління з питань запобігання зловживанням та шахрайству (OLAF) підрахувало, що торгівля контрабандним тютюном позбавляє ЄС та його держав-членів приблизно 10 мільярдів євро державних доходів щороку. І Україну називають одним із основних джерел такої продукції. Очевидно, що ми не можемо заплющувати очі на тіньовий «експорт», тому що це означало б не лише ігнорувати порушення українського закону, але й ставити під сумнів нашу здатність дотримуватися міжнародних правил та бути надійним партнером.

2. «В країну надходить валюта, а це плюс для економіки».

Очевидно, що легальна валютна виручка за нелегально вивезені сигарети в Україну ніколи не зайде. Це може бути тільки «чорний кеш». Було б досить легковажно розраховувати, що українські контрабандисти витратять цей чорний кеш на будівництво шкіл чи лікарень в Україні. Як правило, такі незаконні прибутки вкладаються або в наступні партії контрабандного тютюну, або в іншу незаконну діяльність — наприклад, торгівлю наркотиками. Навряд чи тут можна говорити про плюси для економіки.

3. «Нехай цим переймаються митники по той бік кордону».

Наші колеги з сусідніх країн так само відстежують контрабанду. Разом з цим, у рамках Угоди про асоціацію з ЄС Україна взяла на себе зобов’язання гармонізувати політику по боротьбі з шахрайством та контрабандою підакцизних товарів, зокрема й тютюнових виробів. Стаття 352 Угоди передбачає поступове наближення українських акцизних ставок на тютюнові вироби до європейського рівня. Власне, нижча акцизна ставка на такі товари в Україні порівняно з країнами ЄС і є однією із головних економічних передумов існування контрабандного «бізнесу».

Проблема оподаткування є комплексною, і вирішити її простим одномоментним підняттям акцизу навряд чи вдасться. Різке зростання податкового навантаження на сигарети в України призведе до збільшення обсягів контрабанди, але вже не «з», а «до» України. На жаль, платоспроможність українців поки що не на тому рівні, щоб, піднявши акцизи, Україна не зіткнулася з розквітом контрабанди з Росії чи Білорусі, де сигарети виявляться дешевшими, ніж українські.

При цьому ми маємо посилювати митний контроль на кордоні вже зараз, адже лише за 6 місяців 2019 року збитки від нелегальної торгівлі сигаретами в Україні, в тому числі від контрабанди з-за кордону, для українського бюджету склали понад 5 млрд гривень (за підрахунками Kantar TNS). І цей показник продовжує зростати.

Що робити?

Одним із можливих кроків для виконання наших міжнародних зобов’язань є повернення кримінальної відповідальності за контрабанду незаконно переміщуваних товарів (в тому числі підакцизних), яка була скасована у 2012 році. Наразі порушники караються лише адміністративно — штраф у розмірі 100% вартості нелегальних товарів та їх конфіскація, що, очевидно, мало кого зупиняє.

Водночас, робота з перекриття каналів незаконного переміщення сигарет має бути системною та поєднувати можливості правоохоронних органів, митної та прикордонної служб, внутрішнього ринкового контролю — роботу з перевіреними постачальниками, загальну систему відстеження кожної виробленої в Україні пачки сигарет (Track & Trace).

У рамках Нової митниці планується значно розширити співпрацю із сусідніми країнами — спільно оглядати вантажі, об'єднати інформацію з обох боків кордону в єдину базу. Це не лише дозволить зменшити рівень контрабанди з обох боків, але й скоротить час проходження кордону для легальних експортерів.

Отже, скільки б нам не здавалося, що ми вже перейшли Рубікон у сенсі визначення наших особистих та державних пріоритетів, ситуація, коли частина українців толерує порушення закону навіть у таких нібито дрібницях, як продаж чи купівля пачки контрабандних сигарет, не є нормальною. 2020 рік не стане виключенням. Ми досі працюємо над тим, щоб встановити цивілізовані правила гри та вимагати їх дотримання від кожного.

А наостанок лише нагадаю — куріння шкодить вашому здоров’ю.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X