Газовий шантаж. Що буде з тарифами на тепло

24 січня 2021, 14:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Надії учасників ринку теплоенергії на світло в кінці тунелю тануть щодня.

Президент, імовірно, накладе вето на законопроект № 2458 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг», який фактично покликаний впорядкувати ситуацію і рік пролежав у Раді перш, ніж його проголосували.

Відео дня

Про що мова?

Пропоновані законопроектом зміни до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» не тільки врегулюють у законодавчому руслі надання безперебійних і якісних послуг споживачам, а й дадуть можливість стабільної роботи комунальних підприємств без багатомільйонних збитків. В основному, пропоновані законопроектом № 2458 зміни спрямовані на удосконалення механізму щодо встановлення тарифів на комунальні послуги.

Зокрема, законопроект передбачає:

1. Введення диференційованих тарифів на транспортування та постачання теплової енергії запобіжить ймовірності подвійної компенсації споживачами витрат на утримання й обслуговування центральних та індивідуальних теплових пунктів.

2. Укладення публічних договорів про надання комунальних послуг дозволить уникнути додаткових фінансових витрат, пов’язаних з укладанням договорів у письмовій формі. Водночас виконавців зобов’яжуть інформувати споживачів про якість наданих послуг.

3. Встановлення вузлів комерційного обліку теплової енергії, вартість якої входить у тариф, а не йде окремим платежем для споживачів, створюючи несправедливі умови для обслуговування малоквартирних будинків.

Кабмін і Національний регулятор вже який рік поспіль лобіюють інтереси постачальників і монополістів ринку енергоносіїв, не приводячи тарифи у відповідність з актуальними цінами на енергоносії, а це — мільярдні збитки теплопостачальних компаній вже в наступному році.

По суті ці проблеми звалили на місцеві бюджети і мерів міст — робіть що хочете і як хочете, з одного боку ми урізуємо вам надходження до місцевих бюджетів, з іншого — ми вимиваємо мільярди, що залишилися, газовим шантажем або ваше населення й абоненти залишаться без тепла.

Саме через такі безвідповідальні дії уряду у всій теплової галузі накопичилася велика кількість проблем, які потребують негайного вирішення, і головна серед них — величезна сума заборгованості підприємств теплопостачання за спожитий природний газ, а також нараховані на таку заборгованість мільйонні суми пені та штрафних санкцій.

Ситуація зайшла в глухий кут, ціни для населення за газ у ручному режимі тимчасово стримали, але для підприємств теплової галузі вони залишилися навіть не ринковими, а непід'ємно високими. Чому саме такими, відповіді ніхто не знає, ніяких розрахунків і обґрунтувань не пропонується.

Теплопостачальні підприємства, по суті, функціонують собі в збиток. У таких умовах підприємства галузі взагалі позбавлені засобів і будь-яких надій на розвиток, модернізацію тепломереж для енергоефективності та зменшення споживання того ж газу.

Наприклад, тільки в Одесі через неповне і невчасне фінансування цієї статті витрат заборгованість держбюджету перед КП ТГО продовжує накопичуватися і становитиме понад 600 млн грн. А бюджетом 2021 року на цю статтю витрат не передбачено жодної копійки. Водночас у КП ТГО накопичилася заборгованість перед НАК Нафтогаз приблизно на таку ж суму, проте механізм взаємозаліку на державному рівні не розроблено і займатися цим ніхто не поспішає.

Як виправити ситуацію?

В уряді можливість розв’язання проблеми погашення заборгованості за природний газ і сплати штрафних санкцій бачать виключно за рахунок органів місцевого самоврядування, що категорично неприйнятно як мінімум тому, що збитки підприємствам теплопостачання завдано державою в особі низки урядів України — не з вини органів місцевого самоврядування, а внаслідок реалізації норм чинного законодавства.

Неодноразові звернення Асоціації міст України, Асоціації теплокомуненерго, КП ТГО та інших підприємств теплопостачання до президента, прем'єр-міністра, НКРЕ і навіть РНБО щодо вирішення проблем української теплоенергетики залишилися практично непоміченими і бажаних результатів не дали.

Нещодавно голова Асоціації міст України Віталій Кличко звернувся від імені всіх членів Асоціації до президента України з вимогою втрутитися в ситуацію з вартістю газу для ТКЕ.

«Збільшення вартості природного газу для підприємств теплопостачання погіршить їхню здатність його оплачувати. А недосягнення підприємствами ТКЕ рівня розрахунків у 90% призведе до припинення газопостачання з боку НАК Нафтогаз України. Така ситуація загрожує припиненням послуг з теплопостачання в населених пунктах України населенню та об'єктам соціальної сфери. Крім того, значне зростання вартості комунальних послуг призведе до істотного збільшення витрат з державного бюджету на виплату пільг і субсидій, зростання заборгованості населення за комунальні послуги, а також до соціального невдоволення в суспільстві», — каже у своєму зверненні Кличко, і тут складно щось заперечити.

Що заважає встановити чинні тарифи на рівні собівартості? З урахуванням прогнозованих дострокових парламентських виборів — питання риторичне: зайва політизованість і спекуляції навколо рішень, що впливають на тарифну політику галузі ЖКГ з’явилися через те, що політики вже активно «обробляють електорат» у розрахунку на обрання.

Тож не дивно, що на непопулярні кроки на кшталт приведення тарифів у відповідність до цін на енергоносії уряд йти не хоче — значно простіше звалити проблему на мерів міст, комунальні підприємства та споживачів.

На жаль, через такі недалекоглядні дії уряду раніше озвучені економічні розрахунки, прогнози та плани КП ТГО на 2021 рік перестають бути дійсними: немає сенсу взагалі щось планувати, поки рушійною силою державної політики залишаються популізм і дилетанти, які одним недалекоглядним рішенням здатні раптово подвоїти суму збитків КП за рік і не переживати про наслідки. Навіщо переживати, якщо в ЗМІ за підсумком напишуть: «Позднякова обіцяла скоротити збитки на 90%, але свою обіцянку не виконала».

Вже після написання цієї публікації стало відомо, що представники регіональної влади, Верховної Ради і Кабінету Міністрів прийняли спільне рішення не підвищувати тарифи на опалення і гарячу воду до кінця опалювального сезону по всій країні.

У понеділок 25 січня це рішення закріплять, підписавши між урядом, Асоціацією міст України та представниками Верховної Ради меморандум про алгоритм виведення сфери теплопостачання з кризової ситуації, викликаної коливаннями ціни на газ.

На словах все це звучить чудово, а ось вітчизняна практика підписання меморандумів не раз показала на ділі, що все може виявитися значно прозаїчніше від очікуваного.

За фактом, умовностей у підписанні Меморандумів зазвичай значно більше, ніж практичної користі. Так, наприклад, користь підписання анонсованого Кличком меморандуму полягає в тому, що на час може нейтралізувати розчарований електорат і тимчасово припинити їх протести.

Водночас, необґрунтованих ризиків у таких діях теж знайдеться чимало: по суті, підписання Меморандуму лише тимчасово введе співвітчизників в оману, та й то лише доти, поки не почнуть компенсувати те, що зараз необґрунтовано зменшують.

Що ж, подивимося, які суми через це виростуть у наших платежах незабаром, але всі ці експерименти можуть обернутися серйозною ескалацією штучно нейтралізовуваних факторів сьогоднішнього конфлікту.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X