Новий Курченко на ринку газу

1 коментувати
Ситуація з імпортом скрапленого газу в Україну за останні місяці, за спогадами учасників ринку, стала сильно нагадувати 2011-13 рр., коли поле для гри спеціально розчищалося під СЄПЕК Сергія Курченка

І такі, здавалося б, непомітні бізнес-розборки можуть призвести до злету цін на автогаз в Україні.
Зростання цін на LPG на автозаправках в Україні з 11-12 грн/л до 15 або навіть 17 грн/л – стало реальністю найближчих місяців. І справа не в зростанні цін на світових ринках, або девальвації гривні – а в діях окремих вітчизняних державних органів.

На сьогодні на ринку скрапленого газу України досить сильна конкуренція – у нас працюють понад 150 імпортерів і покупців газу. Це призводить до дуже жорсткої цінової боротьби між учасниками – націнки на газ для споживачів на дуже низькому рівні. Нижчі ціни на газ, ніж на бензин і дизель, призвели до того, що вже кожен третій літр палива, реалізованого через АЗС – це LPG. При цьому в Україні вже стартували пілотні проекти з переведення на газ і комерційної техніки, зокрема, с/г-техніки.

Але в 2013 році ситуація була зовсім іншою – один учасник аукціонів з продажу газу і кілька імпортерів. Ринок був відданий СЄПЕК. Перед цим, природно, "зачищений" від інших компаній, не таких близьких до чинної влади.

І ось в останні місяці імпортери скрапленого газу зіткнулися з такими ж методами тиску на них, що і в 2011-13 рр.

Так, у рамках розслідування справи за статтею 285-5 КК України "фінансування тероризму", в листопаді на митниці стали затримуватися вагони зі скрапленим газом для перевірок на предмет виявлення вибухонебезпечних речовин. Утім, як з'ясувалося, на місцях у контролюючих органів не виявилося обладнання для взяття проб. І вагони стоять вже по два, а то й по три місяці. Природно, це завдає збитків трейдерам, що буде відображено в ціні для кінцевих споживачів. Це завдає збитків і власникам рухомого складу, серед яких і державне підприємство Укрспецтрансгаз.

Станом на сьогодні заблоковано пересування 161 залізничної цистерни.
І ось 6 лютого Міністерство економічного розвитку і торгівлі своїм указом №154 ввело санкції проти 16 компаній-імпортерів нафтопродуктів і експедиторів. Іншим указом – №155 – МЕРТ ввів заборону на діяльність восьми компаній-нерезидентів. Одним з цих нерезидентів є компанія, яка входить до структури WOG.

Це стали санкції виду III, що передбачають заборону зовнішньоекономічної діяльності. Обмежувальні заходи починають діяти з 18 березня 2017 року.

Сумарно ці компанії займають близько 40% ринку імпорту газу.

І на тлі однакових проблем у великої кількості компаній, при відносно стабільному рівні споживання палива в країні – одна компанія подає заявку на імпорт 40 т газу. Раніше ця компанія працювала з обсягами 1-1,5 т. тобто звільнення ринку під "правильну" фірму вже почалося.

Враховуючи, що зараз в країні спокійний сезон з точки зору споживання палива, це поки що майже не встигло позначитися на цінах на АЗС. Однак після набуття указу МЕРТ чинності та з початком зростання попиту на паливо – вгору здіймутсья і ціни на автогаз.

За умов відсутності конкуренції, монополіст цілком спокійно зможе ставити ціни для кінцевих споживачів, тобто мільйонів автомобілістів – мінімум 13-14 грн/л, а як максимум і 15-17 грн/л. Звісно, це все ще буде дешевше бензину і ДП, але мільярди гривень з кишень населення перекочують до "новим Курченків".

Учасники ринку одразу почали шукати юридичні вирішення цієї проблеми, писати звернення в Адміністрацію Президента, Кабмін, НАБУ, СБУ тощо. Готується правова позиція для звернення в суд з позовною заявою про оскарження наказу МЕРТ.

Але без розголосу і тиску суспільства Україну очікує "новий Курченко" спочатку на ринку скрапленого газу, далі на ринку світлих нафтопродуктів тощо, що означатиме незмінне штучне зростання цін.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: