ТВ майбутнього: як індустрія мігрує в інтернет

9 грудня 2016, 17:10
Вікіпедія стверджує, що "телебачення" — це комплекс пристроїв для передачі рухомого зображення і звуку, а також узагальнене позначення організацій, що займаються виробництвом та розповсюдженням телепрограм

Але з розвитком технологій під це визначення починало підпадати все більше компаній і пристроїв - часом зовсім несподіваних.
Дослідження, опубліковане на днях компанією Ericsson, показує, наскільки радикально змінився світ телебачення за останні роки.

Відео дня

На чому дивляться

Поняття розширюється, телебачення еволюціонує. Від того, споконвічного телебачення, що виникло на рубежі XIX-XX століть, залишився тільки принцип, сухо описаний у визначенні з Вікіпедії. Телебачення переходить в інтернет. З 2012 року глядачі по всьому світу стали дивитися телевізор на 2,5 години на тиждень менше. А ось дивитися телеконтент з мобільних пристроїв - на 4 години більше.
Цей зсув споживчих очікувань і звичок чітко видно на графіку. Частка загальної кількості годин перегляду лінійного телевізійного контенту (традиційне ТЕЛЕБАЧЕННЯ) з 2010 року знизилася на 16%. Загальне ж зростання перегляду забезпечив ривок Video on Demand сервісів (VoD, найпоширеніший легальний контент у США - Netflix, в Україні - Oll.tv\Укртелеком, Divan TV і Megogo) і коротких відеокліпів. Ці категорії зросли на 50% і 86% відповідно. Загалом, усі види VoD наразі складають 43% всього активного перегляду. 74% з них складає телевізійний контент: фільми, серіали та інші програми.

Хто дивиться

Споживачів телеконтенту можна умовно поділити на три категорії. Перша - традиційні глядачі. Вони основні споживачі класичного, лінійного телебачення. Вони сідають перед екраном щовечора і часто перемикають канали в пошуках більш-менш цікавого контенту. Їм, загалом, практично все одно, що дивитися - рухома картинка просто допомагає їм відволіктися. Але це не означає, що новий телеперегляд їх не цікавить: саме ця категорія з радістю переходить на смарт-ТВ, отримуючи можливість поставити улюблений серіал на паузу або подивитися вечірній футбольний матч вранці.

Друга категорія набагато вимогливіша. Це люди, які точно розуміють, що і коли саме вони хочуть подивитися. Саме вони користуються торрент-трекерами і піратськими ресурсами. Не стільки через жадібність, скільки з практичних міркувань: часто свіжий і якісний ТБ-контент - наприклад, останні серії популярних зарубіжних серіалів, - можна знайти тільки там.

Третя категорія - десь між першими двома. Вони приблизно уявляють, чого хочуть. Вони заходять у мережу і шукають, наприклад, легку комедію - не обов'язково свіжу. Саме вони готові платити за простий і комфортний доступ до великої відеотеки, якісний контент, зручний користувальницький інтерфейс (UI/UX) та ролевантну їхнім потребам рекомендаційну систему. Це - клієнти Netflix та інших VoD-сервісів. Ця аудиторія зростає і часто перетягує на свій бік "традиціоналістів", пояснюючи їм переваги інтерактивного телебачення.

Хто показує

Тенденцію швидко підхопив весь інформаційно-комунікаційний ринок. Єдина модель поставки телеконтенту перестала існувати. Різноманітність платформ вражає вже сьогодні: це і спеціальні пристрої, і програми, і інтернет-провайдери, і навіть соціальні мережі, які в майбутньому можуть скласти значну конкуренцію контент-провайдерам завдяки глибокому знанню психографіки користувачів, їхніх уподобань і настроїв у кожний конкретний проміжок часу. Всі вони конкурують за глядача.
Функції виробників контенту та їхніх розповсюджувачів все більше змішуються, на ринок заходять нові гравці - цілими галузями. Так агрегатор Netflix починає знімати популярні серіали, інтернет-провайдери пропонують клієнтам послугу інтернет-телебачення, а мобільні оператори - безкоштовний доступ до онлайн-кінотеатрів.
Мобільний інтернет значно розширює можливості перегляду відеоконтенту і ситуацій його користування, але не є повноцінним замінником фіксованого інтернету. Швидкість дозволяє без проблем дивитися ролики на YouTube, але не серіал в Ultra HD (4K)-якості на великому екрані. До того ж, перегляд відео дуже швидко з'їдає заряд мобільних пристроїв.
Зміни, що відбуваються на наших очах, породжують дивне явище, назване coopetition - від змішування cooperation (співробітництво) та competition (конкуренція). Конкуренти пропонують послуги один одного, продаючи не конкретно свою продукцію, а бізнес-модель у цілому.

Що буде

По суті, контент, який транслюють усі передавачі, однаковий, як і вартість. Це одні й ті самі фільми і серіали. Їх наявність у базі, як і вміння домовитися з виробниками, стає не конкурентною перевагою, а необхідним мінімумом для входу на ринок постачальника.
Залишається три головних напрямки конкуренції гравців ринку: боротьба інтерфейсів (UI/UX, Customer experience в цілому), систем рекомендацій і принципів монетизації.

Щоб користувач, який звик до інтерфейсу програми Netflix, перейшов на іншу платформу, інтерфейс цієї платформи повинен бути набагато зручніший і приємніший у використанні.
Система рекомендацій контенту для користувача - це майбутнє всього світового контенту. За даними того самого звіту, на VoD-платформах американські глядачі витрачають на 45% більше часу, вибираючи, що вони хочуть подивитися, ніж при виборі програми в лінійному ТБ. Однак розвиток Big Data & Machine learning дозволяють передбачити, що саме хоче подивитися користувач - на підставі його попередніх пошуків, інтересів, урешті-решт, його профілю в соцмережах і поточного настрою. Успішною буде платформа, яка запропонує користувачеві контент, який повністю відповідатиме часу, місцю і настрою.

Найперспективнішим методом монетизації поки залишається підписка. За 4 роки американці збільшили свій рахунок за VoD-сервіси з 13 доларів до 20 доларів - і ця цифра продовжує зростати. Монетизація за допомогою реклами, на жаль, не виправдала себе - рекламний ринок не настільки великий. Якщо оператори зможуть придумати новий метод монетизації, який передбачає безкоштовний контент для глядача, це стане проривом для відеоринку.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X