Оцінка ризиків чи політика? Що насправді відбувається з перельотами в Україну

14 лютого, 11:07
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Очевидно, що ніхто точно не оцінював ризики, а ухвалено рішення, яке мінімально коштує для британців та американців, і водночас максимально розганяє паніку.

Страхування (зокрема літаків) — це про ухвалення рішень на підставі оцінки ризиків. Більші ризики = більша вартість страхових платежів, аж до шалених у країні, що воює. У неспокійні країни теж літають — Турецькі авіалінії аж бігом літають і в Сомалі, і в Кабул, і в Мазарі-Шаріф, і скрізь, де тільки можливо: в Ірак, і в Ефіопію е реально війна з танками, а не «можливо, щось трапиться», як у нас).

Відео дня

Якщо в країні, в якій не сталося нічого, авіаційні страховки навіть не просто піднімають, а зупиняють повністю, і говорять про повну відмову британських страховиків страхувати авіа України, то, напевно, це не про оцінювання ризиків, а про політичне рішення. Хіба ризик у Аддіс-Абебі чи Могадішо нижчий, ніж у Львові чи Івано-Франківську? Ризики у Кошицях нижчі, ніж в Ужгороді, до якого ближче, ніж від Борисполя до Борщагівки? Очевидно, що ніхто точно не оцінював ризиків, а ухвалено рішення, яке мінімально коштує для британців та американців, і водночас максимально розганяє паніку (нагадаю, найбільші світові авіастраховики саме британські, і всі наші СК Бусін та інші перестраховуються у британців).

Цілком очевидно, що ризики в аеропортах Суми, Дніпро та Харків дуже відрізняються від ризиків у Львові чи Ужгороді, до яких дуже складно дістати хоч С300-С400, хоч фізично солдатам на БТР. Але рішення поки що не приймаються на користь того ж таки Львова. Просто з організаційного погляду залишити Львів, як точку вивезення та зв’язку України зі світом, було б розумно та відповідально, але рішення, ймовірно, ухвалюватимуться такі, щоб посіяти максимальну паніку та викликати максимальний міжнародний шум.

Найімовірніше рішення щодо страховок ухвалюватимуть сьогодні ввечері і завтра вранці, і ви самі побачите, хочуть максимальної паніки чи справді зважили ризики та відреагували адекватно до ситуації. Авіакомпанії, особливо європейські, будуть змушені реагувати закриттям рейсів в Україну, але вони лише реагуватимуть на рішення британських та американських страховиків.

Якщо в країні, в якій не сталося нічого, авіаційні страховки навіть не просто піднімають, а зупиняють повністю, і говорять про повну відмову британських страховиків страхувати авіа України, то, напевно, це не про оцінку ризиків, а про політичне рішення.

Я вже проходив подібну ситуацію в Грузії 2008 року, коли страхові платежі підняли до $30 тис. за рейс — зауважте, не зупинили страховки, а підняли до небес. Авіакомпанії, відставивши убік літаки, власники яких були проти польотів до Грузії, успішно виконали десятки рейсів до Тбілісі та Батумі. За рахунок божевільних цін на страховки квитки піднялися в ціні в рази, але й МАУ і насамперед Аеросвіт виконали багато рейсів. Залишаючись головними зв’язковими ланками Грузії зі світом.

Я про що? Про те, що повністю польоти точно не зупинять за жодних умов. Але частину рейсів, насамперед європейських перевізників, зупинять, а частина точно залишиться. Усі українські авіакомпанії мають частину літаків у власності, і вони самі вирішуватимутья, літатимуть чи не літатимуть. І це хоч трохи примусить українців цінувати свої авіакомпанії, саме українські компанії будуть змушені літати навіть коли багато інших уже зупиняться.

Ціни на перельоти можуть зрости в рази і навіть у величезні рази. До того ж це не залежатиме від авіакомпаній — якщо страховка замість 2 тисяч за рейс буде коштувати 50 тисяч за рейс, то зрозуміло, що квиток не коштуватиме стільки ж.

І головне, поки ці рішення, як мені здається, не про реальні ризики та реальну загрозу, а радше про нагнітання ситуації (інакше багато речей робилися б по-іншому). Тому поки що немає причин для паніки навіть близько. Дивимося, спостерігаємо та чекаємо, коли це все вляжеться.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X