Як залучити професіоналів на держслужбу

0 коментувати
Захоплюючись прикладами розвинених країн або дуже великих корпорацій, ми практично завжди говоримо про них як про окремі дивні структури, забуваючи про те, що, по суті, компанія - це команда людей, які в ній працюють

Навіть у нашому світі високих технологій та надпотужних комп'ютерів людський фактор, як і раніше, має надважливе значення. Успішний ремонт комп'ютера, вдалий політ літака або зростання вартості акцій компанії залежать насамперед від дій людини, якими б досконалими не були інструменти ремонту, літальні апарати або бізнес-технології.

Успіх або невдача кожного підприємства залежить від його стратегії, але от сама стратегія безпосередньо ґрунтується на чіткому розподілі функцій всередині команди, правильному використанні навичок кожного працівника, створення оптимальних умов праці. Існує тісний взаємозв'язок між розвитком компанії і розвитком команди, яка здійснює управління цією компанією, і чим більш професійною буде така команда, тим більш значних результатів вдасться досягти.

Але якщо перейти від прикладу абстрактної компанії до нашої державної служби, можна зрозуміти, чому в нашій країні все йде далеко не так добре, як хотілося б. Нестача кваліфікованих професійних управлінців на державній службі означає, що весь державний апарат живе в архаїчному світі командно-адміністративного управління, де відсутня будь-яка ініціатива, сучасні управлінські підходи та технології. Професійні, амбітні, чесні і освічені люди, якщо і потрапляють на державну службу, незабаром тікають звідти, як від вогню, чому було немало прикладів за минулі 3 роки з моменту Революції Гідності.

По-перше, умови роботи в державному апараті вкрай непривабливі: зарплати депутатів значно виділяються на тлі загального рівня доходів у країні, але от зарплати навіть губернаторів згідно з постановою Кабміну "Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році" перебувають на рівні від 2412 до 10338 гривень, а керівників міст або районів - від 1723 до 8165 гривень. У той же час, в бізнес-сфері топ-менеджер може спокійно знайти вакансію із зарплатою від 2000 доларів, згідно з актуальними вакансіями на популярних сервісах пошуку роботи.

По-друге, працюючи в приватному секторі, професіоналу рідко доводиться вести внутрішньосистемну боротьбу, тоді як у державній сфері, де політика має величезне значення, крім безпосередньо роботи доводиться долати ще й політичний тиск і ламати опір старої системи. Це дуже важке завдання, і багато чиновників-реформаторів постмайданного періоду пішли з державного апарату саме через відсутність підтримки в умовах сильного опору.

У бізнес-секторі залучення професіоналів - особливий процес, що відбувається за своїми правилами. У великих компаніях обов'язково є свій HR-відділ, який займається пошуком, вербуванням і залученням фахівців у команду. Крім конкурентної зарплати, працівникові пропонуються різні бонуси у вигляді медичної страховки, цікавих відряджень, перспектив кар'єрного зростання або можливості очолити проект у межах компанії. Державна служба не може запропонувати своєму співробітникові нічого, крім офіційного працевлаштування і досить відносного "престижу", адже серед більшості громадян слово "чиновник" є мало не лайливим через бюрократизованість і корумпованість державних органів. Діяльність HR-відділу не закінчується залученням працівника: наступні його завдання - це соціалізація новачка, включення його в роботу колективу, формування загального командного духу, корпоративної етики. Чим більше у компанії можливостей, тим більше зусиль вона докладає для того, щоб змусити людину полюбити свою роботу і утримувати її не тільки зарплатою. Досить подивитися на декілька відео з офісу компанії Google, щоб оцінити весь масштаб дій, що використовуються для залучення й утримання професійних кадрів.

Але і в інших країнах державна служба нечасто може похвалитися чимось подібним: посадовці та управлінці хоч і мають конкурентну зарплату, часто позбавлені низки переваг, наявних у бізнес-секторі, і вже точно не можуть претендувати на отримання надприбутку. Але в просунутих країнах, які мають багатий позитивний досвід професійного управління та видатних лідерів минулого, державна служба приваблює, насамперед, амбітних людей, які бажають досягти особистих висот за рахунок досягнення загального блага. Активне громадянське суспільство не терпить корупції, але щиро заохочує прогресивне і ефективне управління, що дозволяє молодим і амбітним реалізувати себе і знайти своє місце в суспільстві. У нас же, робота, пов'язана з державною службою, викликає тільки презирство, а кожне нове кадрове призначення - хвилю обурень.

Висновок напрошується сам собою: для того, щоб державна служба в Україні приваблювала не тільки корумпованих і недалеких, має здійснитися кілька речей - конкурентні зарплати, використання HR-практик, запозичених з бізнесу, і створення позитивного іміджу держслужбовця у суспільстві. На подив багатьох, в Україні навіть є такий приклад - державне підприємство ProZorro, відоме завдяки реформі державних закупівель в Україні. Команда, зібрана з держслужбовців, волонтерів та фахівців з бізнес-сфери змогла досягти того, що багато хто вважав неможливим, - реформували державні закупівлі, викоренивши корупцію і домогтися значної економії бюджетних коштів. Про те, які зусилля докладаються всередині підприємства для збереження професійної команди, нещодавно написав Олександр Стародубцев, керівник департаменту держзакупівель Міністерства економрозвитку України. До свого допису він прикріпив наочну презентацію про те, як буде втілюватися розроблена HR-стратегія щоб професійний рівень ProZorro не опускався з часом.

Варто відзначити, що реформа держзакупівель вважається найуспішнішою на сьогоднішній день, а її результати високо цінуються навіть у суспільстві, яке змогло гідно оцінити зусилля команди професіоналів. На жаль, ДП ProZorro залишається таким собі острівцем світла серед темного океану українського державного апарату, який вимагає кардинальних змін для подальшого розвитку держави. Залишається сподіватися на те, що дискусії про професіоналізм чиновників у майбутньому не будуть обертатися навколо зарплат, а успіх у сфері державних закупівель зможе бути повторений і навіть перевершений в інших, не менш важливих галузях державного апарату.



Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: