Пожежник чи червоний директор. Як оцінити топ-менеджера

23 серпня 2019, 12:40

В Україні частіше зустрічається кризовий менеджмент. А більшість — взагалі пожежники

Колись у мене був один співробітник, з яким у певний момент ми припинили працювати. Коли він йшов, був незадоволений — ініціатором розриву був я. І він сказав мені: «Ти ніколи не можеш випустити нічого зі своїх рук. Хочеш тримати руку на пульсі в усіх напрямах діяльності компанії». А я відповів: «Так, саме цього я і домагаюся».

Відео дня

Універсальний герой

Років десять тому почалася смислова інтерпретація ролі менеджера. Якщо раніше менеджер розглядався виключно з позиції комунікатора, управлінця, то сьогодні менеджер вже стає мультидисциплінарним фахівцем. Ефективний менеджер повинен розбиратися у фінансах, HR, бути стратегом, людиною, яка розуміє технологію, знається на новаціях.

В Україні, на мою думку, збочений підхід до цільової орієнтації топів. Ми звикли вважати, що у топ-менеджера повинна бути спеціалізація у якійсь сфері. Насправді ефективний і професійний менеджер не вимагає цього. Йому досить 2−3 місяців адаптації для того, щоб зрозуміти роботу всього механізму.

Спадщина «червоних» директорів

Керівники кажуть, що будуть працювати зі стратегією, спілкуватися з акціонерами, розрізати стрічки і все — такий підхід у минулому. Сьогодні менеджер готовий стати за прилавок, провести день на складі або посидіти в бухгалтерії. Це потрібно, щоб зрозуміти процеси, побачити проблеми і вирішити їх. Це, звичайно, не скасовує стратегічну роботу, комунікацію з акціонерами, споживачами тощо.

При цьому без делегування працювати не вийде. А питання делегування завжди дуже щільно пов’язане з питанням контролю та моніторингу. В ідеалі система повинна бути побудована таким чином, що вона сама себе контролює. І делегування не виключає того, що ви повинні знати питання. Але не тільки з позиції зверху, а й збоку, знизу — з усіх боків.

Ще коли я був студентом, навчався в Донецьку, у нас був предмет, який багато хто вважав непотрібним — система технологій. Ми вивчали його 4 семестри. І протягом кожного заглиблювалися то в технології сільського господарства, то шахт, то металургії, а потім — хімічної промисловості.

Особисто мені ці знання в житті дуже допомогли. Наприклад, тому що я розумів, як виходить бензин з нафти або який виробничий цикл в сільському господарстві, як його треба фінансувати. Була б зараз можливість — повернувся б назад і ще більше вивчав різні технології.

Як оцінювати менеджера

Просто. Є два типи управління: перший тип — націлений на результат, другий — на підтримку компанії. Перший підхід ближче до кризового менеджменту: є мета і її потрібно досягти. Якщо менеджеру вдалося, він ефективний. У другому випадку можна привести аналогію з машиною. Машина їде і їде добре. Від менеджера потрібно це підтримувати.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У нас в Україні частіше зустрічається кризовий менеджмент. А більшість — взагалі пожежники. Образ класичного українського менеджера в принципі еволюціонував — помінялися автомобілі, годинник на руці, костюми. Але в умах цієї еволюції не відбулося. Ми як боролися з пожежею, так і продовжуємо це робити. А прогресивний менеджмент — проактивний. Це коли ми намагаємося побудувати систему таким чином, щоб пожеж уникати, а не гасити за фактом.

Що робити, щоб стати менеджером

Спочатку здобути освіту бакалавра. Далі — зайнятися своїми проектами кілька років. А після — піти на ступінь магістра. Моя особиста думка — бізнес-школа і МВА не завадить. Чи буде вона визначальною? Не завжди. Ми можемо зустріти багато ТОПів, які не мають освіти. Генрі Форд, наприклад. Але це було колись. А живемо ми для майбутнього. Невже ви такий дурний, що не можете отримати MBA? Будь-яку людину таке питання має поставити перед викликом.

Плюс бізнес-освіти в тому, що МВА в Единбурзькій бізнес-школі дозволило мені все розкласти по поличках. Після нього я зрозумів: 99% рішень і дій менеджера описані в підручниках. Винайти колесо можливо тільки на 1%. Але в бізнес-школах потрібно припиняти навчати на прикладі успішних кейсів, а звертати увагу на фейли. Адже успіх індивідуальний, а помилки — типові.

Ні у кого на стартовій позиції немає досвіду. Ми всі однакові. Тільки старання, бажання, працьовитість винагороджується в цьому світі. І це всього лише 50%. Решта — воля небес, випадку або удачі.

Гарного менеджера створюють його здібності, навички та досвід. Але навіть якщо ви не володієте якимись специфічними унікальними здібностями — це не закриває перед вами двері.

Командна гра

Роль команди в бізнесі — одна з найосновніших. Щоб ми не робили, без команди однодумців нічого не вийде. Команда при цьому повинна бути своєрідною мафією, пов’язаною спільною метою. Тому як команда може виступити драйвером проекту, а може розвалити його на частини. В моїй життєвій практиці було все.

У будь-якому бізнесі є роль лідера. Слід лідера ми відчуваємо, наприклад, у компанії Apple. Стіва Джобса немає, але духовно він натхненник та ідеолог компанії до сьогодні.

Ми не можемо прописати всі процеси і алгоритми. Залишається рішення менеджера, він і несе за нього відповідальність

Філософське питання

Не все люди можуть бути топами. І найбільша перешкода — невидима — це рівень відповідальності, яку людина готова взяти на себе. Тому я вважаю, що справжній менеджер — це перш за все підприємець, готовий ризикувати всім.

Сьогодні емпатія й емоційний інтелект виходять на перший план. Одна причина — їх не зможе дати штучний інтелект. Те, що завтра нас замінять роботи, і багато людей залишаться на вулиці — це найімовірніше правда. Але ніхто не замінить управлінських рішень, які пов’язані з конкретною компанією. Ми не можемо прописати всі процеси і алгоритми. Залишається рішення менеджера, він і несе за нього відповідальність. А ще топи будуть потрібні тому, що робота менеджера — це ще й фантазія. Ти постійно щось придумуєш.

Який би проект ви не намагалися реалізувати — завжди зіткнетеся з невдачею. Не буває прямого шляху до успіху. Бар'єри потрібно буде долати з втратами: моральними, фізичними, фінансовими. У таких ситуаціях без віри обійтися неможливо. Взагалі філософія сьогоднішнього менеджменту говорить: «Гармонія хаосу і є порядок».

Показати ще новини
Радіо НВ
X