Що змінить податок на виведений капітал
Президент Петро Порошенко вирішив подати до Верховної Ради законопроект про податок на виведений капітал.
Треба розуміти, що податок на виведений капітал може бути введений не як додатковий, а замість податку на прибуток. Відповідно, якщо це вдасться, то у компаній зникнуть проблеми пов’язані з податком на прибуток.
По-перше, зміниться об'єкт оподаткування. Виведений капітал – це не якась нарахована умовна величина, яку можна по-різному обчислювати, а конкретна сума, яка проходить через банк і відображається не тільки у фінансовій звітності підприємства. Тому зникає необхідність у перевірках бухгалтерського обліку щодо нарахування фінансового результату. Як наслідок, контакти між підприємцями та податковою зводяться до мінімуму, майже, як на спрощеній системі оподаткування.
Виняток становитимуть нечисленні підприємства з зовнішньоторговельними великомасштабними операціями, які створюють великий ризик виводу коштів у офшори. Діяльність таких компаній буде досліджуватись ретельніше. Податкова зможе зосередити зусилля на них і перекрити канали відтоку капіталу з України без сплати податків. Загалом за мету не ставиться перекрити відтік капіталу. Робота з офшорами залишиться не змінною, але потрібно буде сплачувати податок з дивідендів.
Що ж змінює введення податку на виведений капітал?
Зникає податковий облік, залишається тільки бухгалтерський облік. Не потрібно приховувати прибутки і звітність підприємств стане прозорою. Відповідно легше буде залучати інвестиції. Підприємці які хочуть реінвестувати гроші всередині країни, зможуть це зробити без жодного оподаткування. Тобто для підприємств, які швидко зростають і реінвестують власні прибутки у бізнес, оподаткування зменшується. Для решти бізнесменів, які виводять прибутки до іноземних материнських компаній чи виплачують дивіденди власникам, правила набагато спрощуються.
Податок на виведений капітал менший, чим існуючий податок на прибуток. Зникає податок на дивіденди з фізичних осіб. Відповідно вся ставка нового податку становить 15% і буде спонукати вихід прибутків з тіні. Також зменшується загальне податкове навантаження. Таке полегшення буде стосуватись прибуткових бізнесів, які на сьогоднішній день тягнуть основний тягар оподаткування з податку на прибуток. Натомість тепер ця ноша буде частково перекладена на тих, хто успішно виводить кошти в офшори.
У законопроекті, який зараз розглядається, немає ані прив'язки витрат до господарської діяльності підприємства, ані жодних утисків спрощеної системи оподаткування. Винятком є виплата грошей суб'єкту спрощеної системи оподаткування, який є афілійований з підприємствами. Але такі випадки – рідкість. Робота зі спрощенцями залишається не змінною.

До того ж у новому законопроекті немає ще однієї страшилки, про яку говорили, – це контролю трансфертного ціноутворення для операцій всередині країни. Принципи контролю трансфертного ціноутворення не змінюються, він залишається тільки для великомасштабних зовнішньоторговельних операцій, але працювати з ним будуть ретельніше.
Тому компаніям, які виводять великі гроші від оподаткування через офшорні операції, дійсно не подобається цей податок. Але, в цьому сенсі, прийняття цього закону було б певною мірою відновленням справедливості.
Найважливіше, що реформа корпоративного податку здатна кардинально змінити відносини між платниками і податківцями, та відкриває шлях до повноцінного "перезавантаження" ДФС. З прийняттям цього закону (якщо він не буде вихолощений) Україна отримає шанс не тільки успішно завершити податкову реформу, але й побудувати одну з найефективніших та найбільш сприятливих для бізнесу податкових систем у регіоні, якщо не в світі.