Паперові перепустки на проїзд у транспорті: локдаун як індикатор проблем

6 квітня 2021, 08:06

Ранок першого дня жорсткого локдауну в столиці почався з жахливих заторів на дорогах та неймовірно високими цінами на таксі. А що ми ще могли чекати — в Києві досі не відпрацьовано систему видачі перепусток на проїзд у громадському транспорті.

Станом на ранок понеділка перепустки не отримали низка комунальних служб і співробітники приватних жеків. Натомість ми знову отримали факти корупції та продажу при їх видачі. Ніхто не може відповісти ані хто отримав спецперепустки, ані як побудований процес видачі пропусків, скільки їх є взагалі у міста і кому, і як їх планують видавати.

Відео дня

Спантеличує ще один факт. Чому, маючи в своєму розпорядженні зручний інструмент керування оплатою проїзду в муніципальному транспорті — е-квиток, який включає Kyiv smart card, Картку киянина, банківську картку, ми застосовуємо старий добрий метод — паперові перепустки? За ними потрібно вистояти в черзі, їх потрібно надрукувати, їх необхідно возити з собою. І це в період локдауну, який, як заявляється, має мінімізувати контакти містян між собою.

Невже не простіше було б створити електронний сервіс, який дозволить отримувати спецперепустки через кабінет мешканця, і давати можливість проїзду працівникам підприємств критичної інфраструктури з використанням е-квитка? Адже зробити це дуже просто. Потрібно лише заблокувати можливість використання е-квитка для всіх, та дозволити підприємствам подавати списки через форму в кабінеті підприємства. При цьому владі залишиться тільки опрацювати списки та підтвердити (або не підтвердити) можливість користування е-квитком певними громадянами із списку. Очевидно, що дане рішення забезпечить виключення корупційної складової через дуже обмежену кількість спецперепусток та зробить їх облік і використання більш прозорим.

Взагалі дивно, що за рік пандемії подібну функціональність не було реалізовано. Чи захмарні ціни за таксі в Києві комусь вигідні?

Паралельний світ

А у той час, коли кияни голову ламають, як отримати паперову перепустку, у всьому світі вирує справжня цифрова трансформація в транспортній сфері. І найшвидші зміни відбуваються якраз в напрямку, який називають міською мобільністю. Це великий ринок, і його формування пов’язане з тим фактором, що міста почали вести політику відмови від персонального автомобільного транспорту. Натомість вони вкладаються у розвиток інтегрованих транспортних систем, користування якими за своєю зручністю може по праву зрівнятися з особистим автомобілем.

Адже що в першу чергу важливе міському жителю? Правильно — комфорт. Містянину важливо мати можливість побудувати маршрут зі зручними пересадками з одного транспорту на інший і при цьому знати точний час на дорогу, важливо не стояти в заторах, вчасно оминути ремонти на дорогах та інше.

Звичайно, у цій справі не обійтися без створення інтелектуальних платформ, які об'єднують весь міський транспорт в єдину систему — громадський і особистий, каршерінг і таксі, шкільні автобуси, техніку комунальних і дорожніх служб, евакуатори, систему управління світлофорами, паркувальні місця й т.д. Саме така концепція скоординованої транспортної системи визнана на сьогодні найефективнішим підходом до транспортного планування міста.

Одним з яскравих її прикладів може бути концепція City Brain, над якою активно працюють у китайському місті Ханджоу. Починаючи з 2016 року штучний інтелект аналізує усі дані цього мегаполісу, які надходять в загальну систему моніторингу за допомогою розумних датчиків. Відомо, що завдяки проекту, Ханджоу вже досяг великих успіхів в боротьбі з транспортними інцидентами та дорожніми заторами. City Brain не тільки попереджає владу про надзвичайні ситуації та кризи, а й завчасно повідомляє громадянам про несприятливі погодні умови і ймовірні труднощі на вулицях і дорогах.

У Європі успішність системного підходу до транспортного обслуговування міста довів берлінський центр управління рухом, який відповідає за реєстрацію та оцінку дорожньої ситуації в місті. Усі види транспорту — від велосипедів до швидкісних поїздів — інтегровані в єдину систему управління міським трафіком. Для інтелектуального аналізу на рівні окремої ділянки дорожньої інфраструктури використовується інформація про кількість і склад транспортних засобів в певні моменти часу і навіть поведінкові фактори учасників дорожнього руху.

