Роботи не захоплять світ. Тільки витіснять непрофесіоналів

27 травня 2021, 18:00

Чому не варто боятись штучного інтелекту?

З роботами ми знайомі здебільшого завдяки голлівудським блокбастерам — у кіно вони захоплюють світ. А в ЗМІ будь-які розмови про автоматизацію та штучний інтелект неминуче супроводжуються прогнозами втрати робочих місць.

Відео дня

Так, за даними McKinsey до 2030 року штучний інтелект виконуватиме роботу 800 мільйонів людей у 42 країнах. Це число вражає, але чи варто через це хвилюватись?

Тепер роботи працюють не тільки в робітничих професіях

Компанії делегують роботам та штучному інтелекту все більше задач: від рутинних операцій на виробництві до спілкування з людьми та самостійного прийняття рішень.

Візьмемо, наприклад, сферу продажів. У 2018 році штучний інтелект використовувало всього 21% команд продажів. А у 2020 році їх стало вже 54%. Тобто за два роки таких компаній стало на 155 відсотків більше.

Роботи беруть на себе як організацію робочого процесу, так і спілкування з клієнтами з типових питань. І дають непогані результати: за даними PWC у компаніях, які запровадили штучний інтелект у продажах, вполовину зросла кількість звернень та призначених зустрічей.

Тренд на цифровізацію буде поширюватись і надалі: очікується, що у 2030 році 85% контактів із клієнтами здійснюватимуть машини. І зважаючи на те, що на двох найвідоміших в Україні сайтах із пошуку роботи менеджер із продажів — найпопулярніша вакансія, запровадження штучного інтелекту в продажах має стати справжньою революцією на ринку праці.

Скільки менеджерів із продажів буде потрібно ринку? Які навички знадобляться тим, хто залишиться працювати в цій сфері? Та чи означає це, що автоматизація та роботизація — це погано?

Чому роботизація — це добре?

Страх втрати роботи через машини існує з часів першої промислової революції. Можна згадати, наприклад, рух луддитів на початку 19 сторіччя. Луддити працювали на фабриках і протестували проти механізації праці та знищували промислове обладнання.

З розвитком штучного інтелекту, який може допомагати людям у все складніших та інтелектуальніших задачах — страх того, що деякі спеціальності стануть непотрібними, підсилюється. Але зрештою наслідком кожної попередньої технологічної революції були покращення якості життя та умов праці.

До того ж не варто забувати про кількість нових робочих місць, які з’являться завдяки роботизації. Адже автоматизація простих процесів завжди потребує нагляду та контролю якості — для виконання цих функцій знадобиться чимало працівників.

Цю позицію підкріплюють і прогнози вчених. Згідно зі звітом Oxford Economics, швидкість зникнення робочих місць через роботизацію еквівалентна швидкості появи нових. А роботизація призведе до «збільшення продуктивності та економічного зростання». Тому, найімовірніше, машини не спричинять кризу на ринку праці, а просто змінять його.

Від рутини до інтелектуальної роботи

Найголовнішою зміною стане те, що штучний інтелект звільняє нас від монотонної повторюваної роботи. Це дасть змогу зосередитись на важливіших та складніших задачах — або просто відпочити.

Відтак найціннішими якостями працівника стануть комунікабельність, креативність та нестандартний підхід, уміння мислити та аналізувати дані, приймати рішення та брати на себе відповідальність. Це підвищує планку для потенційних працівників — адже до приходу штучного інтелекту достатньо було засвоїти нескладну операцію й повторювати її раз від разу. Але через складності роботи здібні люди не підуть із професії, а зможуть реалізувати себе.

Можемо продовжити попередній приклад із менеджерами з продажів: раніше, щоби працювати в цій професії часто було достатньо завчити текст пропозиції, бути наполегливим та справлятись зі стресом від відмов.

В останні роки паперової роботи та виснажливих холодних дзвінків поменшало. Задачі зі структурування інформації та організації роботи взяли на себе CRM-системи, task-менеджери та інші. А продажники все частіше працюють із зацікавленими клієнтами, яких отримують із таргету, пошукової реклами, від голосових ботів.

Тож тепер професійним продавцям потрібно мати ораторські навички, вміти робити ефектні презентації, розробляти ефективні скрипти продажів, розбиратись у психології. І тому вже скоро продажі перестануть бути роботою для студентів — якою вони найчастіше є в українських реаліях.

Мабуть, ще не було часів, де люди б не боялися змін, які в будь-якому випадку чекають на них у майбутньому. З поширенням штучного інтелекту в багатьох професіях фахівцям доведеться вчитись новому, а працювати стане трохи складніше, але точно цікавіше. Але в будь-якій сфері завжди залишиться місце для людей, які люблять свою роботу та роблять її добре.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X