Точка неповернення. Нова реальність сфери закупівель

27 березня 2021, 09:00

Нестабільність світової економіки, розрив глобального ланцюга постачання і мільярдні збитки від пандемії змінили сферу закупівель, мабуть, більше ніж будь-яку іншу. Авжеж, трансформація закупівельних процесів не змусила на себе чекати.

У 1967 році американські футурологи з аналітичного центру RAND прогнозували, що у 2020-х надрозумні мавпи працюватимуть водіями та допомагатимуть людям із хатніми справами. Як бачите, помилочка вийшла. Тому я завжди дуже обережна у прогнозах. Фантазіям тут не місце. На мою думку, щоб зазирнути у майбутнє, потрібно проаналізувати минуле та уважно придивитися до сьогодення — саме тут приховані відповіді.

Відео дня

2020-й рік показав, що адаптуватися в коронакризу вдалося саме тим компаніям, які дотримувалися принципів сталого розвитку і таких його складових, як: націленість на безпеку та прозорість ланцюга постачання (шляхом автоматизації), використання категорійного і ризик-менеджменту, аутсорсингу процесів. Про це на другій онлайн-конференції «Ефективні закупівлі та постачання 2020. Нова реальність» говорив керівник проектів для Supply chain в Mutatis Mutandis Пол Деннеман (Нідерланди).

Тобто тренди, які були відомі ще до пандемії, довели свою ефективність в тих компаніях, що їх дотримувались, і закономірно почали все більше змінювати відділи закупівель в усьому світі. Як саме? Давайте подивимось.

Світові тенденції у сфері закупівель, які вбудувалися в нашу нову реальність:

1. Автоматизація і штучний інтелект. Закупівлі вже перетворилися на дуже діджитальну сферу. І якщо у вашій компанії закупівельник й досі користується самим лише Excel або (класика) записує дані у зошит — цікаво, як ваш бізнес взагалі виживає у сучасному світі.

Уже існують рішення по автоматизації департаментів закупівель, які здатні: забезпечити повний контроль над ланцюжком постачання; знизити ризики порушення термінів і умов постачань; допомогти контролювати виконання контрактів. Так, штучний інтелект стає новою нормою відділів закупівель.

Сюди ж — використання можливостей Вlockchain, здатних забезпечити прозорість закупівельних процесів та безпеку усього ланцюга постачання.

Прогноз. На мою думку, враховуючи тотальну автоматизацію закупівельних процесів і ланцюга постачання, вже у найближчий час людству будуть потрібні нові способи забезпечення цифрової безпеки. А бізнесу доведеться переосмислити уявлення про місце спеціаліста із закупівель в компанії та покласти на нього більш стратегічні завдання, оскільки функції закупівельника «атомізуються».

2. Категорійні стратегії та ризик-менеджмент вже стали закупівельним must have, адже довели свою ефективність під час пандемії. Тому навіть «невіруючі» здалися і визнали, що сучасний спеціаліст із закупівель має бути стратегом та працювати у команді з іншими фахівцями по окремим категоріям витрат, зважати на можливі форс-мажорні обставини, прораховувати різні сценарії і мати short list «запасних» постачальників за різними напрямками.

Прогноз. На мою думку, відбуватиметься подальший зсув фокусу з економії на справжні переваги і цінності для компанії з урахуванням потенційних ризиків.

Коронакриза довела всю неефективність вибору найдешевшого постачальника без урахування інших важливих складових, включаючи варіативність та надійність, які можна «побачити» тільки за умови використання категорійного та ризик-менеджментів (у команді та із урахуванням глобальної стратегії компанії).

3. Аутсорсинг закупівель стає все більш популярним тепер не лише у світі, але вже і в Україні. Аутсорсинг дозволяє компанії бути більш гнучкою і мобільною з точки зору зміни цілей, персоналу.

Потенційні результати за умови впровадження стратегічних рекомендацій аутсорсерів можуть привести до 10%-20% економії від загального бюджету закупівель. А головне: дають можливість зменшити кількість форс-мажорних проблем з постачаннями на 90%. У період коронакризи, це мало не найважливіший показник.

Прогноз. Деякі експерти впевнені: у майбутньому закупівлями керуватимуть великі компанії, такі собі титани закупівель на аутсорсі. Вже сьогодні, наприклад, у Microsoft один менеджер може управляти закупівлями відразу на двох-п'яти ринках за допомогою декількох аутсорсингових компаній. Треба сказати, що більшість великих міжнародних компаній в тій чи іншій варіації вже використовують аутсорсинг закупівель.

4. Орієнтація на локальних виробників, тих хто «поряд». Суть так званого мережевого (локалізованого) сценарію передбачає зосередженість на можливостях всередині країни. Відділи закупівель сьогодні вже почали більше придивлятися до локальних постачальників.

Наприклад, у «McDonald's» такий підхід працює вже не один рік і дозволяє спростити процес закупівлі, знизити собівартість продукції і утримувати доступні ціни. Або приклад Великобританії, де Brexit зробив значний зсув на користь локальних виробників. Та після закриття кордонів, перебоїв з поставками з Китаю і мільярдних збитків, така local-тенденція, дійсно, перетворилася на загальносвітову реальність, яка впливає на різноманітні відділи закупівель та ланцюги постачання вже зараз.

Прогноз. Думаю, що більшість футурологів у закупівлях та, зокрема, Елуіз Епштейн (віце-президент AT Kearney і співавтор серії про майбутнє закупівель) не помиляються, коли говорять, що з часом ланцюги постачання ставатимуть ще більш локальними.

Смішно, що людство втратило так багато часу і грошей на створення глобальних ланцюгів постачання, коли такі технології, як 3D-друк, гідропонні ферми та біотехнології уможливлять виробництво будь-чого в одній точці необхідності.

5. Екологічна складова. Свідомі закупівлі вже працюють, хто б там що не казав. Авжеж, я розумію, що мені зараз відповість переважна більшість моїх колег: «українським закупівельникам не до цього». На жаль, це правда. Але у світі все навпаки.

І я впевнена, що ланцюги постачання завтрашнього дня повинні оцінювати вплив на навколишнє середовище. Це життєва необхідність. Не кажучи про те, що у Європі вже через кілька років з вами будуть працювати тільки якщо всі умови міжнародних меморандумів про охорону довколишнього середовища будуть виконані. Тому від переосмислення бізнес-моделей нікуди не подітися.

Прогноз. Думаю, що зважати на екологічну складову поступово (хочуть вони цього чи ні) почнуть всі, особливо це стосується сфери публічних закупівель. Далі будуть підтягуватись комерційні компанії. Цього вже вимагають політичні та економічні обставини. Так, мери деяких європейських міст все частіш обирають встановлювати торговельні угоди з тими, хто гарантує низьковуглецевість своїх товарів чи послуг. І ця тенденція тільки набирає обертів.

Висновок

Procurement-футурологи кажуть, що у майбутньому ланцюги постачання здатні будуть врятувати світ. Якщо ж говорити про сьогодення, можна із впевненістю сказати: відділи закупівель вже рятують, як мінімум, свої компанії за форс-мажорних і несприятливих умов коронакризи. В якомусь сенсі майбутнє сфери закупівель — це її теперішнє.

Впевнена: ті, хто здатний ефективно застосовувати нові технології в своїх ланцюгах постачання, швидше за все, стануть лідерами як в екологічному, так і в економічному контекстах.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X