Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Що змінили у держбюджеті між читаннями

23 листопада, 17:00
144
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Вже котрий рік між першим і другим читанням уряд як той вправний ювелір знаходить додаткові ресурси – і доходи, і видатки збільшуються на приблизно однакову суму, так щоб не "постраждав" показник бюджетного дефіциту.

Найбільші зміни у цільових показниках податкових доходів відбулися за рахунок перегляду цільового показника рентної плати за видобування природного газу внаслідок підвищення тарифів на газ (на 9 млрд грн); уточнення надходжень податку на прибуток підприємств (на 2,9 млрд грн); екологічного податку з викидів вуглекислого газу стаціонарними джерелами забруднення (+1,4 млрд грн), а також внаслідок узаконення "євроблях" (сплата мита та податків) у зв’язку з прийняттям окремого закону має принести в спеціальний фонд державного бюджету 1 млрд грн, який має бути використаний на виплату пенсій та фінансування дефіциту Пенсійного фонду. План по акцизах зменшили – урядовий законопроект про індексацію акцизних ставок з 1 січня 2019 року парламент відхилив, тож річний план надходжень зменшили на 2,5 млрд грн. План по ПДВ підріс на 0,3 млрд грн – саме стільки урядовці очікують отримати від зменшення порогу неоподатковуваного ПДВ мінімуму вартості товарів, які населення отримує з-за кордону у поштових посилках та власному багажі. Неподаткові надходження зросли за рахунок збільшення трансферту від НБУ на 2,0 млрд грн та власних надходжень бюджетних установ збільшено на 1,4 млрд грн.

Традиційно, кількість змін у видатковій частині бюджету на порядок більша, ніж у дохідній. Компроміс між депутатськими забаганками та урядовими можливостями викладений на 5-ти сторінках пояснювальної записки до проекту бюджету, при цьому найбільше змін відбулося за рахунок перерозподілу ресурсів між існуючими бюджетними програмами.

Найбільшими змінами видаткових програм у проекті наступного року є збільшення витрат на реалізацію інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, які складуть сукупно 12,8 млрд. гривень, серед них найбільше коштів піде на державний фонд регіонального розвитку. На жаль, повернеться субвенція на соціально-економічний розвиток (4,9 млрд грн), яку традиційно розподіляють у непрозорий спосіб без визначення пріоритетів та яка є політично мотивованою.

Появу нових субвенцій в бюджеті навряд чи можна назвати вдалим кроком. Якщо мету субвенцій на підвищення якості освіти (1,5 млрд грн) чи здійснення природоохоронних заходів на об’єктах комунальної власності (580 млн грн) можна виправдати, то видатки на спортивні комплекси, майданчики чи басейни (550 млн грн) мають ознаки передвиборчої щедрості (такі витрати не повинні додаватися в останній момент, а плануватися заздалегідь).

До другого читання зросли видатки на охорону здоров’я та медицину на 3,4 млрд грн, які необхідні для продовження медичної реформи. Зокрема, найбільше коштів піде на окремі медичні програми (626 млн грн) та діагностику та лікування захворювань завдяки новим технологіям (312 млн). У царині освіти найбільші додаткові видатки підуть на освітню субвенцію (1,5 млрд грн), оновлення матеріально-технічної бази ВНЗ (473 млн грн) та поповнення Фонду Президента України з підтримки освітніх та наукових програм для молоді (на 1 млрд грн).

Традиційно зростуть видатки на оборону та безпеку. На грошове забезпечення СБУ та МВС виділять 400 млн грн. Понад 30 млн грн буде додатково виділено на Антикорупційний суд. Серед інших статей витрат додаткові кошти буде виділено на Держслужбу з надзвичайних ситуацій (498 млн грн), Генеральну прокуратуру (100 млн грн), Міністерство оборони (1,14 млрд грн).

Для підвищення рівня соціального захисту у 2019 році буде здійснено перерозподіл 20 млрд грн фінансування житлово-комунальних субсидій (частина, яку планується монетизувати) із категорії "Загальнодержавні функції" до категорії "Соціальний захист та соціальне забезпечення" за новою програмою, але загальний обсяг субсидій при цьому залишається без змін.

У редакції проекту бюджету до другого читання передбачено додаткові 885 млн грн видатків на охорону навколишнього середовища.

Вцілому, зважаючи на всі обмежуючі фактори, проект бюджету на 2019 році є доволі консервативним і загрозливих передвиборчих сюрпризів не містить. Основними ризиками бюджету є такі:

  • З боку видатків: є ризик того, що витрати для фінансування субсидій на оплату послуг ЖКГ недооцінені у разі підвищення цін на газ.
  • З боку фінансування: недовиконання в частині фінансування дефіциту через значні потреби у рефінансуванні боргів та занадто оптимістичних очікування від приватизації (заплановані приватизаційні надходження можна отримати за рахунок продажу великих об’єктів, що у передвиборчих умовах досить складно, навіть якщо ринкові умови сприятливі).