Після виборів. Економічні перспективи і проблеми України
У разі реалізації декількох умов, за середніми оцінками, наша економіка може отримати від 20 до 30 млрд
Закінчується пік політичних баталій в межах двох кампаній виборів, які відкривають шлях для нових облич у політиці і сформують новий клас політичної еліти, яка і буде правити країною протягом найближчих кількох років. Багато хто говорить про необхідні реформи, але складно зрозуміти, що потрібно робити конкретно в цей момент і які сфери дадуть можливість нам розвиватися швидше. Для цього важливо зрозуміти, які проблеми у нас є на поточний момент в економіці.
Перспективи
Новій команді держава дістається в значно кращому вигляді, ніж було в 2014 році. І мова не тільки про ситуацію на сході країни, а в цілому ситуації в межах економіки. Як видно, в перший тиждень після виборів курс гривні вкрай позитивно реагує на їх результати і зміцнюється до 25.80 за долар. Сприяє цьому приплив іноземного капіталу в наші папери. Минулого тижня прибутковості за нашими паперами показують ралі і після виборів, коли стало зрозуміло, що в парламенті існує пропрезидентська більшість. У цей момент наша країна опиняється в рідкісній для нас ситуації, коли президент і парламент формує єдину команду для роботи. Раніше такої ситуації ще не було. Це значною мірою знижує прийняття будь-яких рішень, і відкриває можливості для реалізації будь-яких проектів, проведення радикальних реформ, необхідних країні, а також підвищує шанси на отримання додаткової підтримки з боку МВФ. У зв’язку з цим, активність наших бондів і зміцнення гривні будуть тривати.
Зниження цін на європейських газових хабах дозволяє нашій країні не збільшувати ціни на газ для всіх споживачів. По суті ця подія закриває питання з підвищенням тарифів. Певною мірою ми навіть можемо очікувати їх зниження. Як наслідок, це сповільнить зростання інфляції до цільових таргетів НБУ і може вже в наступному році НБУ зможе активно знижувати ставки до позначки в 10%. Ця подія вже сама собою дозволить поліпшити ситуацію в банківській сфері і відновити кредитування бізнесу. На додачу до цього зниження цін на газ дозволить знизити попит на валютну ліквідність з боку імпортерів газу, що дозволить знизити волатильність гривні в цей період. Невеликий перепочинок, пов’язаний з цими подіями, дозволяє нам легше перевести ціноутворення в газовій сфері на ринкові рейки і обмежити вплив Кабміну на ці процеси. У сухому залишку нова команда має хороші стартові позиції для початку роботи.
У той же час в останньому прогнозі від МВФ (липень) країни СНД за винятком Росії сформують зростання ВВП на рівні в 3,5% і 3,7% в рамках поточного і наступного року. З огляду на це, ми маємо всі шанси вирости як мінімум до 3%.
Проблеми
Але не варто розслаблятися — є старі незавершені проблеми, які вимагають вирішення.
1. Борги. Нині багато хто не розуміє: борг це погано чи добре? У деяких країнах він перевищує позначку в 100%, а у нас він знизився до рівня в 60%. Тут важливо враховувати не його обсяг, а вартість обслуговування і структуру погашення. Історично склалася ситуація, в межах якої наш Мінфін раніше вкрай рідко випускав довгі бонди (10, 20,30 років). В основному 1, 3, 5-річні бонди. У зв’язку з цим наш борг є вкрай коротким, що й формує навантаження на бюджет. З урахуванням поточного високого попиту ми можемо змінити дюрації нашого боргу на більш довгий термін, таким чином знизивши навантаження на наш бюджет з боку статті витрат на обслуговування боргу, в якому ця позиція займає 3 місце за обсягами відрахувань.

Важливо відзначити, що поліпшити цю ситуацію може також підвищення кредитного рейтингу нашої країни. В рамках останніх 6 місяців 5-річні українські CDS (страховка від дефолту) знизилися в ціні на 30%. Вартість CDS має високу кореляцію з рейтингами міжнародних рейтингових агентств. Ця залежність нелінійна і не показує загальний настрій інвесторів. Найближчим часом при стабілізації наших рейтингів ми маємо шанси отримати більший приплив інвестицій в нашу країну.
2. Фондовий ринок. Зростання зацікавленості нашою країною приводить до попиту і на наші папери. Але виникає проблема, при бажанні у інвесторів купити українські папери їх просто немає, а ті, що є в наявності, не мають належної ліквідності.
Таким чином для поліпшення ситуації в нашій економіці вкрай важливо привести в порядок ситуацію з ним. Важливим тригером є прийняття закону про спліт, який вкрай невигідний страховим компаніям, оскільки підвищує конкуренцію на цьому ринку і відкриває ринок для іноземних компаній і реформує його, створюючи європейську модель роботи.
Це дозволить технічно відкрити дорогу багатьом західним фондам для роботи у нас, що і збільшить обсяг інвестицій в нашу країну.
3. Вирівнювання сальдо. Варто звернути увагу на найбільшу статтю імпорту — енергоресурси. Щорічно вона виїдає з нашої економіки левову частку експортних доходів. Збільшивши видобуток газу і нафти, ми можемо поліпшити наш торговий баланс за рахунок зниження імпорту. Так, всього за короткий період часу США перейшла з розряду нетто імпортерів в експортера і лідера з виробництва нафти. Ми також можемо зробити це. А перехід нашого балансу в профіцит дозволить поліпшити резерви, знизити тиск на курс і як наслідок поліпшити наші кредитні рейтинги, що дасть нашій економіці приплив іноземного капіталу.
4. Рутинна робота, пов’язана з судами, захистом капіталу, податками. Завдань вкрай багато і вирішити їх можна виключно роботою, а не популізмом. З урахуванням поточних умов ми маємо чудовий шанс для реалізації усіх наших бажань. Також важливо зупинити бойові дії на сході нашої країни і зміцнити нашу армію.
При реалізації поточних умов, за середніми оцінками, наша економіка може отримати від 20 до 30 млрд у перші роки. Надалі ця сума буде тільки збільшуватися. Нині наша економіка, з урахуванням її відсталості для інвесторів, має вкрай великий потенціал для зростання.