Як електромобілі стають повсякденними

1 коментувати
Пам’ятаєте кумедну картинку про людей, які скептично ставляться до SpaceX Ілона Маска

Зверху напис – «Ось коли полетить Falcon 1, тоді й поговоримо», знизу – «Ось коли колонізують Марс, тоді й поговоримо», посередині шкали часу – «Ось коли полетить вживана ракета...» і підпис: «Ви перебуваєте тут». (Як ви пам'ятаєте, тиждень тому компанія повторно використала ракету-носій).

Але ця картинка – не лише про SpaceX: вона про те, як непомітно технології стають частиною повсякденності. Не дивно, що ми довго і вперто не помічаємо їх присутності, а потім просто починаємо сприймати як належне. Реальність щодня підкидає нам «оновлення» й «патчі», тому ми рідко відчуваємо свою повну належність вже не 20-му, а 21-му століттю.

Але буквально днями я це відчув, переглядаючи новини авторинків. Йдеться навіть не про те, що Tesla кілька днів назад випередила Ford за ринковою вартістю ($49 млрд проти $46 млрд, західна преса рясніє заголовками «У Форда було 100 років фори, але її вичерпано»). Йдеться взагалі не про всюдисущого Ілона Маска, а про повільні, але обнадійливі зміни в суспільстві.

З 1 квітня у Великобританії набув чинності податок на нові автомобілі, від якого звільняють лише авто з нульовим рівнем викидів. Знаючи про наміри уряду, британці не стали відкладати купівлю автівок в довгий ящик: за березень в Сполученому Королівстві було зареєстровано 560 тис. нових автомобілів (на 5,8% більше, ніж роком раніше). Мер Лондона Садок Хан зробив ще один неприємний анонс для автовласників старого гарту. Він оприлюднив пропозицію щодо розширення «зони наднизьких викидів» (ULEZ) у столиці – коли режим буде діяти 24 години на добу 365 днів на рік, водіям дизельних авто доведеться щодня сплачувати 24 фунта стерлінгів за право їзди в місті.

Ця стаття витрат змусить багатьох замислитися над тим, що купівля електрокара – не такий вже й «кусючий» варіант інвестування коштів. І британці це вже зрозуміли: станом на початок квітня ринок автомобілів, які працюють на альтернативних видах палива, виріс на 31%, і тепер йому належать 4,1% національного авторинку.

Мер Лондона хоче дати співгромадянам два роки на роздуми і запустити ULEZ 8 квітня 2019 року – на рік раніше, ніж було заплановано. Можна іронічно згадати про прийдешній Brexit і пов'язані з ним фінансові втрати (які оцінюють в сотні мільярдів фунтів): мовляв, поплатитися за вихід з єврозони доведеться всім, не тільки автомобілістам. Але є більш красномовні цифри. За приблизними підрахунками, в одному лише Лондоні щорічно 9 тис. людей гинуть через хвороби, пов'язані із забрудненням повітря. Тож поспіх із податками для власників авто з ДВЗ уже не видається радикальним заходом.

Хан дає лондонцям зрозуміти, що бензинові та дизельні двигуни – не те щоб зовсім архаїка, але, як кажуть французи, passé. Франція, до речі, нещодавно сама відзначала символічну дату, пов'язану з електричним транспортом. 23 березня кількість зареєстрованих у країні електрокарів сягла 100 тисяч, тож на сьогодні це найбільший ринок таких автомобілів у Європі. Звісно, він сформувався не на порожньому місці: по-перше, країна має вигідну систему екологічних пільг для покупців електрокарів, а по-друге, розширює розраховану на них інфраструктуру. На сьогодні це 16 тисяч пунктів підзарядки плюс 500 швидкісних терміналів.

У лютому французький ринок електрокарів виріс на 19,6%, причому лідерські позиції в сегменті займає національний виробник: 69% продажів припало на нову Renault ZOE. Ринок гібридних автомобілів, навпаки, просів, але Audi A3 e-tron утримує позиції, не надто відстаючи від більш нової BMW 225xe. Такі моделі, які ідеально підходять для міста, напевно, ще будуть популярними, і не лише у Франції. Річ у тім, що мер Парижа Анн Ідальго очолює глобальну кліматичну ініціативу C40. Тоді як її лондонський колега має намір переконати співгромадян купувати менше бензинових авто, Ідальго мріє про місто... взагалі без автомобілів.

Вона не приховує своїх поглядів, називаючи приватний автомобільний транспорт пережитком минулого. Звичайно, мер не має наміру пересадити всіх парижан на велосипеди тут і зараз: ініціативи впроваджуються поступово – один день без автомобілів, одна пішохідна вулиця... Але вже до 2025 року в місті буде введено заборону на всі дизельні авто. А ще через 25 років кількість автомобілів у місті зменшиться вдвічі. Міська влада й сама розуміє, що «поставтомобільна» інфраструктура – занадто радикальна фантазія. Як говорив президент Жорж Помпіду, який підтримував будівництво нових автомагістралей, «французи люблять свої машини». А тепер вони переносять цю любов на більш екологічні моделі.

Українці теж люблять автомобілі. На сьогодні Київ не є членом C40, а наша влада в порівнянні з європейською рідше вдається до методу батога і пряника, щоб популяризувати електрокари. Тим не менше в світовому рейтингу темпів інтеграції таких автомобілів Україна посідає 5 місце!

Автори списку називають цю ситуацію «українським дивом» і підкреслюють, що Україна показала гарний приклад небагатим країнам, які не мають національної автопромисловості, і заодно «врізала російським нафтовикам» (цитата наведена з першоджерела!). Той факт, що йдеться в основному про вживані Nissan Leaf, не завадив іноземним оглядачам включити нас в одну п'ятірку з Норвегією. А наш уряд, якщо вірити останнім заявам, має намір до 2020 року перегнати Норвегію з її 15%-ю часткою електрокарів. У планах – комплексна податкова лібералізація; щодо інфраструктури для таких машин, то нинішні умови – вже цілком гідні.

Якщо це стане реальністю, Україна залишиться в ТОП-5, а українці до 2020 року значно урізноманітнять свій автопарк. До цього часу одна лише Audi планує випустити 3 моделі в серії e-tron, причому Quattro, яку готують до випуску в 2018 році, вже називають майбутнім суперником Tesla Model X.

Тож на горизонті – не лише Leaf'и. І не лише «Тесли».

Журнал НВ
за спеціальною ціною

Передплата журналу Новое Время до кінця грудня дешевше на 100 грн! Передплатіть зараз на 12 місяців лише за 559 грн.

Передплатити журнал
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: