Страхи, надії і трохи відчаю. Чого чекає український бізнес від 2021 року

27 квітня 2021, 14:30

Що показало опитування більше 200 топ-менеджерів компаній і власників малого та середнього бізнесу.

Після нищівного удару 2020 року бізнесу не вистачає впевненості в завтрашньому дні, і він шукає експертної оцінки тенденцій в економіці, купівельних настроях і поведінці клієнтів. Але експерти стверджують, що невизначеність — це нова реальність і впевненості в завтрашньому дні чекати не варто. А ось взяти все від дня сьогоднішнього потрібно обов’язково.

Відео дня

Ми провели опитування серед українських бізнесменів, щоб дізнатися про їхнє бачення майбутнього. Як же уявляють собі 2021 рік підприємці України? Ті самі, які створюють робочі місця, рухають вперед економіку, платять податки та надають послуги тисячам людей?

Ми опитали понад 200 топ-менеджерів компаній і власників малого та середнього бізнесу. Дослідження було проведено в лютому місяці методом онлайн-інтерв'ю (CAWI). Варто розуміти, що вони не є економістами, лікарями або футурологами. Це звичайні воїни українського бізнесу — ті, що вистояли у складному 2020 році, але все ще несуть з собою свої страхи після пережитого. Серед них є як відчайдушні оптимісти, так і безнадійні песимісти. Але перших все ж більше.

Відповідаючи на питання, чи буде 2021 рік складніше за 2020, бізнесмени висловили думку, що в цілому рік буде не простим, але більшість (55%) все ж таки вірять у краще.

  • 36% вважають, що прибуток трохи збільшиться;
  • 19% вважають, що прибуток значно збільшиться;
  • 11% думають про те, що прибутки трохи впадуть;
  • 7% бояться, що прибуток значно впаде;
  • 11% вірять в те, що все залишиться на рівні минулого року;
  • 16% не змогли відповісти на це питання.

З огляду на роботу 4Service Group на ринках України та Європи, варто відзначити більш оптимістичний настрій наших співвітчизників в порівнянні з європейцями, які ведуть бізнес дуже обережно і не бажають ризикувати.

Відповідаючи на опитування, українські бізнесмени поділилися своїми страхами про 2021 рік. До найбільш очікуваних труднощів поточного року опитані відносять:

Конкуренцію. 46% вважають, що вона посилиться, 31% думають, що залишиться на тому ж рівні та тільки 14% вірять в її послаблення. Ми попросили пояснити, чим обґрунтовують свої відповіді підприємці. Багато з них відповіли, що пов’язують посилення конкуренції з розвитком онлайн-продажів і відновленням деяких компаній 2020 року. Людям потрібно буде виживати, тому вони будуть відкривати нові точки, розширювати бізнес та боротися за нових клієнтів.

Наприклад, керівник будівельної компанії розповів про те, що боїться конкурентів, які підуть в підпілля і вкрадуть з собою клієнтів, яких не зможе утримати його чесний бізнес. Йдеться про зарплати в конвертах і оплату за послуги в обхід каси. Таким чином, багато бізнесів зможуть утримати ціни на колишньому рівні. Тим же, хто вибрав працювати за законом, доводиться підвищувати вартість товарів і послуг через ріст мінімальної зарплати та інших факторів, тим самим відлякуючи частину клієнтів.

Другий приклад, більш оптимістично налаштовані представники торгівлі. Керівник мережі роздрібної торгівлі припустив, що конкуренція у 2021 продовжуватиме слабшати, адже багато ФОПів збанкрутували й навряд чи стануть на ноги в цьому році.

Також підприємці вважають, що нестабільна українська економіка не буде сприяти інвестуванню у їхніх конкурентів.

• Зміни купівельної поведінки. 41% респондентів вважають, що клієнти будуть заощаджувати в поточному році, 29% думають, що споживачі витрачатимуть більше, а 21% вірять в те, що витрати залишаться на колишньому рівні. Також ми запитали українських підприємців про те, до чого будуть більш чутливі їхні клієнти: до ціни або сервісу і емоцій. Думки розділилися, 44% опитаних вважають, що важливішою є ціна і 40% називають емоції більш важливим критерієм вибору.

Примітно те, що раніше ми опитували понад 1000 кінцевих споживачів про те, на основі чого вони роблять вибір. Дані опитування тоді показали, що більшість (58%) в першу чергу звертають увагу на ціну, а емоції мають менше значення для них. Проте 27% усвідомлено назвали сервіс більш важливим, ніж вартість послуг або товарів. Бізнес, однак, високо цінує важливість емоцій. Але замінити ціни сервісом в цьому році навряд чи вдасться. Ще півтора року тому ситуація була іншою й емоції були важливіші, але пандемія внесла корективи, які варто прийняти якомога швидше, щоб поліпшити продажі.

Часто буває, що під час прийняття купівельних рішень респонденти діють не так, як під час відповідей на питання дослідження. Вони витрачають більше, роблять спонтанні покупки тих товарів, які їм спочатку були не потрібні й вважають за краще віддавати гроші в ті компанії, які дарують більше позитивних емоцій. Але факти залишаються фактами — на даний момент настрої покупців в цілому схиляються до того, щоб затягнути пасок.

Набір персоналу. 34% респондентів вважають, що найняти персонал буде простіше, 24% вважають, що складніше, а 30% вірять, що все залишиться на рівні минулого року. Більшість бізнесменів вважають, що у них не виникне проблем з пошуком хороших співробітників, хоча на практиці вартість нового персоналу перевищує вартість утримання попереднього на 20−25%.

Рівень зарплат. Керівники компаній вважають, що в цілому рівень оплати праці виросте на 5%. Як показав досвід 2020 року зарплатню довелося підняти на 10−25%. Пов’язано це було з інфляцією, підвищенням мінімальної зарплатні, зростанням цін. Тому в даному випадку підприємці швидше закривають очі на реальну необхідність підвищити оплату праці.

Інтернет-продажі в Україні

До інших цікавих тенденцій в бізнесі варто віднести передбачуване зростання інтернет-продажів. Багато підприємців зрозуміли важливість онлайну ще у 2020 році, але з виходом країни з локдауну вони повернулися до звичного способу продажів в офлайні. Проте, онлайн залишився слабким місцем тисячі бізнесів і саме туди вони будуть інвестувати та направляти свій рух.

Відповідаючи на питання про те, куди б ви витратили 100 мільйонів гривень, більшість бізнесменів назвали саме інтернет-продажі бажаною сферою розвитку:

• 19% витратили б на технічну модернізацію та автоматизацію бізнес-процесів;

• 16% витратили б гроші на розвиток інтернет-магазину та доставки;

• 14% інвестували б у розвиток нестандартних способів продажу, в тому числі в продажі через соціальні мережі.

Залишається сподівається, що оптимістичний настрій українського бізнесу дозволить йому досягати вершин і перемагати в цьому році так, щоб 2021 дійсно виявився успішним.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X