Який ви інвестор і що для вас — ризик?

8 грудня 2021, 12:00

Що таке ризик-профіль інвестора та чому його часто недооцінюють.

В управлінні капіталом велика увага приділяється ризик-факторам. Оцінити все, що позначиться на інвестиційному процесі та кінцевому результаті, вкрай складно. Проте класифікація основних груп ризиків допомагає виключити критичні помилки, що призводять до непоправних втрат.

Відео дня

Серед них:

Ринковий ризик, який пов'язаний із станом фондового ринку, макроекономіки та фінансової системи загалом.

Експертний ризик — пов'язаний із професіоналізмом портфельних менеджерів або керуючих активами, які можуть помилитися у виборі компанії, неякісно її проаналізувати.

Операційний ризик пов'язаний з вибором обслуговуючого банку або брокера.

Клієнтський ризик — критичний, важливий, але часто неврахований. Пов'язаний він зі ставленням та толерантністю клієнта до ризику.

Про нього й хотілося б поговорити. Часто-густо цей тип ризику впливає на результати роботи з портфелем, а й може змінити всю інвестиційну стратегію. Тому завдання інвестиційних керуючих — на старті співпраці ретельно опрацювати ризик-профіль клієнта та визначити больові пороги та червоні зони. Хороша новина в тому, що клієнтський ризик є найкерованішим, якщо коректно пройти перші етапи роботи над інвестиційною стратегією. Вона починається із заповнення клієнтом анкети для визначення його ризик-профілю.

Незалежно від розміру бізнесу, суми капіталу в роботі та інших «бізнесових» показників, клієнтам притаманні певні характеристики, що дозволяють спрогнозувати їх поведінку в інвестиційному процесі. Наголошуючи на певних закономірностях, ми виділили кілька типових профілів клієнтів. Залишаю за собою право абсолютної суб'єктивності цієї класифікації.

Консерватор

Головний критерій для інвестиції – «не втратити». Для такого клієнта ця частина капіталу – тиха гавань. Усі його думки та енергія — в операційному бізнесі. Там його стрес, перемоги та поразки. Але боротися він має, відчуваючи фінансовий тил.

Він типово бути дуже ризиковим у своєму бізнесі. При цьому він украй зважений у роботі з паперами. Уподобання найчастіше віддає корпоративним бондам, великим галузевим компаніям і здатний довго і системно тримати позиції, не продаючи навіть у моменти ринкових заворушень. Для таких клієнтів цінності, досвід та професіоналізм керуючих – понад усе.

Ліберал

Клієнти такого типу дуже неоднорідні за віком, досвідом інвестування та розміром капіталу в роботі. Їхній пріоритет — довіра. Вони орієнтовані на кінцевий результат, рідко цікавляться операційним супроводом їх портфелів і віддають м'яч своєму портфельному керуючому.

Але це зовсім не означає, що вони байдужі до того, що відбувається зі своїм капіталом. Просто вони вміють делегувати та по-справжньому довіряти своєму партнеру. Їхня довіра обумовлена не наївністю, а життєвим досвідом, інтуїцією та вмінням вловлювати суть та визначати реперні точки.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Гравець

Тут не про азарт. Гравцям притаманний спортивний інтерес та командний дух. Для них динаміка процесу інвестування важливіша за проміжні результати. Таких багато серед айтішників чи тих, хто з «цифри». Робота з таким клієнтом цікава постійним обміном інформацією, новинами ринку, цікавими, але поки що невідомими компаніями.

Поступовий набір портфеля в очікуванні відповідних цін по компаніях дається такому типу дуже важко. Вони хочуть купити все й одразу, ціна — другорядна. З такими клієнтами дуже важливо навчитися стримувати їх бажання якнайшвидше включитися в гру і правильно вибудувати відносини на самому початку спільної роботи, окресливши принципи та правила.

Головною умовою довгострокового інвестування для таких клієнтів буде не лише цільовий рівень прибутковості, а й постійний рух усередині портфеля за їх активною участю.

Мудрець

Це один із найбільш неординарних типажів клієнтів. Особливість полягає у здатності приймати виважені, максимально обдумані рішення. Останнє слово у купівлі чи продажу позицій завжди буде за ним. Водночас йому дуже важливо бути в тісному контакті з керуючим активами. Для нього така взаємодія – це один із способів інтелектуального діалогу. Мета – пошук кращого рішення. Його стратегія – на багато років уперед. Найчастіше такі клієнти хочуть знати «внутрішню кухню» керуючих. Їм цікаво, як народжуються ідеї, як приймаються рішення, що є пріоритетним, а що другорядним.

Їхній інвестиційний портфель — це гра в шахи. Позиційне.

Дослідник

Якщо керуючий налаштований на максимально відкриту стратегію, постійний пошук нових і неординарних ідей, цей типаж клієнта йому виявиться справжньої знахідкою. Адже головне для таких клієнтів це пізнання нового, за яке ти ще й винагороджуєшся інвестиційним прибутком. Напевно, один із головних кодів таких клієнтів – «погнали!».

У роботі з таким клієнтом професійний керуючий повинен завжди бути пильним і вчасно вмикати «раціо», слідувати прийнятій стратегії та принципам, щоб максимально виключити критичні емоційні дії з портфелем. При цьому зберігатиме відкритість новим ідеям, які сам клієнт продукуватиме в достатній кількості.

Звісно, як немає чистих типажів людей, так і немає чистих профілів клієнтів. Клієнт завжди проходить свій шлях інвестора. Набуває досвіду, дізнається про нове, змінюється стратегія, горизонти інвестування та толерантність до ризику. Але характерні його риси, поза сумнівом, залишаються базовими.

Показати ще новини
Радіо НВ
X