ДНК засновника. Що важливо знати, продовжуючи сімейний бізнес

13 червня 2019, 18:40

Сімейний бізнес: батьки і діти, чи батьки і наступні батьки?

«When the business loses its name it loses its soul». Тому сімейну компанію так важко просто продати, а тим більше — втратити, сім‘я є емоційно прив‘язаною до свого бізнесу, особливо якщо він носить її ім‘я.

Відео дня

Сімейний бізнес мене цікавить не лише, як тема досліджень у Львівській бізнес-школі УКУ. Я ще й виросла в сім'ї засновників сімейної компанії. Тому погляд на цю тему з точки зору емоцій, який ми розглядали серед питань міжнародної конференції «Сімейний бізнес: Відповідальність через покоління», відкрив багато нового для мене.

Сім'я — це система з багатьох поколінь та емоцій. Сім'ї відрізняються за рівнем емоційних залежностей усередині. У стресові періоди ми маємо схильність використовувати емоційні та поведінкові шаблони нашої родини.

Дослідження показують, що емоційний зв‘язок у сім'ї та прив’язаність до компанії зростає, коли діти приходять у бізнес після засновника, і стрімко зменшується, коли онуки (двоюрідні брати-сестри) приходять у компанію.

Коли наступне покоління переймає компанію, йдеться не лише про сам бізнес, це історія, культура компанії та родини, часом секрети. Якщо подивитися на історію компанії через призму емоції, то можна зовсім по-іншому зрозуміти її, ті чи інші кроки, які були зроблені, та є більше ймовірності успішно переживати зміну поколінь. Емоції можуть не лише негативно впливати на розвиток компанії (скажімо, через конфлікти), а й у позитивний та конструктивний спосіб — підприємлива поведінка, стосунки з працівниками.

Тому дуже важливо розповідати сімейні історії, і не лише ті, що зі щасливим кінцем. Тому що наступні покоління можуть мати страх до підприємливості, намагаючись лише підтримувати те, що створено їхнім предком, адже боятимуться, що не зможуть бути такими ж видатними. Насправді, і в засновника були помилки, тому наступним поколінням важливо розуміти сімейну історію, культуру, цінності, які вони зможуть впроваджувати в бізнесі та передавати далі.

Сімейна компанія носить унікальну «ДНК» як відображення засновника. І це стає її конкурентною перевагою

Власне, сімейні компанії тим і сильні - у них є унікальна культура, яка походить від батьків-засновників. Незалежність, потреба визначати власне життя на власних умовах — типові риси, притаманні засновникам, і вони якнайкраще проявляються в підприємливості. Сімейна компанія носить унікальну «ДНК» як відображення засновника. І це стає її конкурентною перевагою. Адже культура сімейної компанії стає сильнішою, кращою, більш довготривалою, якраз завдяки емоціям — відображенню живої, дихаючої, недосконалої людини.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Дітям буває важко вийти з-під тіні видатного засновника, тому експерти теж рекомендують обов’язково 3−5 років попрацювати не в сімейній компанії, це дозволить не лише отримати краще розуміння бізнесу, а й переконатися у власних силах та підвищити свою самооцінку.

Кожне покоління буде зіштовхуватися з різними викликами і його треба готувати до гідної реакції на них, до відповідальності. Наступне покоління повинне зберегти підприємливість свого засновника, віру в інновації, прагнення досягати великого. Альберт Фальк, спадкоємець бізнесу у третьому поколінні, у листі до своїх дітей намагається звернути їхню увагу на те, які сподівання він на них покладає:

«Що вам слід пам’ятати — ви не будете просто наступниками, від яких очікується управляти спадком, залишеним вам нашим засновником.

Ви будете співзасновниками (refounders). Кожне покоління перезасновує компанію — звичайно, базуючись на тому, що залишило попереднє - але воно і оновлює компанію, щоб додати того темпу, за яким йде час.

Компанія Falck була створена нашим легендарним засновником (вашим пра-прадідусем), щоб працювати в металургійній індустрії. Пізніше, після війни, компанія була перебудована наступним поколінням, і вона виросла до рівня одного з найбільших підприємств Італії. Та моєму поколінню довелося зіткнутися зі спадом у металургійній галузі.

За цим послідувало перезаснування, що включало радикальну та драматичну реорганізацію… Сьогодні Falck, по суті, є іншою організацією… Falck змінилася як у своїй природі, так і структурі. Це те, що довелося зробити нам… А ви? Що зробите ви?"

За матеріалами конференції LvBS «Family Business: Responsibility across Generations», зокрема, презентації директорки Центру сімейного бізнесу бізнес-школи EDHEK Rania Labaki та статті «How Family Business Culture is Different», Colleen Lief and Daniel Denison.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X