Як заснувати соціальний стартап і не прогоріти

28 липня 2019, 09:00

Чотири поради як почати бізнес із соціальним змістом

Щоразу, коли я чув розповіді про бідняків, мене вражали історії, сповнені смутку, спустошення та безвиході. Я жертвував якісь кошти, розумів, що це не змінить ситуацію — але дуже хотів бути корисним у житті інших людей.

Відео дня

Навчаючись в аспірантурі у Римі, я почув промову К’яри Любіх — лауреатки премії ЮНЕСКО за виховання у мирі. К’яра розповідала історії про бідних, які відрізнялися від тих, які я чув раніше. Це були історії про те, як вчорашні бідняки стали працьовитими підприємцями і робили все, щоб покращити життя своєї сім'ї. Так я дізнався про новий спосіб змінити світ, який давав мені можливість взаємодіяти з людьми, ділитися знаннями та ресурсами.

Це дуже вплинуло на мене — і після захисту докторської дисертації я переїхав у Бразилію, щоб побачити все на власні очі. Згодом мені випала нагода працювати в Центрах реабілітації людей з нарко- та алкозалежністю Мексиці та Гватемалі. Я бачив, як відбуваються зміни у житті місцевих людей — вони хотіли зробити щось, спираючись на власні сили.

Повернувшись в Україну, разом з друзями я заснував соціальну академію. Ми навчаємо людей вирішувати соціальні проблеми підприємницькими механізмами.

Знайдіть ідею, яка вас надихатиме

Найуспішніші підприємці не втомлюються повторювати: не можна починати проект тільки з бажання заробити. Навіть дуже дохідний бізнес рано чи пізно призведе до спустошення — якщо не буде наповнений додатковим змістом. Потяг людей до соціальних проектів останнім часом особливо помітний — це свідчить про те, що сьогодні ми всі активно шукаємо сенс своєї діяльності.

Часто люди входять в соціальне підприємництво через свою особисту історію, або навіть трагедію. Людина залишилася без роботи, в сім'ї народилася дитина з відхиленнями, хлопець зламав хребет і змушений по-новому будувати своє життя — у кожного своя історія і свої проблеми. Людина їх вирішує, починає допомагати іншим — і створює власний бізнес, який її забезпечує.

Технології змінили все: зі зменшенням цін на виробництво на ринку з’явилися продукти, які раніше залишалися в списках перспективних ідей. І в нас є чудова можливість використати ці інноваційні підходи на користь людства. Так само, як і звичайний бізнес, соціальні підприємства виробляють та реалізують продукти чи послуги. Але орієнтуються не тільки на фінансовий, а й на соціальний ефект. Вони прагнуть зменшити вплив людини на екологію, дати молоді роботу, побороти дискримінацію, допомогти людям з обмеженнями чи особливостями.

Дослідіть вашу цільову аудиторію

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Не варто починати реалізацію проекту, поки ви не зрозуміли свій продукт (його «форму»), «біль» споживача (який викликає потребу користуватися вашим продуктом) та користь, яку він від нього отримає

Найпоширеніша помилка — бажання швидко зробити прототип. Не варто починати реалізацію проекту, поки ви не зрозуміли свій продукт (його «форму»), «біль» споживача (який викликає потребу користуватися вашим продуктом) та користь, яку він від нього отримає. Інакше легко потрапити у ситуацію, коли після запуску бізнесу виявляється, що в аудиторії немає потреби в вашому продукті.

Те, наскільки потрібні ваш продукт або послуга, можна зрозуміти тільки з першими продажами. І якщо їх немає, варто переформулювати ціннісну пропозицію, змінити адресата повідомлення або концепцію проекту.

Знайдіть інвестиції

В Україні соціальні підприємці чогось досягають не завдяки, а всупереч. Вони долають велику кількість бар'єрів, але не зупиняються — адже керуються усвідомленою ідеєю.

При виборі інвестора важливо, щоб місію, візію та цінності майбутнього соціального підприємства поділяли всі партнери. Раджу брати участь в галузевих форумах і конференціях, в конкурсах стартапів та заходах щодо венчурного інвестування — в них беруть участь потенційні інвестори.

Такі конференції та заходи надають чудову можливість отримати експертизу та аналіз проекту від лідерів ринку, як то кажуть з «перших рук». Сотні, а то й тисячі людей побачать презентацію проекту, стартапери отримають зворотний зв’язок, знайдуть партнерів, а хтось навіть стане першим клієнтом.

Стартапери — сучасна версія золотошукачів позаминулого століття. Перш ніж знайти золоту жилу, їм доводиться перелопатити купу порожньої породи


Постійно тестуйте свій продукт (методика ощадливого стартапу)

Стартапери — сучасна версія золотошукачів позаминулого століття. Перш ніж знайти золоту жилу, їм доводиться перелопатити купу порожньої породи. У великому бізнесі вже побудовані всі процеси, є зрозуміла стратегія і бачення розвитку. А стартап -— це не маленька версія великої компанії, а тимчасовий стан, коли ви тестуєте гіпотези та шукаєте робочу бізнес-модель.

Через високу невизначеність умов, в яких розвивається стартап, до нього не варто застосовувати традиційні бізнес-підходи. Тому ми пропонуємо слухачам наших програм використовувати методику ощадливого стартапу. Спочатку створюється «мініатюрна» версія продукту, яка оцінюється споживачами. І тільки після цього приймається рішення, продовжувати розробку продукту чи ні.

Стартап — засіб для перевірки гіпотез щодо побудови бізнесу. Його головні завдання — тестування гіпотез, вивчення відгуків споживачів в процесі створення продукту, а також розробка продукту «короткими циклами». Це конкретніше, точніше і швидше, ніж прогнозування ринку або класичне бізнес-планування.

Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X