Чим закінчиться хрестовий похід нової влади проти контрабандистів

27 вересня 2019, 14:30

Кожен новий уряд, прийшовши до влади, оголошує хрестовий похід проти контрабандистів. Але при всьому пафосі реальних змін немає і не було. Чи стане підхід команди Зеленського іншим

Є в Україні така традиція: боротися з контрабандою. Мало не кожен новий уряд, прийшовши до влади, відразу оголошує хрестовий похід проти контрабандистів та з шашкою наголо кидається наводити порядки на митницях.

Відео дня

«Хрестоносцями» в різний час ставали Юлія Тимошенко, Віктор Янукович, Володимир Гройсман. Часто ними використовувалися гучні гасла — як з радянських мотивувальних плакатів. Програма Тимошенко, наприклад, називалася «Контрабанда — стоп!», А Гройсмана — «Україна без контрабанди». Але при всьому пафосі ситуації реальних змін немає і не було. Поодинокі поправки в митне законодавство — так. Гучні звільнення — так. Не менш гучні арешти і вилучення контрабандного товару — теж так. Але цим зазвичай все й обмежувалося.

Чи буде підхід команди Зеленського іншим?

Як бачимо, традицію боротьби з контрабандистами він дотримується. Хрестовий похід проти митниць і контрабандистів знову розпочато. Вже і звільнення відбулися — все в найкращих традиціях жанру.

З іншого боку, в команді Володимира Зеленського чимало молодих і прогресивних людей, одне призначення Максима Нефьодова на пост Голови Державної Митної Служби говорить багато про що.

Хорошим сигналом є і указ про боротьбу з контрабандою, підписаний президентом в липні. Цей документ містить три основних завдання:

Перше — створення інформаційного ресурсу для забезпечення можливості добровільного та публічного декларування товарів, які ввозяться на територію України.

Друге — опрацювати питання щодо оприлюднення в форматі відкритих даних знеособленої інформації про митну вартість товарів.

Третє — вжити в установленому порядку заходи, спрямовані на надання можливості обміну в реальному часі інформацію з інформаційними системами інших держав щодо митного оформлення товарів.

В українських реаліях потрібні більш комплексні і масштабні зміни, якщо ми хочемо дійсно якісно поліпшити роботу митниць

Все це, з одного боку, важливо і необхідно, з іншого — мало. В українських реаліях потрібні більш комплексні і масштабні зміни, якщо ми хочемо дійсно якісно поліпшити роботу митниць. А суть вирішення поставленого завдання як раз в якості виконання задекларованого.

Є ще момент. «Повне перезавантаження кадрового складу митниці може стати системним рішенням для зупинення контрабанди» — вважає новообраний прем'єр-міністр України Олексій Гончарук. І він, звичайно, має рацію. Нові кадри життєво необхідні, враховуючи рівень корумпованості в сегменті. Але навіть якщо уряду вдасться забезпечити всі митниці кришталево чистими людьми з алергією на хабарі — це не вирішить одну з найважливіших причин контрабанди. А саме — саму митницю, в тому вигляді, в якому вона працює зараз.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Висока вартість розмитнення, неефективна робота системи ПДВ, нескінченні перевірки на пунктах пропуску, відсутність у контролерів сучасного обладнання — все це, по-перше, підвищує витрати бізнесу, по-друге, затримує вантажі на кордонах, що також підвищує збитки підприємців. З огляду на весь цей хаос, хіба дивно, що багато хто не гребують возити товар контрабандою? Як то кажуть, тільки бізнес, нічого особистого.

Простий приклад. Минулої зими ДФС підняла індикативні ціни на імпортні товари. На деякі види продукції, що ввозиться — в 2,5−3 рази. Це підвищило і вартість розмитнення теж. Результат: підвищення витрат бізнесу. Щоб покрити їх, підприємці змушені підвищувати кінцеву вартість імпортної продукції для споживача. І програвати конкуренцію тим, хто везе товар контрабандою, не платить податків і, відповідно, може продавати дешевше.

Щоб зламати систему, необхідні глобальні зміни. Не кілька звільнень і не разове підвищення зарплат. А комплексні зміни сегмента в цілому.

Насамперед, звичайно, необхідно прийняти новий Митний кодекс (напрацювання якого, до слова, вже є, немає політичної волі змінювати законодавство). А заодно не завадить навести порядок з ПДВ на імпортні товари. Потрібні зміни в систему електронного адміністрування ПДВ. Зараз вона розпізнає тільки наявність податкового кредиту та податкових зобов’язань, а в ідеалі повинна «бачити» кількість і обсяги товару, який надходить, а потім продається. Система повинна самостійно визначати ці дані і блокувати податкові накладні на товар, який провозиться незаконно. Це, з одного боку, зменшить людський фактор і підвищить прозорість, а з іншого — прискорить процес проходження товару через митницю.

Крім того, важливо посилити контроль за переміщеннями товару не тільки на етапі в'їзду в країну, але й у процесі його переміщення всередині України. Це дозволить ефективніше відслідковувати контрабандні перевезення та відповідно знизить їх обсяг. Подібні схеми давно застосовуються у прогресивних західних країнах.

Важливо розібратися і з податками. Адже не тільки неефективна робота митниць, а й бажання бізнесу заощадити провокує контрабанду. Державі потрібно це усвідомлювати і робити відповідні висновки, а не тільки «рубати голови».

Необхідно домогтися зниження всіх податків на 5−10%. 10% — це психологічний бар'єр, крайня цифра, з якою бізнес ще готовий працювати. Якщо вона піднімається вище-підприємці шукатимуть варіанти дешевого ввезення товарів. Розумно виставляючи податкову ставку, держава зможе конкурувати з рівнем контрабандних розцінок. В останніх просто відпаде потреба, а значить буде і наповнення бюджету, і бажання бізнесу працювати «в білу». За аналогією можна навести нелегальний гральний бізнес: побороти його майже неможливо, але можна вивести з тіні за допомогою легалізації і тим самим забезпечити солідний приплив грошей до держбюджету.

Є хороший механізм і для налагодження процесу наповнення бюджету від імпорту товарів пасажирами, що прилітають в Україну. Необхідно прибрати обмеження в розмірі $1000 для авіа або $500 — для наземного перетину кордону, або як мінімум його значно знизити. Натомість можна ввести незначний збір (підкреслю, незначний), який буде включений у вартість квитка пасажира при в'їзді в нашу країну. Це явно перевищить розмір надходжень до бюджету від таких пасажирів, якщо порівнювати з сьогоднішніми показниками. Тому що на цьому етапі працівники митниці вибірково здійснюють огляд пасажирів. А запропонований механізм допоможе також зробити працівників митниці більш привітними, чого не скажеш про них зараз. Коли, наприклад, прилітаючт в аеропорт Бориспіль, тебе зустрічають кілька суворих пар очей, які дивляться на всіх підозрілим поглядом. Імідж і бюджет України від послаблення поглядів працівників митниці тільки виграє.

Показати ще новини
Радіо NV
X