Твіт за $2,9 млн і віртуальний смак чипсів. Що таке NFT?

13 квітня 2021, 18:00

Якщо ви стежите за інтернет-економікою, навряд чи від вашої уваги вислизнув термін NFT. Про так звані невзаємозамінні токени заговорили всюди — і почали ними торгувати.

У мережі продають NFT на картинки, твіти та статті. Що це: чергова бульбашка економіки уваги або революційна технологія?

Що відбувається

Давайте спочатку зафіксуємо термінологію. Що ж таке NFT? Це невзаємозамінний токен, який використовують, щоб продавати цифрові активи. Якщо грати в аналогії — штрих-коди, які підтверджують автентичність купленого вами файлу. Або, розвиваючи ідею, NFT — розписка про власність, яка зберігається в розподіленому сховищі (найчастіше блокчейні Ethereum) і яку неможливо відредагувати за будь-чиїм бажанням. Купуючи NFT, ви не забираєте з вільного обороту предмет, який він описує — натомість формально фіксуєте, що є його власником.

Відео дня

Для інтернету це фундаментальна можливість змінити економічну модель. Токени можуть вирішити проблему, яка переслідує будь-яку цифрову медіакомпанію чи креатора — як штучно створювати дефіцит в умовах, коли будь-яку роботу можна клонувати в два кліки. І як заробляти там, де раз по раз перемагає дистрибуція безкоштовного контенту.

Хороший приклад такої дилеми — недавня суперечка уряду Австралії з інтернет-корпораціями. Пошуковики та соцмережі зобов’язали платити видавцям за розміщення посилань на австралійські новинні портали (що переважно належать News Corp. медіамагната Річарда Мердока). Google відразу змогла домовитися про компроміс, а от Facebook на кілька днів просто забанили новинні посилання в австралійському сегменті.

Тепер Facebook може зіткнутися з тією ж проблемою в Канаді, де обговорюють відрахування на користь видавців за репости. Наміри уряду зрозумілі — преса заробляє все менше, а корпорації — більше. Але видання могли б звернутися до NFT, замість того, щоб шукати допомоги у антимонопольних органів в урядах. Наприклад, The New York Times вже продала NFT на одну зі своїх колонок за півмільйона доларів. Це радше рідкісний феномен — але й він показує, як заробляти без платних підписок і реклами.

NFT змінюють уявлення про авторське право як таке. Зазвичай воно поширювалося на сам об'єкт і дозволяло приховати його з публічного доступу або забезпечити ексклюзивне користування. Тепер все інакше. Автор може сотні й тисячі разів токенізувати свої проекти, добре заробити і створити цілу нішу для інвестицій. В цьому випадку автор — не обов’язково окремо взятий художник.

При цьому самі собою NFT — по суті метадані. У них зберігається вкрай мало інформації: опис предмета торгів і посилання на першоджерело. Вони з’явилися не сьогодні. Так звані «кольорові монети», або біткоїни з доданою інформацією, з’явилися в обігу ще в 2012—2013 роках. Але масштаби інтересу до технології непорівнянні — якщо в 2020 році загальний обсяг торгів з NFT склав $250 млн, то лише за березень 2021-го їх продали більше ніж на $220 млн.

Божевільні цифри. Але ще більший подив викликають лоти, які йдуть з віртуальних аукціонів. Ось кілька найкращих прикладів:

  • Глава Twitter Джек Дорсі продав свій перший твіт як NFT-токен — за $2,9 млн. Гроші пішли на благодійність.
  • Український художник Вася Колотуша створив віртуальний смак для чипсів Pringles. NFT на анімацію із золотою банкою продають на відкритому аукціоні — зараз найвища ставка перевалила за $2 тис.
  • Художник Майк Вінкельман, що працює під псевдонімом Beeple, на початку березня виручив за свою роботу «Everydays — The First 5 000 Days» космічні $69 млн. Торги вів аукціон Christie’s.

