Новий Курченко на ринку газу

1 коментувати
Ситуація з імпортом скрапленого газу в Україну за останні місяці, за спогадами учасників ринку, стала сильно нагадувати 2011-13 рр., коли поле для гри спеціально розчищалося під СЄПЕК Сергія Курченка

І такі, здавалося б, непомітні бізнес-розборки можуть призвести до злету цін на автогаз в Україні.
Зростання цін на LPG на автозаправках в Україні з 11-12 грн/л до 15 або навіть 17 грн/л – стало реальністю найближчих місяців. І справа не в зростанні цін на світових ринках, або девальвації гривні – а в діях окремих вітчизняних державних органів.

На сьогодні на ринку скрапленого газу України досить сильна конкуренція – у нас працюють понад 150 імпортерів і покупців газу. Це призводить до дуже жорсткої цінової боротьби між учасниками – націнки на газ для споживачів на дуже низькому рівні. Нижчі ціни на газ, ніж на бензин і дизель, призвели до того, що вже кожен третій літр палива, реалізованого через АЗС – це LPG. При цьому в Україні вже стартували пілотні проекти з переведення на газ і комерційної техніки, зокрема, с/г-техніки.

Але в 2013 році ситуація була зовсім іншою – один учасник аукціонів з продажу газу і кілька імпортерів. Ринок був відданий СЄПЕК. Перед цим, природно, "зачищений" від інших компаній, не таких близьких до чинної влади.

І ось в останні місяці імпортери скрапленого газу зіткнулися з такими ж методами тиску на них, що і в 2011-13 рр.

Так, у рамках розслідування справи за статтею 285-5 КК України "фінансування тероризму", в листопаді на митниці стали затримуватися вагони зі скрапленим газом для перевірок на предмет виявлення вибухонебезпечних речовин. Утім, як з'ясувалося, на місцях у контролюючих органів не виявилося обладнання для взяття проб. І вагони стоять вже по два, а то й по три місяці. Природно, це завдає збитків трейдерам, що буде відображено в ціні для кінцевих споживачів. Це завдає збитків і власникам рухомого складу, серед яких і державне підприємство Укрспецтрансгаз.

Станом на сьогодні заблоковано пересування 161 залізничної цистерни.
І ось 6 лютого Міністерство економічного розвитку і торгівлі своїм указом №154 ввело санкції проти 16 компаній-імпортерів нафтопродуктів і експедиторів. Іншим указом – №155 – МЕРТ ввів заборону на діяльність восьми компаній-нерезидентів. Одним з цих нерезидентів є компанія, яка входить до структури WOG.

Це стали санкції виду III, що передбачають заборону зовнішньоекономічної діяльності. Обмежувальні заходи починають діяти з 18 березня 2017 року.

Сумарно ці компанії займають близько 40% ринку імпорту газу.

І на тлі однакових проблем у великої кількості компаній, при відносно стабільному рівні споживання палива в країні – одна компанія подає заявку на імпорт 40 т газу. Раніше ця компанія працювала з обсягами 1-1,5 т. тобто звільнення ринку під "правильну" фірму вже почалося.

Враховуючи, що зараз в країні спокійний сезон з точки зору споживання палива, це поки що майже не встигло позначитися на цінах на АЗС. Однак після набуття указу МЕРТ чинності та з початком зростання попиту на паливо – вгору здіймутсья і ціни на автогаз.

За умов відсутності конкуренції, монополіст цілком спокійно зможе ставити ціни для кінцевих споживачів, тобто мільйонів автомобілістів – мінімум 13-14 грн/л, а як максимум і 15-17 грн/л. Звісно, це все ще буде дешевше бензину і ДП, але мільярди гривень з кишень населення перекочують до "новим Курченків".

Учасники ринку одразу почали шукати юридичні вирішення цієї проблеми, писати звернення в Адміністрацію Президента, Кабмін, НАБУ, СБУ тощо. Готується правова позиція для звернення в суд з позовною заявою про оскарження наказу МЕРТ.

Але без розголосу і тиску суспільства Україну очікує "новий Курченко" спочатку на ринку скрапленого газу, далі на ринку світлих нафтопродуктів тощо, що означатиме незмінне штучне зростання цін.

Журнал НВ
за спеціальною ціною

Передплата журналу Новое Время до кінця листопаду дешевше на 100 грн! Передплатіть зараз на 12 місяців лише за 559 грн.

Передплатити зараз
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: