Чи поліпшить якість палива стандарт Євро-5

0 коментувати

З 1 січня 2018 року український ринок нафтопродуктів подолав важливий етап, піднявши планку за якістю бензину і ДТ до європейських норм. Набула чинності вимога Технічного регламенту до палива, яка забороняє оборот бензинів і дизпалива стандарту Євро-4.

Різниця в характеристиках палив стандартів Євро-4 і Євро-5 невелика, в основному це менший вміст сірки – з 50 ppm до 10 ppm. Це з одного боку покращує екологічні показники палив, з іншого – знижує змащувальні речовини, які компенсуються на НПЗ додатковими присадками. Виробники нафтопродуктів стверджують, що поточний перехід всього лише формальність. Різниця в характеристиках не велика і малопомітна для двигуна автомобіля і не склала великих капіталовкладень при виробництві, і вже тим більше не пов'язана з поточним підвищенням цін на заправках. Українські виробники, як і іноземні НПЗ, перейшли на випуск палив Євро-5 за рік до позначеної техрегламенту дати. А більш глобальний перехід був здійснений кілька років тому, коли в Україні відмовилися від використання палив Євро-3, де був в рази вищий вміст сірки, бензолу і ароматики в паливах.

Разом з цим, цей формальний етап не вирішує головну проблему якості – оборот палив, вироблених на міні-НПЗ, а іноді – на нафтобазах. Сировиною для даних "виробництв" є видобувавані в Україні нафта і газовий конденсат. Сировина, що поставляється по імпорту, переважно йде на два великі заводи – Кременчуцький НПЗ Укртатнафти і Шебелинський ГПЗ Укргазвидобування. За підрахунками UPECO видобуток нафти і газового конденсату в 2017 році склав трохи більше 2 млн т, з них на Укрнафту і Укргазвидобування – близько 1,8 млн т (ту сировину, яка надходить прямо на 2 великих заводи). Виходить, 10% видобутого в Україні сировини йде на малі виробництва, а це без малого – двомісячне споживання бензину в усій Україні! Можна було б порадіти за національного виробника, проте є великі сумніви щодо якості одержуваних палив, які навряд чи дотягують навіть до Євро-2.

Поки питання щодо збуту видобутої сировини звернені переважно до приватних добувних компаній, які не показують, кому і в якому напрямку були відвантажені нафта і газоконденсат. Так, на першій робочому тижні 2018 року зробила гучну заяву компанія ДТЕК Нафтогаз Ріната Ахметова про рекордні здобуті обсяги природного газу – 1,65 млрд куб. м і газоконденсату 54 тис. т. Але компанія, яка з недавнього часу керує активами Нафтогазвидобування, навідріз відмовилася повідомити кому і за якою ціною було продано сировину, з якої потім навіть на заправках в Києві продають некондиційне пальне. Для довідки, з 54 тис. т вийде близько 30 тис. т бензину і до 10 тис. т ДП. Цього обсягу бензину достатньо, щоб забезпечити місячну реалізацію всіх АЗС кількох областей.

Тому сьогодні рано говорити про беззастережне підвищення якості, так не вистачає ключової ланки в ланцюжку обороту палив. Як мінімум, потрібно повернути держконтроль реалізованого палива на АЗС. Можливо, рейди змусять власників АЗС відмовитися від контрафактного палива, одержуваного при сумнівному виробництві.

Журнал Новое Время №38

Тема номера – Спецназ Кремля. Російське ГРУ перетворилося в монстра з багатомільярдним бюджетом, який смішить світ безглуздою поведінкою своїх «шпигунів».

Читати журнал онлайн
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: