Що сталося з торговими центрами після карантину

16 липня 2020, 07:40

У період локдауна український ритейл перебував у очікуванні катастрофи. Що сталося насправді?

Країни, що першими відновили торгівлю, заявляли про зниження товарообігу на 30−40%, який, утім, демонстрував подальше зростання приблизно на 10% кожного наступного місяця. У зв’язку з нижчою економічною міцністю країни та нижчими доходами населення, думки українських експертів були ще песимістичнішими. Проте, перші півтора місяці відновлення роботи торгових центрів показали, що жодного з очікувань не сталося.

Відео дня

Першими відкрилися регіони та продемонстрували різну динаміку ритейлу, що дещо корелювала з масштабом захворюваності: товарообіг мережевих ритейлерів на Заході країни сильніше відрізнявся від минулорічного, тоді як у Центрі та на Півдні майже не змінився, а на Сході в рекордні терміни повернувся до зростання.

Проте, усі найбільше чекали на флагман торгівлі країни — Київ. І він продемонстрував найбільш позитивну динаміку з точки зору росту товарообігу. Відвідуваність торгівельних центрів майже не змінилася від минулорічної, незважаючи на те, що всі розважальні заклади, а вони приносять зазвичай до 30% трафіку — були закритими. А от конверсія та середній чек зросли.

Причин для цього декілька:

— Україна залишається одним за найбільших ринків споживання зважаючи на її чисельність та розміри, що накопичив масштабний відкладений попит;

— Майже все її населення, що зазвичай влітку подорожує, залишилося вдома, зберігши високі показники відвідуваності торгових проектів та споживчих витрат;

— Тревел-шопінг також не склався, залишивши цю достатньо вагому частку товарообігу на нашому ринку.

Варто зауважити, що формат роботи ритейл-мереж після карантину не демонстрував панічних настроїв: усі відкрили магазини із звичним рівнем цін, сезон знижок не розпочався раніше звичного. Торгівля в червні була рентабельною та активною. Проте, період локдауну та невизначеність призвели до значно нижчих обˈємів закупівель товару, ніж зазвичай. А тому липень розпочався з напівпорожніх вітрин та скороченого асортименту. Саме через це за результатами місяця очікується зниження товарообігу в межах 10%.

Середньо- та довгострокові плани ритейлу оптимістичні. Компанія NAI Ukraine разом із CEETRUS Ukraine проводить щотижневі Public talks із найбільшими міжнародними ритейлерами щодо їх планів та перспектив розвитку на ринку. Абсолютно всі вони зберегли, або навіть посилили плани з розширення мереж і відкриття нових магазинів у цьому та наступних роках.

Тому, економічних передумов для перегляду орендних домовленостей немає. Іншим моментом є той факт, що якість концепції, конкурентоздатність деяких ритейл-мереж і торгових центрів є низькою. Період локдауну не став причиною, проте пришвидшив процеси, що і так мали б місце для них найближчим часом: закриття та переформатування.

До того ж, ще більш очевидним стає перерозподілення потоків відвідувачів: через коронавірус споживачі прагнуть відвідувати менше локацій, купивши все в одному місці, комфортному, та просторому, де легше мінімізувати контакти. Саме таким місцем є регіональні та суперрегіональні торгові центри: Lavina mall, River mall та Ocean Plaza. Ритейлери зауважують виключну динаміку продажів у Lavina mall, що після локдауна відрізняється сильніше, ніж раніше.

Київ продемонстрував найбільш позитивну динаміку з точки зору росту товарообігу

Великі й актуальні об'єкти найшвидше відновляться та не зазнають фундаментальних змін у відвідуваності та заповнюваності. Саме тут збережеться висока заповнюваність та сконцентрується увага ритейлерів з розширення мереж.

Інша чимала група торгівельних проектів буде змушена поборотися за відновлення докризових показників. Очевидно, що тут ми побачимо закриття магазинів, зростання вакантності, інтенсивний процес переговорів, у результаті чого знизяться орендні ставки, що може вплинути і на загальноринковий рівень.

Ймовірно, у найближчі роки ми побачимо багато проектів реконцепції ТЦ та їх переформатування у іншу нерухомість. Актуальними напрямами останнього можуть стати коворкінги у ТЦ, відкриття складів останньої милі (такий формат побачимо і в нових ТРЦ, що відкриватимуться у найближчі роки) тощо.

Найскладніше спрогнозувати розвиток інтертейменту. Частково він досі не відкрився, а відкриті кінотеатри не можуть показати позитивні результати через ряд об'єктивних причин: відсутність премˈєр, можливість лише часткового заповнення залів та загалом страх споживачів до довгого перебування у закритому приміщенні з іншими людьми. Проте, найімовірніше, сегмент розваг повернеться на шлях розвитку та росту із зниженням коронавірусної загрози.

На думку багатьох експертів, розважальний сегмент не має повноцінних альтернатив, і буде представлений у ТРЦ, слугуючи якірним елементом. Об'єкти знаходяться у пошуку альтернативних форматів, зокрема, малих форматів у стилі edutainment.

Майбутній розвиток ринку сконцентрується навколо трьох форматів, що демонструють свою актуальність та ефективність, як і період до, так і після локдауна, бо забезпечують найбільшу зручність та найкраще задоволення потреб споживача:

— Регіональні та суперрегіональні центри, завдяки концентрації максимальної та найбільш якісної пропозиції в одному місці;

— Транзитно-орієнтовані проекти, бо забезпечують максимальну зручність споживачу;

— Багатофункціональні комплекси, що об'єднують у собі місця для життя, роботи, покупок та відпочинку, економлячи час та оптимізуючи переміщення.

Водночас є формати, що довели свою переоціненість. Мова про стріт-ритейл, що мав короткочасний злет за відсутності альтернатив. Проте з відкриттям торгових центрів, що забезпечують кращу та ширшу пропозицію, повернувся до посередніх показників. Та онлайн-продажі — повний перехід до них на час карантину показав ритейлу, що цей інструмент має обмеженість та значні витрати. Він не може повноцінно замінювати офлайн. Поряд із цим сильніше закріпилися тренди розвитку саме омніканальних продажів. У найближчому майбутньому ми зможемо спостерігати зростання такого формату продажів, як click&collect у фешн-індустрії та сферах громадського харчування — можливість видачі попередньо замовленого товару.

Разом із цим, загальносвітовою тенденцією є доєднання ТРЦ до онлайн-продажів: слугуючи агрегатором потоків і пропозиції в офлайні, проекти створюють маркетплейси та виконують ті самі функції онлайн. Українські ТРЦ поки ще пасивні у цьому напрямі, але, можливо, побачимо активніший рух у цьому сегменті найближчим часом.

Показати ще новини
Радіо НВ
X