Ювелірний скандал. Як захистити свої вироби від копіювання

17 квітня 2021, 12:30

У мережі розгорівся скандал навколо іменитих українських ювелірних брендів, Золотий вік та Guzema Jewelry. Обидва намагаються відстояти свої інтелектуальні права на схожий зовні дизайн прикрас, поки що лише обмінюючись заявами у медіапросторі.

У подібних ситуаціях головне правило гри — не перебільшити зі змістом публічних заяв, аби ненароком не посягнути на ділову репутацію конкурента шляхом поширення недостовірної інформації.

Відео дня

Тим часом спостерігачі скандалу ставлять питання: «Хто ж кого копіює?», «Чи можна захистити будь-яку прикрасу (наприклад, звичайні срібні сережки-пусети або класичну золоту обручку)?». А для інших виробників ювелірки головним є питання «То який зі способів захисту прав інтелектуальної власності найефективніший, коли йдеться про мої вироби?».

Загалом, копіювання дизайну ювелірних виробів — не менш поширена ситуація, ніж копіювання моделей одягу. Та незважаючи на те, що дизайнери мають принаймні два класичні варіанти охорони прав на свої ювелірні творіння (реєстрація об'єкта авторського права або промислового зразка), кожен із цих способів має свої недоліки і врешті може залишити дизайнерів беззахисними.

Ювелірний виріб як об'єкт авторського права

Ювелірні вироби належать до творів ужиткового мистецтва та є об'єктом авторського права. Це означає, що охороняється саме форма вираження твору, а не ідея, процес, концепція.

Незалежно від того, чи був твір оприлюднений, авторське право на нього виникає внаслідок самого факту його створення та не вимагає від автора реєструвати або будь-яким іншим спеціальним чином оформлювати свої права. Такий механізм починає діяти без додаткових зусиль від автора, але не гарантує реального захисту. Якщо виникне спір, автору прикраси буде недостатньо публічно заявити «я перший (а) розробив (ла) дизайн цієї унікальної прикраси, тому не копіюйте її». Необхідно буде довести факт створення і першість оприлюднення оригінального ювелірного виробу (на виставці, в магазині, тощо).

Що робити

Аби засвідчити авторство, зареєструйте своє авторське право у відповідних державних реєстрах. Як, наприклад, нещодавно Валерія Гузема зареєструвала збірку творів ужиткового мистецтва «Колекція ювелірних виробів «Secret Collection».

Які особливості реєстрації

  • швидкість процедури (близько 1−2 місяців)
  • реєстратору необхідно подати порівняно невеликий пакет документів (при цьому фото твору та документ, що підтверджує факт і дату оприлюднення твору — найбільш «проблематичні» документи)
  • доступність процедури (близько 265 грн для фізичних осіб та 540 грн — для юридичних)

Важливо: Свідоцтво про реєстрацію авторського права не захистить ювелірний виріб від можливого копіювання, але стане додатковим доказом на підтримку авторства.

Ювелірний виріб як промисловий зразок

Крім того, ювелірний виріб може охоронятися як промисловий зразок за умови, що він є новим (тобто ідентичний виріб або такий, що має незначні відмінності, не було доведено до загального відома публіки) і має індивідуальний характер (тобто споживач може відрізнити один виріб від іншого). Охороняється саме зовнішній вигляд виробу, що визначається, лініями, контурами, кольором, формою, текстурою, матеріалом виробу, його оздобленням.

Промисловий зразок можна не реєструвати. Тоді права на нього виникають після того, як автор чи власник бренду оприлюднили зразок (на виставці, в магазині, в публікації на сайті, тощо). Такі права діють протягом 3 років без можливості продовжити.

Що робити

Дизайнерам краще все ж таки реєструвати ювелірні вироби. Зараз на українському ринку ювелірки лідеркою за кількістю зареєстрованих виробів (а це понад 22) є Тетяна Кондратюк, засновниця дому OBERIG JEWELRY.

Які особливості реєстрації

Строк чинності майнових прав на промисловий зразок (наприклад, право забороняти копіювати твір) становить 5 років від дати заявки на реєстрацію. Цей строк можна продовжувати кожні 5 років, але не більше, ніж 25 років загалом.

  • Стандартна процедура триває 10−14 місяців, і свідоцтво видається лише після проходження експертизи на відповідність новизні та індивідуальності
  • Права на промисловий зразок виникають після державної реєстрації (а не по факту його створення)
  • Офіційні збори за реєстрацію — мінімум 2 тис. грн. За кожен рік дії свідоцтва сплачується збір, розмір якого за кожний наступний рік збільшується аж до 4 800 грн.
  • Можна подати множинну заявку, наприклад, одразу на всю колекцію ювелірних виробів

Важливо: Такий спосіб охорони прав на ювелірні вироби є одним із найбільш дієвих. Однак і він у повній мірі не запобігає можливим порушенням, тому що можуть патентуватися прикраси, які по факту не є новими та унікальними.

Інші способи захисту прав — це зареєструвати ювелірний виріб як тримірну торгову марку (наприклад, як циферблат Chopard) або як винахід/корисну модель. В останньому випадку охороняється саме інноваційний спосіб виробництва, обробки прикраси або унікальний склад ювелірного сплаву, синтетичного дорогоцінного каміння. Приклад — використання ювелірної прикраси для кріплення до бездротових навушників.

Чек-лист для виробників ювелірки, які думають про захист інтелектуальних прав наперед

  • Комбінувати принаймні зазначені 2 способи охорони прав на ювелірні вироби. Це посилить позицію, якщо виникне спірна ситуація, подібна тій, що зараз є між Guzema Jewelry та Золотим віком
  • Фіксувати факт створення виробу (укласти договір з ювеліром, пройти пробірний контроль та отримати всю документацію, організувати фотосесію своєї колекції);
  • Фіксувати факт, коли ви вперше довели ювелірний виріб до загального відома публіки (надрукувати каталог, зняти рекламний відеоролик, провести виставку-продаж колекції);
  • Коли виникне спірна ситуація, обов’язково звернутися до кваліфікованих юристів, що спеціалізуються на захисті прав інтелектуальної власності.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X