Сім кроків. Як розробити стратегію компанії

19 жовтня 2020, 16:35

Стратегічне планування — поняття, яке нечасто застосовується в малому і середньому бізнесі. Вважається, що стратегічне планування створено тільки для корпорацій. Насправді це не так.

Секрет ефективного стратегічного планування полягає в розумінні та застосуванні повного циклу інструменту. Він має такі етапи:

1. Оновлення формулювань мети і задумів компанії

Відео дня

Уточнення мети і задуму необхідне щонайменше для того, щоб зрозуміти шлях, яким прямує компанія, аби при плануванні не заблукати. Це завдання виконує власноруч постановник мети. Це потребує максимум кількох годин.

2. Складання ідеальної картини компанії

Ідеальна картина — матеріалізація задуму в певний момент часу. Хороша ідеальна картина містить кількісні параметри різних складових, узгоджені один з одним. Вона дає уявлення про те, що конкретно має бути реалізовано. Розробка ідеальної картини потребує декількох годин.

3. Виявлення ситуації та справжнього «чому»

На першому етапі потрібно зібрати дані про реальний стан справ у компанії, щоб порівняти з головними характеристиками ідеальної картини. Таке порівняння відразу покаже найбільше відхилення. Щойно знайшли найбільше відхилення реальності від ідеальної картини, виникає питання «чому».

Наприклад. Обсяг продажів не зростає (нікому продавати? — скільки нових контактів? Дані свідчать, що є. Немає продавців? — яка трудомісткість середнього продажу? Скільки людино-годин продавців реально є? — Бам! Ми виявили, що просто бракує людино-годин продавців, це справжнє «чому»). Якби ми намагалися посилювати рекламу (неправильне «чому») або тренувати продавців (теж неправильне), ми б не отримали рішення цього «чому», а тільки витратили б час.

На цьому етапі ви, як власник, робите всю роботу самі, керівники лише допомагають отримати дані.

4. Формування задуму плану

Створюється стисле формулювання самої основи плану. Без подробиць, але так, щоб була зрозуміла основна ідея, значення. Повноцінний план буде відповідати на всі питання про те, як і що має бути зроблено. Задум — тільки основна ідея.

Формування задуму плану — це «знайти блискучу ідею». У цьому допомагає спілкування з розумними та творчими людьми, залучення фахівців, вивчення нових можливостей і технологій, мозкові штурми.

Найпростіше, що ви можете зробити, — влаштувати мозковий штурм з партнерами по бізнесу, іншими власниками компаній, топ-менеджерами. Участь топ-менеджерів сприяє співпраці. Це в результаті стає «їхнім планом» і набагато простіше домогтися його виконання. Участь підвищує їхню відповідальність, вони набувають статусу співавторів плану, а це — високий рівень відповідальності.

5. Складання стратегічного плану

«Стратегічний план» являє собою документ, із загальним описом того, що має бути зроблено, зазвичай на 1−2 сторінки. Це опис у довільній формі. Це не перелік завдань. Але в ньому мають бути відповіді на всі основні питання, які можуть виникати у керівника, коли він дізнається про план з таким задумом. Зазвичай це питання про те, хто, як і за які гроші буде це робити.

Хороший план включає обов’язково опис «чому», задум плану, конкретну мету, відповіді на всі питання, які виникатимуть у керівників під час вивчення плану, та список програм для реалізації плану (але не власне програми).

План не повинен складати власник компанії, якщо у нього є директор. Складання плану — робота топ-менеджерів. Після того як під контролем власника було сформульовано задум плану, топи мають самостійно описати план. Після цього власник його перевіряє і схвалює.

6. Складання програм

Програма — послідовність завдань. У кожного із завдань є виконавець і термін виконання. Це дозволяє перетворити план на точну послідовність відносно коротких дій. У кожної програми є відповідальний.

Добре складений план необхідний для того, щоб стратегію було реалізовано. Без нього все розділиться на окремі програми й завдання, і це неможливо буде контролювати протягом декількох місяців і більше.

Усі програми обов’язково потрібно перевіряти та схвалювати власнику. В такому разі можна буде відразу виявити, чи зрозумілі плани і чи дійсно керівники знають, як їх реалізувати.

Програми — це сполучна ланка між стратегічними ідеями та повсякденною діяльністю. Якщо їх не буде, виникатимуть помилки при плануванні, які призведуть або до того, що постраждає поточна робота, або не буде виконуватися стратегія.

7. Контроль за виконанням програм

Все, що було зроблено до моменту виконання завдань програм — лише ідеї. Ідеї не можуть впливати на результат, це роблять тільки дії. Якщо завдання виконують, стратегію буде реалізовано, якщо не виконують — ні.

Оперативні проблеми завжди «кусають болісніше», ніж стратегічні. Тому коли немає постійного контролю з боку керівників, передусім страждають завдання за програмами і не виконуються стратегічні плани.

Власник має регулярно перевіряти, як триває перебіг виконання програм. Постійний контроль виконання програм — це крок, на якому ідеї втілюються в життя. Він потребує постійного контролю з боку власника. Тільки в такому разі стратегію буде реалізовано.

Поширені помилки в стратегічному плануванні

1. Занадто рідко

2. Перестрибування

3. Відсутність контролю виконання

Але головна помилка, звісно, банальна — не мати жодної стратегії. Це означає, що або компанія не буде розвиватися, або відхилятиметься від задуму. У такому розвитку немає сенсу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X