Рік турбулентності в освіті. Які висновки можемо зробити?

26 червня 2021, 14:30

Закінчення попереднього, 2019−2020 навчального року, перетворилось для освітян у майже фільм жахів. Вперше з часів Другої світової війни діти масово припинили відвідувати школу в більш, ніж 190 країнах світу.

Деякі країни блискавично швидко перейшли до якісної онлайн-освіти. Наприклад, в Австралії ще до пандемії існував високий рівень діджиталізації шкіл та університетів. 65−70% студентів вчилися поза стінами вищого освітнього закладу, школярі також мали сприятливі умови для самостійного опрацювання матеріалу. В австралійських державних школах учням надають у користування ноутбуки та планшети, надсилають завдання в електронній формі на пошту, надають учбові матеріали в аудіо- та відео форматах. Тому для школярів цієї країни Covid-19 не став айсбергом, що пробив дно та затопив корабель на шляху до мети.

Відео дня

Але цього не можна сказати про Україну. Весна 2020 року поставила під питання освіту сотень тисяч дітей в країні та майже потопила освітній процес. Причиною стали:

  • низький рівень діджиталізації в освіті в цілому та серед багатьох педагогів в державних школах;
  • повільний рівень адаптації до онлайн-освіти;
  • відсутність чіткої державної системи переходу на дистанційну освіту та контролю якості її проведення.

Крім того, що освітня програма в державних школах застаріла та не відповідає реальним запитам суспільства, суттєво постраждав й канал надходження цих відсталих від життя знань до дітей. Особливо проблемною виявилась ситуація в селах та у дітей з малозабезпечених родин, які не мали гаджетів та інтернету для навчання онлайн.

Батьки та діти увесь 2020−2021 навчальний рік часто жалілись на відсутність інтерактивного спілкування та цікавого навчального матеріалу під час проведення уроків. Підсумком цього стало погіршення рівня знань школярів. Прірва між родинами з різними фінансовими можливостями збільшилась. Більш забезпечені знайшли змогу заповнити прогалини в знаннях за допомогою репетиторів та онлайн-ресурсів, де надають знання в цікавій формі. Решті довелось міркувати про те, як заробити гроші на життя, освіта дітей закономірно відійшла на другий план.

Наш досвід. Ми відреагували на зміни в освітньому процесі ще весною 2020 року. В школі відразу визначилися з необхідністю залишити якість онлайн освіти на високому рівні. Для цього КМДШ розробила свою систему якісної дистанційної освіти. Основою розробленої стратегії є боротьба за кожного учня — за високий рівень його мотивації та зацікавленості, за його успішність та фокусування уваги на предметі.

  • Внутрішній моніторинг рівня знань відбувається тричі на рік. Він дає необхідні дані для аналізу якості освіти та розуміння, яким рівень знань учнів є сьогодні та що потрібно покращити завтра, щоб цей рівень став вищим.
  • Після збору даних коригується навчальна програма. Педагог розуміє, що варто виправити, яку тему пояснити ще раз, де використати інший підхід, з ким для покращення результату попрацювати індивідуально.
  • Моніторинг дозволяє побачити не лише рівень знань учнів, але й прогалини вчителя, що дозволяє підсилити його професійні компетенції.
  • Педагоги проводять заняття інтерактивно, залучаючи в тему і не залишаючи без уваги жодного присутнього на онлайн занятті. Використовується багато додаткових відео-матеріалів, які дозволяють краще засвоювати знання.
  • Велика увага приділяється зворотньому зв’язку.
poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ми будували шкільний процес офлайн на основі розуміння потреб дітей. В школі можна вільно пересуватися, виходити під час уроку з кабінету, вільно висловлювати свою думку на занятті та творити. Підбір класу для нового учня проводиться з урахуванням темпераменту та особливостей характеру, що створює особливу атмосферу в стінах приватної школи і, звичайно, створити рівноцінну альтернативу офлайну було непросто. Але попри всі складнощі і виявлені зони росту, результати 2020−2021 навчального року в КМДШ свідчать про те, що перехід від однієї форми на іншу не погіршив рівень знань учнів. Самі школярі теж згадують про дистанційні заняття позитивно та без позіхань чи нарікань.

Куди рухатися далі?

Для досягнення національних та міжнародних цілей у галузі освіти багатьом країнам доведеться більше інвестувати у свої системи освіти. Останній рік вимагав суттєвого посилення фінансування медичної сфери та підтримку бізнесу, тому освітня сфера у багатьох країнах відійшла на другий план. Але освіта не може стати жертвою обставин. Вона потребує потужного фінансування та підтримки з боку держави. Виклик фінансування освіти полягає не лише у мобілізації ресурсів, а й у підвищенні ефективності фінансування.

Освіта має відповідати запитам суспільства та готувати дітей до реального життя, розкривати їх таланти, закладати цінності, зміцнювати віру в себе та давати базові знання про сучасні професії та навики. Необхідно підвищувати рівень комп’ютерної грамотності педагогів для якісного проведення уроків як онлайн, так і офлайн.

Наприклад, дітей молодшої школи в США вчать захищати свої проекти за допомогою презентацій, адже в більшості компаній країни саме таким чином відбувається комунікація всередині між колегами та керівництвом. А дітей молодшої школи в Україні ще досі сварять за те, що вони вийшли за поля у зошиті. Важко уявити, як саме навичка не виходити за поля у зошиті допоможе дитині в житті, коли існує велика ймовірність, що під час свого професійного життя ця дитина взагалі не візьме в руки ручку.

То ж куди має рухатися освіта далі? У бік діджиталізації та в ногу з часом:

Гейміфікація. Генеральний директор компанії Prezi Джим Шафранскі впевнений, що майбутнє онлайн-освіти у модифікації уроків. Щоб утримати увагу, вчителі гейміфікують одну четверту заняття. Вчені вже довели, що мозок любить ігри, тому бізнес запозичив гейміфікацію для підвищення мотивації персоналу та покращення результатів компанії. Цю ж стратегію можна застосовувати і в навчання для утримання інтересу учнів.

Менше тексту, більше відео-контенту. При всій повазі до підручників, сучасні діти споживають багато контенту у відеоформаті. Тому заняття варто адаптувати до звичного їм формату для покращення результатів. Відео-контент може бути мультфільмом або лекцією вчителя, фільмом або демонстрацією наукового експерименту. У будь-якому разі, мозок дітей така подача інформації зацікавлює ефективніше.

Зміна ролі вчителя. Все більше змінюється роль вчителів і вони стають ближчими до учнів, адже розуміють, що процес навчання є безкінечним. Педагоги й самі є вічними студентами, збирають зворотній зв’язок для покращення процесу викладання, стають на один рівень з учнями. Їх роль тепер полягає у вмінні розгледіти талант, запалити своєю енергією, зацікавити, стати коучем чи ментором і обов`язково тим, хто повірить у школяра.

Актуалізація. Державна освіта України має бути змінена якнайшвидше для того, щоб діти здобували актуальну інформацію про фінансову грамотність та підприємництво, програмування та інвестування, вміння спілкуватися та вести переговори, розуміння своїх емоцій та емоцій інших людей.

Для того, щоб українська освіта вийшла з кризи та перестала віддавати нафталіном, варто якомога швидше почати її реально реформувати, орієнтуючись на кращі власні практики та успішний іноземний досвід. Поки ж в нашій країні відповідальними за якісну освіту дітей є виключно їх батьки, яким доводиться обирати краще з небагатьох існуючих варіантів.

Показати ще новини
Радіо НВ
X