Що вибрати: аутстаффінг чи аутсорсинг

22 серпня 2018, 15:00

Прокуратура Києва розслідує закупівлі аутстаффінгових послуг найбільшими українськими і міжнародними компаніями. Сума збитку інтересам держави - понад 955 млн грн - це повідомлення облетіло провідні ЗМІ.

11 липня 2018 Дніпровський суд м.Києва задовольнив клопотання прокуратури і на підставі неправомірного рішення суду компанії Промоушн Стафф і Промоушн Аутсорсинг зобов'язані надати тимчасовий доступ і можливість вилучення документів, які стосуються відносин із замовниками. Йдеться про період 2014-2018 років, а в списку клієнтів значиться більше 50 найбільших компаній. У чому особливості цієї справи, як і чому компанії, які надають послуги аутстаффінгу персоналу опинилися в центрі цього розслідування, які помилки допущені силовиками і які наслідки ця і подібні справи можуть за собою потягти, я опишу в циклі своїх публікацій.

Відео дня

Аутстаффінг - що це таке? При аутстаффінгу персонал виконує роботу для компанії-замовника (і часто може перебувати на території компанії-замовника), але трудові договори укладаються з організацією-посередником - аутстаффером. При цьому аутстаффер приймає на себе зобов'язання з виплати заробітної плати, сплати податків, виконання трудового законодавства (прийом на роботу, звільнення тощо). У свою чергу компанія-замовник здійснює безпосереднє управління таким персоналом, забезпечує навчання і мотивацію співробітників.

Це вигідно всім учасникам процесу: компанії-замовники знімають з себе навантаження щодо забезпечення кадрового діловодства, нарахування та виплати податків і зборів. Ця функція переходить до аутстафера. Компанія-аутстаффер заробляє комісію, держава отримує весь обсяг податків і зборів з фонду оплати праці + всі стандартні податки, пов'язані з діяльністю компанії (ПДВ, податок на прибуток).

Відмінність аутстаффінгу від аутсорсингу в тому, що при покупці послуги аутстаффінгу пряме і непряме управління персоналом (підбір, контроль, мотивація, навчання, розвиток тощо) здійснює замовник послуги. Постачальник послуги аутстаффінгу не несе відповідальність за якість і терміни виконання роботи співробітниками, а в разі аутсорсу - замовник купує послугу "під ключ". І турбота компанії-виконавця забезпечити якість і терміни виконання роботи.

Специфіка надання послуги полягає в тому, що при її оплаті замовник платить ПДВ і можна припустити, що у деяких конкурентів виникає бажання цей ПДВ "злити". Але подібна схема елементарно розкривається при податковій перевірці.

На сьогодні в Україні галузь надання послуг аутстаффінгу та аутсорсингу існує і досить активно розвивається, спираючись на принцип: "дозволено те, що не заборонено".

Мій клієнт ініціював роботу над відповідним законопроектом, але процес поставили на паузу в очікуванні 2019 року і ратифікації окремих угод ЄС, які зокрема регулюватимуть послуги аутстаффінгу та аутсорсингу. І на сьогодні в своїй роботі галузь спирається на ряд законодавчих актів.

Податковий кодекс України (п. П. 14.1.183), де визначається послуга з надання персоналу як господарська або цивільно-правова угода, згідно з якою особа, яка надає послугу (резидент або нерезидент), направляє у розпорядження іншої особи (резидента або нерезидента ) одну або кілька фізичних осіб для виконання визначених цією угодою функцій.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

А ст. 39 ЗУ Про зайнятість населення (далі - закон) передбачає такий вид діяльності як діяльність суб'єктів господарювання, які наймають працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, що по суті є визначенням поняття аутстаффінгу, але без фіксації терміна.

Згідно зі ст. 39 закону діяльність аутстаффінгу здійснюється на підставі дозволу, що видається Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції. Цим же законом (ч. 3 ст. 53) встановлено, що відсутність дозволу на заняття аутстаффінгом тягне за собою накладення штрафу в розмірі 20 мінімальних заробітних плат.

Порядок видачі такого дозволу регулюється Постановою КМУ №359 Про порядок отримання дозволу на наймання працівників для подальшого виконання ними робіт в Україні в іншого роботодавця від 20.05.2013 р. Однак, на сьогодні Постанова не набрала чинності, оскільки почне діяти з дня набуття чинності Законом про внесення змін до деяких законів України.

Таким чином, досі не реалізована можливість отримати дозвіл на заняття аутстаффінгом.

Однак, постановою КМУ №400 від 05.06.2013 р. затверджено Порядок формування та ведення Переліку суб'єктів господарювання, які надають послуги посередництва у працевлаштуванні, і здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні у інших роботодавців. Згідно з ч. 5 цього Порядку для включення до Переліку посередник подає в Держслужбу зайнятості рекомендованим листом з повідомленням про вручення заяву за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Тобто при аутстаффінгу досить провести формальну процедуру щодо повідомлення служби зайнятості щодо здійснення цього виду діяльності і відсутність дозволу не могло стати ключовою причиною для ініціації настільки гучної справи.

7 серпня в Держреєстрі судових рішень зареєстровано рішення-прецедент, яке ще раз підтверджує сказане мною раніше.

То які ж причини появи "справи на мільярд" і які наслідки можуть послідувати за цим? Про це детальніше я напишу в своїй наступній колонці.

Показати ще новини
Радіо NV
X