Зміни галузей та бізнес-моделей. Що варто переосмислити бізнесу у 2020 році

21 січня 2020, 16:30

Підсилювати локальні спільноти, чітко доносити до клієнта свої місію, змінювати бізнес-моделі відповідно до цілей сталого розвитку. На що варто звернути увагу українському бізнесу у 2020 році?

Багато компаній зараз замислюються, чи їм іти у ширину, тобто масштабуватися і поширюватися глобально, чи навпаки — іти в глибину. Один з трендів, коли компанії намагаються не так збільшуватися, як зосередитися на тому, аби заглиблюватися у локальні спільноти і вирішувати проблеми тих середовищ, де вони працюють. З іншого боку, з’являється чимало можливостей, аби здійснити суттєвий стрибок уже цього року. Так впровадження цілей сталого розвитку ООН — чудова нагода для залучення інвестицій та налагодження/розширення експорту.

Відео дня

Все більше людей і, на щастя, великих корпорацій усвідомлюють, що планета у нас одна і що шкода, яку ми завдаємо довкіллю — непоправна. Чи можна ще змінити ситуацію — невідомо. Однак ми точно можемо сповільнити темпи руйнування екосистеми.

Такий підхід призводить до зміни галузей та бізнес-моделей. Бізнес знову переосмислює свої стосунки з клієнтами, стейкхолдерами і багато компаній уже на шляху до змін.

А 17 цілей сталого розвитку ООН відкривають для підприємців нові можливості. Бо якщо бізнес бере на себе зобов’язання їх дотримуватися, то може отримати грантову підтримку на оновлення виробництва, доступ до європейських ринків, експертизу тощо. Більше того, уже незабаром сталий розвиток стане необхідною умовою для інвестицій та експорту.

Цього року ми стали національним консультантом ПРООН по розробці онлайн-курсу для бізнесу про цілі сталого розвитку. Тож, сподіваємося, що ці знання стануть для українських підприємців поштовхом до переосмислення та якісних змін.

Як змінюються світові гіганти вже сьогодні

Поглянемо на текстильну промисловість (виготовлення одягу й взуття), адже саме ця галузь відповідає за 10% забруднення навколишнього середовища. Тішить, що все більше компаній думають як це змінити. Тай сам споживач став вимогливіший, він розбирається де річ виготовили, як і скільки ресурсу затратили. З іншого боку, коли ми говоримо про сімейний бізнес, то наступне покоління не дуже хоче переймати управління у компанії, яка відповідає за 10% забруднення планети. Перше питання, яке вони ставлять до сім'ї, а що ми робимо з тим, аби вирішити проблему? Все на поверхні.

На конференції Web Summit 2019 текстильна індустрія була у фокусі, а представники таких брендів як H&M, PVH: бренди Calvin Klein і Tommy Hilfiger розповідали про те як вони вирішують питання забруднення. Усі в один голос декларують зміни.

Загалом 80% текстильного виробництва зосереджене в Азії, і зараз багато світових гігантів об'єдналися, щоб слідкувати за належними умовами праці там

Наприклад, H&M вирішує питання сталого розвитку через кругову/циркулярну економіку (circular economy). Перш за все, йдеться про дизайн, де ключову роль відіграє передбачення попиту, компанія використовує штучний інтелект, щоб уникнути надмірного виробництва. Далі - сировина, 57% виробництва у H&M на сьогодні є або органічним, або таким, що підлягає переробці. До 2030 року компанія поставила собі за ціль довести цей показник до 100%. І виготовлення одягу: якщо раніше їх мало турбувало, на якій фабриці їхній постачальник виготовив джинси (у яких умовах працювали люди, за яку оплату і скільки ресурсів витрачено), то тепер вони чітко працюють зі своїми стейкхолдерами — слідкують за дотриманням гідних умови праці та її оплати, відстежують, аби на фабриках не працювали діти тощо.

Загалом 80% текстильного виробництва зосереджене в Азії, і зараз багато світових гігантів об'єдналися, щоб слідкувати за належними умовами праці там.

Продаж — 96% електрики у всіх офісах, магазинах та складах походить з відновлюваних джерел. Ремонт та повторне використання — H&M працює із соціальними проектами, один з яких мережа майстерень із ремонту одягу, яку вони відкривають у співпраці з соціальною службою у Швеції. Це невеликі ательє, де працюють жінки-мігранти, і куди можна принести свій одяг на ремонт, замість того аби його викидати. Компанія також має найбільшу частку у платформі Second Hand Sellpy. Управлінці зізнаються, що поки це невеликі кроки, але вони працюють у цьому напрямку.

Ще одна цікава інновація прозвучала від Calvin Klein і Tommy Hilfiger, які змінюють свою бізнес-модель використовуючи технології.

Так у компанії відмовляються від відшивання зразків одягу, яких у підсумку виходить дуже багато і потім їх просто викидають. Натомість, вони створюють 3D моделі для виробництва і рітейлу, саме у 3D шоу-румах їхні клієнти тепер обирають скільки та якого одягу закуповувати, а компанія чітко знає, що відшивати. Загалом галузь рухається до того, що уже незабаром аватар кожного з нас зможе піти у віртуальну крамницю, приміряти віртуальний одяг, і якщо сподобалося купити все в один клік (особисто я дуже мрію про таку опцію).

«Ми хочемо самі постійно „підривати“ нашу бізнес-модель без підривання“ бізнес-результатів», — говорить СЕО Calvin Klein і Tommy Hilfiger.

Яке моє призначення

Одним з головних трендів 2020 року я б назвала англійське слово purpose — призначення, мета існування твоєї компанії. Усі рішення, які будуть приймати в майбутньому, будуть відштовхуватися від мети і цінностей, що закладені в основу. Навіть соціальну сферу, в якій хочеш працювати і чиї проблеми хочеш вирішити, компанії тепер відбирають відповідно до свого призначення, що автентично лягає у піраміду її цінностей.

Purpose диктує, з ким ми працюємо, які рішення приймаємо, як ми комунікуємо з клієнтом тощо, звісно зберігаючи водночас гнучкість до різних ринків і змін. Про призначення питатимуть ваші інвестори, працівники, клієнти. Воно має бути зрозумілим для всіх, бо це основні орієнтири, координати, за якими ти рухаєшся. Час інтересів виключно для shareholders потихеньку минає, натомість поняття stakeholders стає набагато ширшим, коли бізнес дбає не лише про інтереси акціонерів, а й про широке коло — працівників, клієнтів, локальних спільнот.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X