За крок до довіри. Що зміниться для клієнтів на ринку страхових послуг

15 грудня 2021, 12:19

Новий закон про страхування чекає на підписання президентом. Він докорінно змінює ринок страхових послуг. Які перспективи він відкриває для споживачів і чи стануть українці більше довіряти страховикам?

Якщо для європейців страхувати своє майно, життя чи здоров’я так само природно, як дихати, то в Україні ситуація інша. Довіряти страховикам громадяни все ще не поспішають, обираючи з усього розмаїття страхових послуг переважно медичне чи автострахування.

Відео дня

Каталізатором змін може стати новий закон про страхування — правовий базис для подальшого розвитку ринку.

Довіряєш, коли знаєш

Насамперед в українців з’явиться більше підстав довіряти страховим компаніям. Відповідно до вимог нового закону страховики матимуть прозорі структури власності та розкриватимуть інформацію про всіх власників істотної участі та ключових учасників компанії. Часи, коли за допомогою фейкових компаній можна було виводити кошти в офшори, минають. За якість послуг доведеться відповідати своїм іменем і репутацією.

Передусім — професіоналізм

Ще однією передумовою для формування довіри є надійність, платоспроможність та професійність страховика. Новим законом передбачено, що під час реєстрації страхові компанії надаватимуть Нацбанку плани діяльності на три роки. Тобто на ринок виходитимуть лише надійні компанії, які розуміють, що і як потрібно робити та мають для цього необхідні ресурси.

Законом підвищується роль та значення професійної діяльності керівників та осіб, відповідальних за виконання ключових функцій у страховій компанії. Скажімо, такі особи відповідатимуть кваліфікаційним вимогам до професійної придатності та ділової репутації. Національний банк здійснюватиме погодження призначення на посади керівників страховиків та осіб, відповідальних за ключові функції. Простіше кажучи, до управління страховою компанією допускатимуться професіонали своєї справи з бездоганною діловою репутацією.

Гарантія виплат

Платоспроможність страховика — лейтмотив нового закону. Українці зможуть довіряти страховим компаніям тільки тоді, коли в них не буде сумнівів, що страхові виплати здійснюватимуться. Норми нового закону спрямовані саме на це. Так, страховики дотримуватимуться вимог до капіталу платоспроможності та мінімального капіталу.

Зрозумілі правила гри

Новим законом суттєво оновлюються та деталізуються вимоги до укладення та виконання договорів страхування. Зокрема, запроваджуються нові обов’язки страховика та страхового посередника на етапі переддоговірних відносин. Насамперед це стосується надання повної інформації щодо страхового продукту, а також страховика, з яким укладається договір, та страхового посередника, якщо договір укладається за його участю.

Зміни стимулюватимуть страховиків або страхових посередників діяти, максимально враховуючи інтереси клієнта. Скажімо, забезпечувати його доступною та вичерпною інформацією про страховий продукт, що пропонується, за потреби надавати консультацію та рекомендації стосовно страхового продукту, який максимально враховуватиме потреби клієнта.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Такі вимоги відповідають європейській практиці та створюють умови для підвищення обізнаності клієнтів щодо умов договорів страхування, які укладаються. Ба більше, на страховому ринку з’явилися чіткі вимоги до страхових посередників. Це дасть змогу уникнути так званого «місселінгу», коли непрофесійні посередники продають непотрібні споживачеві страхові продукти або ж надають некоректну інформацію про страхові послуги. Погодьтеся, довіряти страховикам за таких умов досить складно.

Новий закон передбачає обов’язкову реєстрацію страхових посередників у єдиному реєстрі, встановлює вимоги до їх навчання та рівня компетентності тощо. Компетентні страхові посередники — ще один крок для формування довіри до страхових послуг.

Піти не «по-англійськи»

Уперше в українському законодавстві з’явиться дієвий та чіткий механізм припинення діяльності страховиків. Вихід із ринку буде як добровільним (через реорганізацію, передавання страхового портфеля, ліквідацію тощо), так і примусовим. Власне, закон чітко встановив підстави для віднесення страхової компанії до категорії неплатоспроможних та для примусового відкликання ліцензії. У будь-якому разі залишити ринок можна буде лише повністю виконавши свої зобов’язання перед клієнтами.

Показати ще новини
Радіо НВ
X