Як я полюбив електромобілі, або Все, що ви хотіли знати про Теслу

13 лютого 2021, 10:45

Як працює Тесла — запас ходу, зарядний, поправка на холод. За яких умов варто вибирати цей гаджет на колесах в Україні

Перше враження, воно ж і є першим шоком, чекає вас у салоні — тут немає приладової панелі. Абсолютно. Замість неї — приклеєний до торпеди 15″ «планшет, який замінює собою все: клімат, музику, відкриття бардачка. Інтерфейс явно проєктували люди, які до цього робили інтерфейс на смартфонах, і в них це вийшло краще, ніж у VAG, MB, BMW, не кажучи вже про Toyota — все логічно, зрозуміло, чуйно. Фізичних кнопок достатньо — кнопки відчинення дверей, склопідіймача, аварійка, дві підкермові пелюстки і два коліщатка на кермі.

Відео дня

Попри незвичність, звикаєш дуже швидко, адже, цитуючи ютуб-блогерів, це «не машина, а гаджет на колесах». Чи приймаєте це — і далі все логічно, якщо ні — вам потрібен інший автомобіль.

З іншого боку, потрібно також прийняти той факт, що це не люкс, а масовий американський автомобіль, і якість у нього масово американське. Пластик на вигляд виглядає нормально, але на дотик не дуже м’який і часом скрипить. Якість збірки — не Жигулі, звісно, але і не BMW — люз панелей зроблений з досить вільними допусками.

фото автора
Фото: фото автора

Комплектація у всіх Model 3, за винятком дисків і звуку, стандартна і містить:

  • Шкіряні сидіння з електрорегулюванням і підігрівом всіх п’яти сидінь
  • Світлодіодні фари з автоматичним перемиканням ближнього / далекого світла
  • Скляний дах
  • Кермо без електропідігріву

Салон практичний і місткий, на заднє сидіння зі зручностями сідають дорослі, діти і домашні тварини. Багажників цілих два, в передній уміщується маленький кошик із супермаркету, а задній — правильної форми з величезним підпіллям і має складені сидіння. Кришки багажників без електроприводу, доводиться ляскати і забруднювати руки.

Їде Model 3, мов тролейбус на стероїдах — натиснув на педаль і отримав моментальне прискорення, без заминки на зниження передачі, без турбоями. Динаміки в місті більш ніж достатньо, навіть сама базова версія розганяється до 100 км/год за 5.6 секунди, найбільш заряджена вириває суперкари з 3.2 с. За замовчуванням включено режим їзди на одній педалі: натиснув — прискорюється, відпустив — відчутно сповільнюється завдяки рекуперації до цілковитої зупинки. Завдяки низькому центру ваги і збитій підвісці керованість бездоганна, крен мінімальний, але підвіска така ж жорсткувата.

Запас ходу

Мене часто-густо запитують. Ні, це не така собі фраза, насправді це всіх цікавить — друзів, колег, навіть двох хлопчиків на парковці (щоправда, їх ще цікавило, звідки у неї висуваються крила і чи вміє вона літати) — всіх цікавить, скільки вона реально проїжджає. Для розуміння подальшого вам знадобиться калькулятор і знання арифметики за 5 клас.

Перше — потрібно розуміти, що таке реальний і номінальний обсяг батареї. Номінальний обсяг можна обчислити з номінального запасу ходу моєму випадку це 250 миль, або 402 км) і номінальні витрати моєму випадку це 15 кВтг/ 100 км). Поділивши одне на інше отримаємо номінальний обсяг батареї 60 кВтг. Реальний же обсяг більше приблизно на 10% для того, щоб продовжити термін служби батареї завдяки резервним осередкам, а також для того, щоб Тесла могла в черговій версії прошивки трішечки збільшити запас ходу.

Номінальна витрата цілком досяжна при прямолінійному русі влітку по заміській трасі зі швидкістю 90 км/год, взимку ж в місті в заторах і завдяки падінню ємності батареї запас ходу легко зменшується удвічі. Також потрібно враховувати, що машині неприйнятно, коли ви часто заряджаєте батарею на 100%, і вона закликає вас обмежити рівень заряду, наприклад, на 90% — це потрібно знову-таки, щоб продовжити життя батареї.

Таким чином ідеальний (але досяжний) запас ходу в 400 км перетворюється взимку на 180 км — цього вистачає для переважної більшості міських сценаріїв.

Зарядка

Електромобіль має сенс, якщо у вас є джерело змінного струму (розетка) поруч з місцем постійної дислокації машини. Звісно, можна кинути подовжувач з вікна п’ятого поверху на стоянку під вікном, але краще стаціонарна точка біля будинку або на паркінгу.

фото автора
Фото: фото автора

Звичайна однофазна побутова розетка розрахована на струм 16А, що дає потужність 3.5 кВт і теоретичний час повної зарядки базової батареї 54 кВт/год на 16 годин. На практиці, звісно, цифри інші, оскільки реальна потужність буде меншою, і останні 10% даються сильно повільніше, та й рідко хто заряджає батарею з 0 до 100%, але в будь-якому випадку зарядити за ніч, швидше за все, не можна встигнути. Помінявши розетку, проводку і автомат на 32А, отримаєте потужність зарядки вже 7 кВт (реально зарядитися за ніч), а маючи три фази і купивши домашню зарядну станцію, можна отримати і 11 кВт.

Щоправда, приймати трифазний струм вміють тільки європейські моделі з роз'ємом Mennekes Type 2, в американських — пропріетарний роз'єм. Взимку через охолодження батареї зарядка триває повільніше. Так, повідомляється про випадок в Канаді, коли залишена на вулиці за температури -30 машина зовсім відмовлялася заряджатися, щоб її зарядити, довелося трохи поїздити і зігріти батарею.

