Суворі уроки ДТП під Черніговом. Або техогляди до, або судові експертизи після

11 грудня 2021, 12:00

Разом з експертами Асоціації ми провели аналіз усіх доступних даних про аварію на маршруті Борзна — Чернігів. Нагадаю, внаслідок лобового зіткнення мікроавтобуса Мерседес із вантажівкою DAF 13 людей загинули, 8 отримали тяжкі травми.

Безумовно, свою трагічну роль відіграв людський фактор: «водій вантажного автомобіля, не враховуючи дорожню обстановку, виїхав на смугу руху…». Але вже перші дні після аварії показали, що можлива помилка водія фури — це лише одна ланка в ланцюжку порушень, які завершилися загибеллю людей.

Відео дня

Невтішні відомості і про мікроавтобус, що перевозив пасажирів. Цей «Мерседес-Бенц» 2005 року випуску, після ввезення з-за кордону, розмитнення та реєстрації в Україні, не проходив сертифікацію на відповідність його конструкції технічній документації заводу-виробника. Тільки зараз, після трагедії, що забрала 13 життів, слідство встановить, чи проводилося переобладнання мікроавтобуса, яким чином, і головне — чи відповідав він у результаті вимогам безпечного перевезення пасажирів?

Судячи з фотографій з місця аварії, вже можна дійти невтішного висновку, що переобладнання непросто було, а й проводилося з серйозними порушеннями: про це свідчать відірвані від підлоги цілі ряди з сидіннями.

До речі, невідповідність мікроавтобуса нормам безпеки цілком могла бути встановлена ще у 2016 році, коли цей транспортний засіб подавався на конкурс із регулярних пасажирських перевезень на маршруті «Чернігів — Борзна». Але тоді спрацювала прогалина у законодавстві. Порядок проведення конкурсу з перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування було затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 1081, яка не вимагала від перевізників-претендентів надавати Сертифікати відповідності на заявлені автобуси. І конкурсна процедура, яка б могла стати фільтром, що відсікає неблагополучні транспортні засоби, не захистила людей.

За рівнем смертності в ДТП Україна має найгірші показники в Європі

Зрештою, ще одним бар'єром для випуску несертифікованої «переробки» на маршрут мало стати регулярне та якісне технічне обстеження цього транспортного засобу. Але ні для кого в Україні не секрет, що «проблемний» транспорт часто проходить техогляд у несумлінних фахівців. Адже достатньо просто «купити» результати на папері, і спокійно вирушати в дорогу, не замислюючись про наслідки.

Закономірне питання: як довго це триватиме? Скільки ще людей має загинути у ДТП за участю непридатних для експлуатації машин?

Вже зараз і Нацполіція, і експерти АБЕТ вважаємо за необхідне створити робочу групу, яка об'єктивно моніторитиме, наскільки сумлінно пункти технічного контролю проводять техогляд, і виявляти тих, хто під цим прикриттям просто торгують протоколами.

І треба розуміти, що це важлива і необхідна, але лише частина вирішення проблеми. Адже трагедія, що сталася під Черніговом, не єдина: за рівнем смертності в ДТП Україна має найгірші показники в Європі. Достатньо переглянути статистику Всесвітньої організації охорони здоров’я: у 2019 році на 100 тисяч населення в Україні внаслідок ДТП гинули 10,2 особи, а, наприклад, в Естонії — 4,5, у Британії — 3,2.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Одна з головних причин такої відмінності — різне ставлення країн до безпеки транспортних засобів. Якщо в державах-членах ЄС регулярний техогляд для всіх автомашин є обов’язковим, то в Україні його скасовано взагалі.

Переконаний, що замість заяв про «європейський вибір України» нам необхідно реально впроваджувати європейські стандарти, насамперед у сфері безпеки громадян. Обов’язковий техогляд транспортних засобів у нашій країні потрібно відновити, але його процедура має відповідати європейським нормам. Зокрема, весь процес ТО повинен супроводжуватися відеофіксацією та збереженням записаного файлу, а крім того, дані з вимірювальних приладів у режимі реального часу повинні надходити до загальнодержавної бази даних.

Нагадаю, відповідний проект закону за участю Асоціації вже підготовлений та обговорюється у профільному комітеті Верховної Ради. Дуже сподіваюся, що парламент проголосує його найближчим часом, адже йдеться не лише про наші зобов’язання перед Євросоюзом, а й про захист життя та здоров’я людей.

Показати ще новини
Радіо НВ
X