Україна та її мігранти. Як зробити так, щоб було добре всім

21 травня 2020, 07:50
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Як казав один знайомий експерт, міграція — тема токсична, а діаспора — «сексі»

Дискусія про трудових мігрантів отримала новий імпульс із COVID-19. Частина українських заробітчан повернулася, що послужило тригером для дуже амбітної ідеї — «а чи не залишити нам їх вдома?». Відразу з’явилися скептики. Я себе до них не записую, але і виконати завдання шляхом простих рішень, масово створивши робочі місця, теж, на жаль, не вийде. І от чому.

Відео дня

Тема міграції та діаспори непогано вивчена. І не тільки в академічних колах. Мені пощастило працювати з одними із найкращих фахівців — Migration Policy Institute і Diaspora Matters. Так от, на рішення «виїхати або залишитися» впливають безліч чинників. Економічний — один із найважливіших, але далеко не єдиний. Є ще «впевненість у майбутньому», «безпека» та низка інших факторів, які, до речі, у різних груп людей відрізнятимуться.

Низка експертів дійшла висновку, що міграцію зупинити неможливо, та й не потрібно. Нею треба керувати. Це як з погодою. Дощ ми не зупинимо, але можна взяти парасольку.

Трудова міграція явище дуже не однозначне. З одного боку, грошові перекази, які трудові мігранти надсилають в Україну, — це дуже навіть непогано. До пандемії, у 2018 році, вони становили 14 мільярдів доларів.

З іншого, крім переказів, є розлучені сім'ї й сотні тисяч дітей, які в результаті виховуються без батьків. Це явище дуже негативно позначається на їхньому розвитку, але, на жаль, ця проблема мало кого турбує.

Є досвід низки країн, як ефективно використовувати перекази трудових мігрантів для розвитку, особливо на місцевому рівні. Але це — завдання мінімум. Завдання максимум потребує замислитися про наступний приклад.

З народження дитини до моменту, коли він або вона починають працювати на ВВП своєї країни, минає умовно 20 років. За цей час держава витрачає на одну дитину астрономічну суму (опустимо питання ефективності) — близько мільйона доларів. І нехай ця сума вас не дивує, тут сукупність багатьох витрат — передусім на охорону здоров’я, освіту, соціальний захист та т. п.

І от, уявіть, що умовна держава «У», витративши ці шалені гроші, отримує майже готового професіонала, якого інша умовна держава «Г», «В», «С» та навіть «К» перетягує до себе лише стипендією або стажуванням.

Аналогічні справи і в сфері трудової міграції, яка потребує спеціалізації і навичок. Є ринок і умови — всі задоволені.

Демонізувати країни, які перетягують до себе наші «мізки» і «руки», не треба. Це —правила конкуренції.

Низка експертів дійшла висновку, що міграцію зупинити неможлив, та й не потрібно. Нею треба керувати

Розумні «У», крім інших вжитих заходів, зробили фокус на діаспору. Вони вже не так турбуються, що у них вкрадуть найкращих. Ба більше — самі заохочують освіту в престижних вузах за кордоном, не вимагаючи, щоб стипендіати поверталися. Головне — щоб вони не втратили зв’язок із батьківщиною: духовний, мовний, культурний та професійний. Водночас у фокусі — не тільки місця компактного проживання тих, хто виїхав. Навіть якщо ти живеш у лісі, у тебе має бути бажання і можливості допомогти батьківщині, здебільшого знаннями.

Фактор діаспори дуже важливий для залучення інвестицій. Але це не так просто, як провести один форум або прийом у посла. Для бізнесу недостатньо фактора крові.

Українська діаспора складна матерія. Порівняно з Ірландією та Шотландією, де для активізації фактора діаспори задіяні сотні інструментів, для України це — жодним чином невокористаний потенціал.

Чи з’явиться українська діаспора у Польщі? Якою вона буде? Куди еволюціонує українська діаспора в Канаді, Америці, Ізраїлі? Чи зможе прийти до консенсусу в спірних питаннях? Це складні теми, що вимагають уваги держави-донора.

Вже зараз необхідно сформувати чітке уявлення і про «нових українців» мігрантів, що приїжджають в Україну. Зараз їх небагато, але буде значно більше. І це не страшно, якщо правильно підготуватися і ефективно їх інтегрувати. Не потрібно забувати, що мігранти стануть повноправними українцями вже у першому поколінні. Любити і творити для України вони будуть не менше за тих, хто живе тут століттями.

Варто також замислитися про залучення висококваліфікованих фахівців, не тільки молодих. Ухвалюючи рішення приїхати, вони керуються різними критеріями, звертаючи увагу зокрема на безпеку, сервіс, клімат, екологію і т. п. у приймаючій країні.

Окремо варто відзначити тему репатріації. Для цього потрібно створювати комплексні сервіси. У когось можуть бути мовні бар'єри, а комусь треба допомогти розпочати бізнес.

До чого все це? Мігранти та діаспора — це вчені, бізнесмени, спортсмени, лікарі, політики, іноді посли у своїй же країні, міністри, а, може, навіть прем'єр-міністри та президенти. Це багатогранний ресурс або, вірніше, енергетика, яка виробляється навколо однієї ідеї — добробут батьківщини і українців, що живуть у всьому світі.

Представники діаспори відіграють важливу роль у розвитку своїх країн. Дуже часто вони є драйверами системних трансформацій. І це навіть більше, ніж експорт знань і цінностей.

Для проведення дійсно значущих змін проактивної ролі держави тут недостатньо. Потрібні драйвери-особистості, а в подальшому — їх об'єднання. У них буде різна філософія. Вони просуватимуть різні проекти, частина з яких масштабується. Є підстави думати, що імпульсом слугуватиме високотехнологічний сектор, зокрема IT-індустрія, але не обов’язково.

Тема діаспори тісно переплетена з розвитком молодого покоління. В ідеалі — це безліч молодих і самодостатніх людей, що мають різноманітний досвід, який вони отримали не стільки від батьків, скільки від зіткнень і роботи з різними культурами і системами взаємин.

Йдучи шляхом розвитку діаспори необхідно буде відповісти на низку непростих запитань. Одне з них — хто такий/а українець/ка? Мої улюблені ірландці знайшли формулу. Даю підказку — мова, місце проживання, колір паспорта, стать, колір шкіри, вид діяльності, віросповідання, політичні погляди й навіть національність не є визначальними. Далі думайте самі.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X