Чому водії таксі не завжди дотримуються правил дорожнього руху?

27 травня 2021, 16:00

І не тільки таксі. Наймані водії в будь-якій компанії часто не несуть відповідальності за порушення ПДР. Чому так і що робити?

Хто з нас не стикався з водіями таксі, які зневажливо ставляться до правил дорожнього руху і технічного стану автомобіля? «Ну а чого? Машина ж не моя», — із щиросердною відвертістю може сказати такий водій. Але ж проблема полягає не в поганих таксистах.

Відео дня

Будь-який найманий співробітник, який працює в компанії з більш-менш великим автопарком, може уникнути відповідальності за порушення ПДР. Замість водія за порушення, які зафіксовані камерами автоматичної фіксації, до адміністративної відповідальності притягують керівника компанії.

За статистикою Нацполіції в Україні є понад 570 тис. автомобілів, що переважно керуються найманими водіями, кількість яких перевищує 1 млн. Приблизно 12 900 компаній мають автопарк понад 10 транспортних засобів.

Чому так відбувається, що наймані водії не завжди отримують свої штрафи?

Звісно, коли інспектор поліції зупиняє будь-яке авто на дорозі, постанова оформляється на безпосередньо винного водія. У разі, якщо порушення зафіксувала камера автоматичної фіксації, або інспектор з паркування, штраф завжди оформляється на керівника (директора) компанії, якій належить транспортний засіб, а не на водія.

Якщо у компанії не налагоджений процес притягнення до відповідальності винних водіїв на своєму локальному рівні, то це, в підсумку призводить до підвищення кількості порушень ПДР. Наслідків у ситуації, яка склалася, багато:

  • Бізнес отримує додаткові збитки. За оцінками сервісу Штрафи UA компанія, яка не приділяє уваги процесу сплати автоштрафів, може втрачати щомісяця до 10 тис. гривень.
  • Якщо компанія велика, на директора можуть бути виписані сотні постанов. Якщо постанова вчасно не отримана у зв’язку з поганою організацією чи недосконалою роботою поштових служб, то втрачається можливість оплатити штраф із 50% знижкою.
  • Якщо прострочити сплату штрафу, державна виконавча служба може оголосити авто в розшук або накласти арешт на банківські рахунки та майно чи застосувати інші примусові заходи стягнення боргу.
  • Оскільки безпосередні порушники у багатьох випадках залишаються непокараними, це призводить до зростання небезпеки на дорогах.

Наприклад, нещодавно я мав досвід спілкування з директором однієї львівської компанії. Він розповів мені про такий випадок. У нього є автопарк з понад 30 автомобілями, на яких співробітники переважно здійснюють міжнародні перевезення. Один з водіїв цієї компанії вирушив на службовому автомобілі до Києва, де розміщена основна частина камер автоматичної фіксації. Через деякий час після цієї поїздки директору прийшло повідомлення від виконавчої служби щодо несплаченого штрафу за перевищення швидкості, яке зафіксувала камера. І оскільки штраф був прострочений, то згідно з законодавством, треба було сплатити подвійну суму, а також витрати, пов’язані зі стягненням боргу. Так у компанії на власному досвіді вперше дізнались, що існують камери автоматичної фіксації, і що відповідальність за порушення водіїв тепер несе їх керівник.

У 2021-му році питання стає ще більш гострим.

По-перше, кількість камер на дорогах збільшиться з 48 до 268, і вони працюватимуть по всій Україні. А по-друге, з 17 березня цього року набув чинності закон 1231-IX, який збільшує розмір стягнень за порушення в сфері безпеки дорожнього руху. Наприклад, за перевищення швидкості більш ніж на 50 км/год, штраф тепер становить 1 700 грн (раніше було 510 грн).

Що потрібно робити?

Спочатку усвідомити, що така проблема існує. Дуже часто директори компаній, які є власниками автомобілів, не цікавляться цим питанням і помилково вважають, що всю відповідальність за будь-які порушення ПДР покладено на водіїв.

Звісно, деякі рішення потрібно зробити на державному рівні. Наприклад спростити процедуру зміни відповідальної особи за порушення ПДР. А також зробити не таким трудомістким механізм передачі транспортного засобу у «належне користування».

Але і сама компанія, незалежно від бізнес-моделі (таксопарк, корпоративний автопарк, лізинг тощо) повинна подбати про створення надійної системи сплати штрафів. Якщо у підприємства досить велика кількість автомобілів, умовно кажучи, від 10 і більше, то зробити це можливо лише за допомогою спеціалізованого IT-рішення. І ось чому:

  • Перш за все важливо організувати достовірний контроль перевірки наявних штрафів за порушення ПДР. Наразі багато компаній цього не роблять, тому що не всі знають які саме рішення можуть допомогти. На перевірку наявності/відсутності штрафів на 10 машин в ручному режимі доведеться витратити близько 1 години і так кожного дня. А якщо, скажімо, автопарк із 150 машин, це може зайняти ледь не весь робочий день одного працівника.
  • Далі потрібно правильно сплатити штраф у належному розмірі. Зазвичай співробітники йдуть до відділення банку, але навіть така сплата не дає повної гарантії, адже, часто, важко правильно визначити суму штрафу. Касир банку не розповість, чи наявна ще знижка для сплати стягнення, яке накладене камерами автоматичної фіксації, чи потрібно сплачувати штраф у повному розмірі чи вже прострочений строк на добровільну сплату і необхідно оплатити подвійний розмір штрафу. Крім того, є певна ймовірність людської помилки у зазначенні реквізитів отримувача чи платника, призначенні платежу тощо. Внаслідок цього штраф часто буває сплаченим, але не погашеним — платіж не зараховується в рахунок оплати відповідної постанови, а вважається таким, що є нерозпізнаним. В подальшому такі невірно сплачені постанови відправляються поліцією до виконавчої служби для примусового виконання.
  • Навіть після сплати штрафу потрібно зберігати оригінали платіжних документів. У разі, якщо платіж не був зарахований, через певний час включається механізм стягнення подвійної суми. Починається історія з терміновим пошуком платіжних документів і поїздками до виконавчої служби. А якщо машина не одна, чи водії вже звільнилися? А ще бувають випадки, коли машину продано, а в базі Національної поліції з’являється постанова про порушення, яке сталося за кілька днів до продажу.

Отже система сплати штрафів за порушення ПДР, що зафіксовані в режимі автоматичної фіксації або інспекторами з паркування є слабким місцем для багатьох українських компаній. Тому необхідно, щоб компанії приклали зусилля для створення на підприємстві ефективної системи сплати штрафів за порушення ПДР. Для успішної реалізації важливо виділити цей напрямок в окремий процес, і провести цифровізацію на рівні компанії, на сьогодні вже є IT-рішення, які допомагають це зробити.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X