Чому все не так просто

Так що, NFT врятують інтернет і світ? Не все так просто. Несподіваний момент — вплив NFT на навколишнє середовище. Як і будь-які токени, ці потрібно майнити, тобто добувати за допомогою складних комп’ютерних обчислень. Транзакції з токенами вимагають ще більше енергії. Як підраховує видання Quartz, за життя середній NFT-токен виділить 211 кілограмів CO2. Чимало.

Чому ж в такому разі воно того варте? Переваги, які дарують NFT, набагато більші за недоліки. Вуглецевий слід або зберігання файлів — технологічні моменти, а ось поміняти принцип роботи авторського права і систему авторських відрахувань набагато складніше.

The New York Times вже продала NFT на одну зі своїх колонок за півмільйона доларів

Візьміть хоча б музичну індустрію. Її лихоманить уже кілька десятків років — заробітки артистів розмиває ланцюжок з лейблів і звукозаписних студій. Карантин, який залишив музикантів без виступів, тільки підсвітив проблему і нагадав, що навіть всесильні стрімінг-сервіси — не панацея. З NFT артисту не потрібен величезний список посередників — він може безпосередньо монетизувати своє мистецтво. Тільки за лютий 2021 року продажі музичних NFT сягнули $25 млн. Скромний початок — але нічого не заважає технології масштабуватися й рости.

Це ринок чи хайп?

Суперечлива технологія, навколо якої обертаються великі гроші й громадський інтерес — звучить як хороша інвестиційна можливість. Так і є. Але вкладати в NFT потрібно не так, як в акції або корпоративні бонди.

Головне, що слід зрозуміти — токени це предмети культової економіки. Їхня вартість в буквально залежить від того, наскільки відомий автор або феномен, який описує його робота. Можна не сумніватися, що вигідно куплений NFT від Ілона Маска тільки зростатиме в ціні. Але будуть і NFT-одноденки, шанси на перепродаж яких — мізерні. Токени сильніше підсвітять питання економічної асиметрії. У побуті він відомий просто: «Переможець забирає все, той, хто програв — залишається ні з чим».

NFT — технологія, яка знімає тисячолітні бар'єри. Історично, був лише малий список валют і активів, які можна було оперативно продавати і купувати без великих транзакційних втрат. Іншими словами, золотий злиток легше продати в стислі терміни за справедливу ціну, ніж дизайнерські меблі. Тому що золото — завжди затребуваний і універсально визнаний актив. Але якщо ви не торгуєте самим товаром, а продаєте розписку на володіння ним, яка змінює власника за кілька кліків — це інша ситуація.

NFT, на відміну від закритих біржових інструментів, доступні кожному. Вони дозволяють будь-якому авторові диктувати правила гри і залишатися на плаву, не закрився від широкого кола глядачів. Вперше в історії можна продати саму популярність. Проблема лише в тому, що ця хитка формула тримається на колективному договорі. Якщо всі вважатимуть, що NFT — це цінно, попереду світ чекають і куди масштабні угоди з невзаємозамінними токенами.

Підсумки

Складно придумати більш логічний розвиток цього дивного періоду людської історії, ніж масова торгівля розписками на блокчейні. Світ остаточно занурився в економіку уваги, де можна заробити мільйони, створюючи навколо себе потужний інформаційний фон.

Будь то скріншот, текст, анімація або відео раптово стали потенційним торговим активом — і будь-який популярний автор немов знайшов під ліжком величезну золоту скриню. NFT бентежать розум не тому, що це екзотична технологія — як видно, нічого відчайдушно складного під її капотом немає.

Справа в іншому. В економічній реальності, яка задихається від слабкого структурного зростання і нерівності, раптово з’явилася річ, здатна повернути розклад сил. NFT — не мистецтво саме собою. Це новий метод створювати інвестиційні продукти, які будуть йти в ногу з часом. Залишилося, щоб цю ідею продовжували підтримувати доларом.

Показати ще новини
Радіо НВ
X