В Барселоні на сьогодні працює єдина аналітична платформа City OS, на основі аналізу даних якої у сфері транспорту була розроблена нова система автобусних маршрутів (Ortogonal Bus Network), встановлені розумні світлофори для оптимізації транспортного руху в режимі реального часу та функціонує система розумного паркінгу, яка дозволяє виявити вільне місце для паркування і забронювати його в режимі онлайн.

Аналіз даних про місця посадки та висадки пасажирів громадського транспорту, пріоритетні напрямки і завантаженість ліній дозволяє міським адміністраціям визначати пріоритети розвитку транспортної інфраструктури міст й значно спрощує життя містянам.

Карткове рішення

Також важливо відзначити, що більшість уніфікованих транспортних систем базуються на впровадженні електронних платіжних карт. У багатьох містах вже існує єдина розрахункова система і розраховується єдиний тариф на перевезення всіма видами міського транспорту, навіть, якщо вони належать різним ринковим структурам.

Наприклад, картка Metropolitan Pass для оплати проїзду в громадському транспорті Сеула і його околиць дозволяє оплатити проїзд на усіх лініях міського метро, ​​метро столичного регіону (за винятком гілок Сінбундансон і Кенчхунсон ITX), поїзди AREX (залізниця аеропорту), окрім прямих експресів, зелені і сині автобуси Сеула і Чечжу. Також дія карти поширюється на таксі й деякі магазини.

У німецькому Гамбурзі єдиний проїзний документ також діє у всіх видах громадського пасажирського транспорту — чи то автобус, метро, міська електричка чи річний паром.

У Лондоні на платіжній картці Oyster взагалі базується вся транспортна система міста. Аналітична система TfL, якою користується департамент транспорту Лондона, обробляє дані з картки про переміщення пасажирів і адаптує систему громадського транспорту до потреб жителів. Також система інформує водіїв громадського, комерційного та особистого транспорту про виникнення непередбачених ситуацій і пропонує оптимальні маршрути об'їзду. Якщо на шляху громадського транспорту виникає затор, TfL повідомляє пасажирам про проблему, пропонує скористатися іншими маршрутами і організовує безкоштовну пересадку на інший громадський транспорт.

Найпопулярніші в Лондоні застосунки, які призначені для пасажирів громадського транспорту, також працюють на базі даних TfL. Це, наприклад, програма Citymapper, яка дозволяє спланувати маршрут до пункту призначення з використанням усіх видів громадського транспорту. Чи Inirx Traffic, яка інформує про стан трафіку в режимі реального часу.

А ось у Києві перехід на єдиний електронний квиток у транспорті знову перенесли — на 1 липня 2021 року. Технічно транспорт вже готовий до нововведення, але залишається все та ж проблема з пільговиками. Правда, в 2020 році розпочали продаж SmartTicket для поїздів далекого сполучення та міського транспорту в столиці. Але в локдаун — це мало кого втішає.

Точково ввели єдині квитки в деяких обласних центрах України. Наприклад, в комунальному транспорті Івано-Франківська в 2020 році ввели картку «Галка». Її можна поповнювати через термінали EasyPay, а також через сайт galcard.if.ua. Пільговим категорія громадян і учням видають картку, що дає змогу користуватися безкоштовним проїздом. У Вінниці з 1 вересня минулого року розрахуватися за проїзд можна «карткою вінничанина», для чого в транспорті встановили валідатори. Обіцянку впровадити електронний квиток також виконали мери Чернігова та Ужгорода.

Однак, усе-таки є велика різниця між фактичною наявністю в містах розрізнених смарт-систем та їх спільною роботою, як це відбувається у провідних «розумних» містах світу. Тому Україні є до чого прагнути. Нам важливо об'єднати платіжні системи, цифрові технології для моніторингу, аналітики та управління розумним міським транспортом в єдине ціле. І тоді навряд чи виникне ситуація, яку ми маємо щоразу під час жорсткого карантину. Усе буде поєднане в систему, керувати місту якою буде набагато простіше, ніж намагатися вирішити проблему з паперовими перепустками чи заторами на дорогах.

Спецперепустки: що про це говорить Віталій Кличко

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X