COVID-19: Чек-ліст для підприємця

6 травня 2020, 16:30

Бізнесу пора зібратися і запустити систематичні антикризові дії. З чого почати?

Прийшов час антикризовим штабам реагувати на виклики поточної реальності. Керівникам підприємств слід оперативно вносити поправки в бізнес-моделі, проводити стрес-тестування з урахуванням нових ввідних і адаптуватися до нових умов. З чого повинна складатися короткострокова програма антикризових заходів? Я пропоную кожному підприємцю задуматися про такі завдання.

Відео дня

1. Зберегти персонал

Поширення COVID-19 у світі змінює самі основи ведення бізнесу. За даними бліц-огляду EY, проведеного в березні 2020 року, 97% компаній в СНД перевели співробітників на дистанційну роботу. При цьому 61% респондентів не планує змінювати запланований відсоток підвищення заробітних плат і тільки 25% мають намір переводити персонал на часткову зайнятість.

Універсальних рецептів вирішення цих питань немає. Перед кожним підприємством виникають власні виклики, однак, є перелік заходів, на які варто звернути увагу насамперед. Серед них:

  • зосередитися на підтримці та утриманні ключового персоналу;
  • підтримувати залученість персоналу і продуктивність праці за допомогою культури віддаленої роботи та створення віртуальних команд;
  • застосувати фінансову оптимізацію персоналу з урахуванням можливостей, які надає законодавство України.

2. Зберегти cash flow і утримати ліквідність

По-перше, слід ідентифікувати всі наявні джерела грошових надходжень: резерви грошових коштів у дочірніх підприємствах та підрозділах, невикористані кредитні лінії, грошові потоки від операційної діяльності, доходи від володіння цінними паперами, страхові виплати або прострочені платежі.

По-друге, застосувати щоденний трекер руху грошових коштів, який покаже реальний стан компанії і дозволить оперативно управляти ліквідністю.

3. Зберегти оборотний капітал

Короткострокова програма стабілізації та збільшення оборотного капіталу включає роботу за кількома напрямами. Перш за все роботу з постачальниками над зменшенням витрат шляхом відстрочки платежів і пропозиції нових планів оплати. Однак, це не повинно стосуватися забезпечення критично важливих для бізнесу продуктів і послуг. Також слід переглянути умови чинних контрактів. Необхідно використовувати переваги поточної ситуації, щоб отримати найкращі ціни і умови поставки.

По-друге, постійно взаємодіяти з клієнтами для збільшення грошових надходжень і використання всіх наявних джерел: постійної роботи з дебіторською заборгованістю, зміни ціноутворення, перегляду чинних контрактів, пропозиції нових продуктів і послуг.

4. Працювати з кредиторами і управляти заборгованістю

Слід розробити план короткострокового управління можливими проблемами, пов’язаними із заборгованістю, для відновлення довіри кредиторів і зниження репутаційних ризиків. Панель моніторингу портфеля боргових зобов’язань за пріоритетністю може виглядати так:

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
  • розмір, черговість, терміни погашення;
  • безумовні фінансові зобов’язання;
  • можливі відхилення від умов і домовленостей;
  • реструктуризація позик.

Створення цілісної стратегії роботи з кредиторами передбачає постійний зв’язок з усіма кредиторами, власниками корпоративних облігацій, рейтинговими агентствами та наявність детального плану дій для кожного з контрагентів. Слід звернути увагу на пільгові позики та гранти для бізнесу.

5. Розробити податкову стратегію в умовах кризи

Слід вжити всіх можливих фіскальних стимулів для оптимізації податкового навантаження та скористатися відстрочкою податкових платежів і податковими канікулами. Перелік державної підтримки і податкових пільг опублікований у законопроектах 3219, 3220 і 3275.

6. Зміцнювати зв’язки з інвесторами

Тут доречно застосувати сценарне планування і моделювання. Інвестори хочуть знати про сьогодення і майбутнє компанії. Варто задуматися про розроблення і надання інвесторам альтернативних фінансових сценаріїв, заснованих на макро- і мікроекономічних показниках розвитку галузі, фондових індексах для обслуговування наявних зобов’язань.

В кінцевому підсумку, будь-яка криза дозволяє підприємцю поглянути на свій бізнес з нового ракурсу, ідентифікувати больові точки і можливості для зростання, а також переформатувати свій бізнес відповідно до нової реальності.

Показати ще новини
Радіо НВ
X