При зарядці за нічним тарифом та при оптимальній витраті енергії 100 км шляху обійдуться вам в 15 * 1.68 * 50% = 12.60 грн. При зарядці вдень і поїздці взимку в заторах 100 км шляху коштуватимуть 30 * 1.68 = 50.40 грн. Аналогічний розрахунок для ДВС двигуна з кращим виглядом пального залишаємо читачеві як домашнє завдання.

Якщо у вас виникла необхідність зарядитися поза домом (наприклад, ви вирішили поїхати в захоплюючу далеку подорож або просто забули зарядитися з вечора), то потрібно враховувати деякі нюанси:

  • Найближчий supercharger знаходиться в Польщі. Для пошуку більш близьких зарядних станцій існують різні додатки, наприклад, Plug Share
  • Швидко зарядити американську Model 3 можна буде тільки через перехідник з ChaDeMo, який коштує десь $700. Щоб просто зарядити американську Model 3, потрібно мати із собою перехідник з Type 2 на пропріетарний роз'єм
  • Європейські Model 3 можуть заряджатися через CCS Combo потужністю до 250 кВт (якщо ви десь таку знайдете, але очевидці кажуть що в Києві є зарядна станція потужністю 150 кВт)
  • У кожної мережі зарядних станцій (TOKA, Autoenterprise, YASNO і т. ін.) свої ціни, своя реєстрація, свої умови (депозит/постоплата)

Софт

Оскільки це гаджет, то його потрібно:

  • підключити до Інтернету
  • створити акаунт
  • періодично оновлювати.

Підключення до Wi-Fi є необхідністю (оновлення надходять тільки так), але недостатньо — бажано підключити також мобільний інтернет. Створивши обліковий запис на tesla.com і прив’язавши авто (для цього потрібно сфотографувати техпаспорт і відправити заявку, знадобиться до 72 годин, але у мене автомобіль з’явився в акаунті через 4 години), зможете встановити на смартфон додаток, яким можна користуватися як ключем, і керувати машиною віддалено — включати обігрів, управляти зарядкою і навіть рухати машину за наявності автопілота. Оновлення надходять приблизно раз на місяць і в основному приносять із собою якісь дрібні поліпшення, начебто нових додатків, але іноді бувають і серйозні оновлення, що збільшують потужність або запас ходу.

Автопілот і безпека

Всі Model 3 обладнані ультразвуковими датчиками («парктроніки») спереду і ззаду, а також 8 камерами з усіх боків. У базі є непоганий набір систем активної безпеки: попередження про зіткнення і активне гальмування, сигналізація про перешкоди в сліпій зоні, попередження і навіть підкермування при полишенні смуги. Додаткові функції можна докупити прямо в додатку на телефоні.

Базовий автопілот, як зазначає мені додаток, коштує 2 900 (чомусь) фунтів стерлінгів, за ці гроші ви отримаєте по суті адаптивний круїз-контроль.

За додаткові 6 900 фунтів стерлінгів по суті за всі 9 700, тому що базовий автопілот теж доведеться купити) ви отримаєте Full Self-Driving Capability — те, що колись в майбутньому зможе доставляти вас на роботу взагалі без вашого втручання.

Коли настане це саме майбутнє — поки незрозуміло. У США почалося обмежене бета-тестування нової версії автопілота, яка вже набагато адекватніше поводиться на дорогах, вміє розуміти світлофори і знаки пріоритету. Поки ж автопілот вміє тримати смугу при наявності розмітки і перелаштовуватися, тому він непогано пристосваний до траси. У заторах він не дуже зручний, оскільки тримає занадто велику дистанцію і в неї перелаштовуються всі.

Обслуговування і проблеми

На відміну від автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння, в якому маса рухомих частин, які потрібно змащувати і які мають властивість іноді виходити з ладу, в електромобілі цих частин мінімум (по суті, тільки електродвигун і редуктор).

Виробник рекомендує змінювати фільтр салону і перевіряти рівень гальмівної рідини раз в два роки, гальмівні колодки змінювати за потребою. Місцеві СТО також рекомендують раз у два роки змінювати масло в редукторі.

фото автора
Фото: фото автора

Загалом Model 3 за минулі пару років встигли зарекомендувати себе безпроблемними автомобілями, електродвигун і редуктор можуть пройти більше 1 млн км. Мінімальний термін служби батареї становить 1 500 циклів зарядки / розрядки, тобто 500−800 тис. км в залежності від комплектації та обсягу батареї; проведені дослідження показують, що після пробігу 300 тис. км ємність батареї становлять більше 80%.

Найбільш проблемним елементом в поєднанні з якістю доріг залишається підвіска, навіть на пробігу всього в 20 тис. км можна наїздити заміну важелів і стійок.

Взимку в сильні морози можуть підмерзати ручки дверей і скла — адже в Model 3 двері безрамкові, відкриття дверей може виявитися нетривіальним завданням. Також, крім великої ходової батареї, в Model 3 є і звичайна 12-вольтова, яка при тривалому стоянні на морозі може розрядитися, і машину потрібно буде «прикурювати».

Висновок

Tesla Model 3, як і все в цьому світі, не є ідеалом, у неї є свої принади і недоліки. Але якщо ви маєте в своєму розпорядженні бюджет в $ 35 тис.— $ 40 тис., пересуваєтеся в основному по місту і найближчому передмістю, володієте місцем для зарядки достатньої потужності, то вам однозначно варто уважно розглянути цей варіант і ще довго насолоджуватися іміджем просунутого власника гаджета на колесах.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X