Чи поліпшить якість палива стандарт Євро-5

0 коментувати

З 1 січня 2018 року український ринок нафтопродуктів подолав важливий етап, піднявши планку за якістю бензину і ДТ до європейських норм. Набула чинності вимога Технічного регламенту до палива, яка забороняє оборот бензинів і дизпалива стандарту Євро-4.

Різниця в характеристиках палив стандартів Євро-4 і Євро-5 невелика, в основному це менший вміст сірки – з 50 ppm до 10 ppm. Це з одного боку покращує екологічні показники палив, з іншого – знижує змащувальні речовини, які компенсуються на НПЗ додатковими присадками. Виробники нафтопродуктів стверджують, що поточний перехід всього лише формальність. Різниця в характеристиках не велика і малопомітна для двигуна автомобіля і не склала великих капіталовкладень при виробництві, і вже тим більше не пов'язана з поточним підвищенням цін на заправках. Українські виробники, як і іноземні НПЗ, перейшли на випуск палив Євро-5 за рік до позначеної техрегламенту дати. А більш глобальний перехід був здійснений кілька років тому, коли в Україні відмовилися від використання палив Євро-3, де був в рази вищий вміст сірки, бензолу і ароматики в паливах.

Разом з цим, цей формальний етап не вирішує головну проблему якості – оборот палив, вироблених на міні-НПЗ, а іноді – на нафтобазах. Сировиною для даних "виробництв" є видобувавані в Україні нафта і газовий конденсат. Сировина, що поставляється по імпорту, переважно йде на два великі заводи – Кременчуцький НПЗ Укртатнафти і Шебелинський ГПЗ Укргазвидобування. За підрахунками UPECO видобуток нафти і газового конденсату в 2017 році склав трохи більше 2 млн т, з них на Укрнафту і Укргазвидобування – близько 1,8 млн т (ту сировину, яка надходить прямо на 2 великих заводи). Виходить, 10% видобутого в Україні сировини йде на малі виробництва, а це без малого – двомісячне споживання бензину в усій Україні! Можна було б порадіти за національного виробника, проте є великі сумніви щодо якості одержуваних палив, які навряд чи дотягують навіть до Євро-2.

Поки питання щодо збуту видобутої сировини звернені переважно до приватних добувних компаній, які не показують, кому і в якому напрямку були відвантажені нафта і газоконденсат. Так, на першій робочому тижні 2018 року зробила гучну заяву компанія ДТЕК Нафтогаз Ріната Ахметова про рекордні здобуті обсяги природного газу – 1,65 млрд куб. м і газоконденсату 54 тис. т. Але компанія, яка з недавнього часу керує активами Нафтогазвидобування, навідріз відмовилася повідомити кому і за якою ціною було продано сировину, з якої потім навіть на заправках в Києві продають некондиційне пальне. Для довідки, з 54 тис. т вийде близько 30 тис. т бензину і до 10 тис. т ДП. Цього обсягу бензину достатньо, щоб забезпечити місячну реалізацію всіх АЗС кількох областей.

Тому сьогодні рано говорити про беззастережне підвищення якості, так не вистачає ключової ланки в ланцюжку обороту палив. Як мінімум, потрібно повернути держконтроль реалізованого палива на АЗС. Можливо, рейди змусять власників АЗС відмовитися від контрафактного палива, одержуваного при сумнівному виробництві.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: