Авіація на зламі чи в очікуванні нового старту? Якими будуть тренди світової авіації в 2021

8 грудня 2020, 10:37

Авіація однією з перших відчула на собі вплив кризи й обмежень, пов’язаних з пандемією і введеними державами карантинними заходами.

Нині галузь залишається однією з найбільш вразливих. Водночас вона максимально намагається підлаштуватися під нові реалії: істотно скорочуючи обсяги перевезень через падіння попиту і впроваджуючи додаткові медичні протоколи для забезпечення захисту здоров’я пасажирів.

Відео дня

Всі прогнози зводяться до повільного відновлення і стагнації на наступні 5−10 років. Світле майбутнє бачиться через призму сертифікованої вакцини, нових правил перевезень для пасажирів і нової економічної реальності для авіакомпаній.

Відродження галузі залежатиме від макроекономічних чинників з поправками на авіаційні вузькопрофільні особливості. За позитивного збігу обставин відновлення авіаринку може статися набагато раніше прогнозів. Особливо це стосується України.

Вакцина — наше все

Відновлення попиту на авіаперельоти і сертифікація вакцини проти пандемії — тісно пов’язані процеси. Колеги з Євроконтролю розробили три сценарії відновлення галузі залежно від швидкості початку застосування вакцини.

Сценарій 1 (оптимістичний) — вакцина проти COVID-19 вводиться в найближчому майбутньому і вже влітку 2021-го стає широкодоступною для пасажирів. За таким сценарієм авіаційний трафік повернеться до рівня 2019-го за 5 років — в 2024 році. Наступного року обсяг повітряного руху має досягти 73% від рівня 2019 (збільшиться майже на 50% у порівнянні з нинішнім роком).

Сценарій 2 (реалістичний) — вакцину введуть для пасажирів до літа 2022 року. У цьому разі відновлення галузі затягнеться до 2026 року.

Сценарій 3 (песимістичний) — якщо вакцина виявиться неефективною, то на відновлення трафіку до рівня 2019 року піде наступне десятиліття.

Далі — масова вакцинація населення і впровадження нової медичної культури мандрівників. Зараз ведеться активна підготовка до процесу вакцинації, а в європейських країнах вже готують спеціальні пункти.

На додачу до цього, в авіаційному експертному середовищі все частіше стали говорити про впровадження нового «паспорта» пасажира, цифрову медичну картку — Travel Pass. Про завершальну стадію її розробки вже оголосила Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA). Передбачається, що з її допомогою уряди й авіакомпанії зможуть регулювати і перевіряти необхідну інформацію про тестування або вакцинацію. Зокрема, IATA Travel Pass як глобальна інформаційна інфраструктура дасть доступ до важливих даних. Для урядів — про справжність тестування й ідентифікацію тих, хто надає сертифікати тестування; для авіакомпаній і мандрівників — про відповідність вимог до тестування та можливості безпечного перельоту для оточення.

Так передбачається безпечно відкрити кордони для мандрівників без додаткових і болючих карантинних заходів.

Нова реальність для мандрівників

Кожному, хто звик подорожувати авіаційним транспортом, доведеться поступово звикати до носіння масок у будівлі аеропорту і літаку, до санітайзерів на різних етапах подорожі, до нових типів страховок і постійних тестів на COVID у наступні кілька років.

Авіація vs IT-технології

9-місячний період досі небачених обмежень бізнес-активності відкрив нові шляхи обміну інформацією та ділової взаємодії. Zoom, WebEX замінили тривалі відрядження, дозволивши заощаджувати час і фінансові ресурси на поїздки — нехай це в місті або за межами країни.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Новий формат бізнес-культури із задоволенням прийнято. Це зручно, швидко, безпечно, дешево.

Через це, як і за часів будь-яких фінансових криз, найбільш платоспроможний для авіації пасажир бізнес-сегмента тимчасово стає «рідкісним птахом» на борту літака.

Горизонти мрії: швидко і дешево

Відновлення авіаперевезень — причому стрімке і дуже активне — варто очікувати завдяки відкладеному попиту за туристичними напрямками. Це будуть як повноцінні подорожі у відпустку (тому що багатьом не вдалося відпочити в 2020 році), так і короткострокові подорожі — тури вихідного дня (з огляду на нові економічні реалії і можливості пасажирів). Тут на перший план вийдуть чартерні рейси і Low Cost авіакомпанії, які операційно готові за короткий термін підхопити обсяги перевезень.

Однак слід врахувати і деякі вузькопрофільні особливості. У всіх авіакомпаніях світу натепер більшість флоту перебуває на перонах і короткостроковому зберіганні. Екіпажі також не здійснюють необхідної кількості годин польоту, внаслідок чого їм знадобиться позачергова перепідготовка, позапланові ТО літаків і виконання низки інших технічних складових. Водночас кількість відповідних тренажерів і технічних баз у світі обмежена.

І останнє. Дуже важливе для України

Як я вже зазначав раніше, відновлення українського авіаційного ринку може відбутися швидше, ніж середньоєвропейські процеси. Цьому є кілька причин — порівняно невисокий докризовий рівень авіаційних перевезень, продовження розвитку аеропортової інфраструктури на рівні держави, збереження українськими перевізниками кількості повітряних суден і льотного складу.

В Украерорусі також розраховують на оперативне відновлення кількості польотів у повітряному просторі України. Крім активного відновлення трафіку українських та іноземних компаній, які здійснюють польоти в аеропорти України, ми також розраховуємо на розвиток транзитного потенціалу країни, особливо з огляду на оновлені публікації провідних світових регуляторів безпеки польотів EASA і FAA, які підтвердили високий рівень безпеки повітряного руху, який забезпечує Україна.

Кожна криза приносить в авіацію нові правила, нові тренди, а часто й нові бізнес-моделі. Криза 2020 року не стане винятком. Всім пасажирам доведеться прийняти нові правила подорожей, а учасникам авіаційного ринку — перебудовувати свій бізнес відповідно до нових економічних реалій.

Віримо, що після суворої зими має настати період авіаційного ренесансу.

Показати ще новини
Радіо НВ
X