Стартапи замість R&D. Навіщо великий бізнес змінює формат

22 січня 2020, 14:30

Як корпорації знаходять інноваційні ідеї

«Я звітую безпосередньо генеральному директору. Нам потрібні швидкі рішення — це оптимальний підхід», — розповідає Емануеле Вольпе, директор з інновацій ДТЕК у своєму офісі в центрі стартап-культури — UNIT.City.

Відео дня

Компанії по всьому світу дають все більше свободи своїм відділам розвитку бізнесу і йдуть від формату R&D центру, де працюють тільки над вирішенням конкретних завдань. «У такому випадку ти втрачаєш те, що відбувається в світі. Діджиталізація зараз всюди», — ділиться Емануеле.

Європейські й американські корпорації орендують офіси для підрозділів, пов’язаних з інноваціями в найбільш просунутих стартап-центрах регіону — Норвегія, Швеція, Канада. «Ми не хочемо сидіти в нудному великому офісі», — кажуть співробітники і компанія готова вкладати в їхні ідеї.

Наприклад, інженери Cisco innovation center у Торонто займаються розробками для ритейлу та smart city на 47 поверсі бізнес-центру з найкращим індустріальним пейзажем на центр міста. Загалом у світі існує 14 центрів, у кожного своя спеціалізація. Завдання надходять як ззовні — від бізнесу, так і народжуються в процесі.

Якщо всередині компанії проект не викликає комерційного інтересу, інноваційне рішення викладається у відкритий доступ, воно стає доступним для всіх охочих. Тут вірять у те, що розвиток екосистеми інновацій вигідно всім. Результат — репутація і кращі позиції в боротьбі за таланти.

Cisco не єдиний приклад. Orange Polska вже багато років має свою програму співпраці зі стартапами Orange Fab. Тільки торік через нього пройшло 250 проектів, 15 вибрано для подальшої співпраці.

Впровадження інноваційних технологій у великих компаніях — болюче питання і кожен його вирішує по-своєму. Наприклад, китайський гігант Huawei відкрив у грудні цього року Innovation & Experience Centre у Лондоні для демонстрації можливостей і роботи над проектами із застосуванням технології 5G. Незважаючи на всю актуальність і хайповість технології, її бізнес-цінність ще не так очевидна, а такі креативні центри допомагають залучити до вирішення найпрогресивніших.

До стартапів не можна підходити, як до звичайних проектів компанії — потрібна зміна бізнес-процесів, залучення топ-менеджменту, більше свободи дій і висока швидкість прийняття рішень

До стартапів не можна підходити, як до звичайних проектів компанії — потрібна зміна бізнес-процесів, залучення топ-менеджменту, більше свободи дій і висока швидкість прийняття рішень. «Чотири роки тому в AB InBev створили ZX Ventures — організацію всередині організації для пошуку інновацій для пивного бізнесу і суміжних областей: розширення асортименту, E-commerce, взаємодія з брендом, пошук і розвиток нових категорій, дослідження — напрями цього корпоративного інкубатора. Компанія допомагає будувати бізнеси з нуля, купує готові рішення, використовує міноритарні інвестиції. AB InBev дає стартапам можливість отримати всі переваги наших глобальних ланцюжків постачань і маркетингу, щоб втілити їхні проекти. Це win-win», — розповідає Денис Хренов, в.о. генерального директора AB InBev Efes Україна.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Стартапи — це сучасніше ставлення до невдач. «Ми змінюємо підхід до бізнесу. Якщо все йде погано — ми помилилися, якщо добре — ДТЕК отримує вигоду. Водночас ми намагаємося змінити ставлення до помилок. 99% інновацій — це про помилки. Невдачі не означають некомпетентність. Потрібно винести урок і поліпшувати наступний проект», — розповідає Емануеле. Наприклад, сервіс для частих мандрівників, який пам’ятає, де саме ти любиш сидіти в літаку і чекіниться за тебе «під ключ» на рейси 200 авіакомпаній світу, був створений «випадково» в інноваційному хабі Lufthansa ву Німеччині. У команди не було бізнес-завдань, вони просто шукали, що ще можна поліпшити у досвіді користувача під час перельотів.

Як зробити корпоративні стартапи ефективними для бізнесу, а не тільки для піару

1. Визначити цілі. Старший бренд-менеджер Orange Polska Марія Олін рекомендує зосередитися на вирішенні реальних бізнес-завдань, які вимагають втручання вже зараз і звузити пошуки стартапів до найактуальніших сфер. Деякі компанії перед запуском інноваційних програм звертаються по допомогу до консалтингових компаній, щоб знайти, де болить.

2. Вибрати формат. Корпоративний венчурний фонд (SAP, Google Ventures), акселератор (PayPal, Oracle), співпраця з існуючою екосистемою або стартапи на базі власного продукту (Microsoft BizSpark program) — вирішувати вам. Деякі корпорації вибирають різні формати для різних завдань.

На додаток до завдань, над якими працює ZX Ventures, для пошуку стартапів і рішень в областіу галузі сталого розвитку в 2018 році компанія AB InBev запустила спеціальний акселератор — 100+ Accelerator. На корпоративному рівні добре себе зарекомендував акселератор Radar. Tech з постійними клієнтами — Київстар, МХП, Укрсиббанк і платформа відкритих інновацій RE: ACTOR, на рахунку якої проект з цифрової трансформації онлайн-банкінгу для юросіб Альфа Банку України. З досвіду ДТЕК, ефективна воронка пошуку «своїх» стартапів в Україні виглядає так: 182 проекти на вході, 30 з яких відповідають бізнес-завданьням, 10 доходять до етапу впровадження. Цьогоріч ДТЕК вийшов на європейський ринок і отримав на вході приблизно 400 проектів для подальшої оцінки.

3. Залучити топ-менджмент і керівників підрозділів. «Більшість стартапів мало що знають про бізнес компанії, його особливості та потреби. Тому дуже важливо, щоб всі були залучені в процес і ділилися даними, включно з топ-менеджментом. Моя мрія, щоб співробітники перейшли від мислення в стилі виконавця до мислення підприємця. Тут потрібно виходити з зони комфорту. Багато хто не звик до цього, це їх лякає», — ділиться Емануеле. Спочатку процес може буксувати, але згодом люди розуміють цінність і починають вірити у можливість змін.

4. Визначити критерії успіху. Кожен проект — стартап проходить через скорингову систему, яка істотно відрізняється від стандартної системи оцінювання відділу закупівель. Важливо визначити наскільки сильна і досвідчена команда, наскільки стартап відповідає бізнес-завданням, чи є у нього потенціал. Великий плюс, якщо є досвід співпраці з інвесторами — значить проект цікавий ринку.

5. Використовувати можливості. Необхідно піти від роботи у стилі дослідного центру (R&D), який заточений на вирішення конкретних завдань. Такий формат звужує мислення й обмежує можливості.

Показати ще новини
Радіо NV
X