Зміна парадигми. Як зумери та міленіали змінюють споживання

27 листопада 2021, 17:46

Світ постійно змінюється, навіть якщо ми це не відразу помічаємо. Кожне наступне покоління має інші цінності, і те, що нам може здаватися нелогічним і незвичним, для них — абсолютна норма.

Усі знають, що основною метою ведення бізнесу є отримання прибутку. Так було завжди. Якщо спростити — підприємець намагається робити найкращий продукт для покупця, витративши при цьому якнайменше, а заробивши більше. Покупець при цьому також залишається прагматичним — якщо кошти обмежені, потрібно отримати якнайбільше товару та витратити якнайменше. Якщо кошти дозволяють, треба брати все, що хочеться.

Відео дня

Нині культура споживання змінюється, і консюмеризм потихеньку починає відходити на другий план. Платоспроможне населення, а це в основному міленіали, все частіше замислюється над тим, що я роблю в цьому світі і що залишиться після мене. Люди починають перейматися питаннями зміни клімату, екології та відповідального споживання, виробництва та глобальної справедливості.

Людина хоче не просто купити товар або послугу, що сподобався, а вибрати той, який піклується про екологію і людей.

Усвідомлення на острові

Спочатку я не особливо заглиблювалась у ці теми. Але кілька років тому робота з міжнародними брендами легкої промисловості занесла мене на Балі, де я прожила три роки. Безумовно, природа та умиротворення цього острова нікого не можуть залишити байдужим. Але найбільше мене вразила небайдужість місцевого населення та експатів. Кожен із них намагається зробити свій внесок у збереження природи.

Люди об'єднуються для збирання пластику на пляжах острова, який щодня в немислимих кількостях вимиває з океану, користуються багаторазовою пляшкою для води, носять одяг із екологічних матеріалів місцевих брендів, а також купують локальні продукти харчування.

Поживши в цій культурі та приїхавши до України, мені хотілося привезти це відчуття турботи та небайдужості і зробити так, щоб у нас було так само.

Почати з себе

Після приїзду я стала керівником у бренді товарів для сну. До цього бізнес розвивався зі змінним успіхом, і мені захотілося трансформувати його, внести цінності, про які я дізналася, живучи в іншій країні. Мені захотілося, щоб люди замислилися, що відбувається з нашими речами після використання, і знали, що їх можна використати повторно. Ми горіли цією ідеєю і вирішили запропонувати корпоративним клієнтам під час купівлі нових подушок, дати нове життя своїм старим подушкам. Ідея їм сподобалася. Сировину зі старих подушок ми чистимо і дезінфікуємо, додаємо трохи нової та міняємо наволочку й чохол. Отже, нам вдається залучити 50−70% сировини у вторинну переробку, зменшивши вдвічі кількість відходів від використання пухо-пір'яної продукції. Таким чином виходили нові подушки, які ми передаємо до дитячих будинків.

Так ми знайшли свою нішу, задовольнивши не тільки клієнта, а й його і нашу потребу в допомозі нужденним і турботі про екологію.

Сталий розвиток як новий must have

Чому все більшої актуальності серед компаній в Україні набуває тема «сталого розвитку» і що це взагалі таке? У 2015 році країни ООН (зокрема й Україна) ухвалили програму сталого розвитку світу до 2030 року.

У цій концепції вперше такі цілі, як науково-технічний прогрес та поліпшення економічної ситуації розглядалися невідривно від цілей розвитку особистості людини, скасування нерівності, боротьби з екологічними проблемами та глобальним потеплінням. Все це в комплексі має стати базою для «sustainable development» або як у нас перекладають — сталого розвитку світу на наступні 15 років.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Цінності сталого розвитку стали не просто декларацією, не модним трендом, а саме вимогою сучасного бізнес-середовища, які стають must have для кожної компанії, що поважає себе. На сьогодні екологічне, соціальне та корпоративне управління у діяльності компаній є ключовими аспектами в оцінці їхньої вартості на ринку. Найбільші компанії світу, які котируються на світових фондових біржах, зобов’язані відображати цю інформацію у своїх звітах.

Інструменти сталого бізнесу для легкої промисловості, які можна запровадити вже сьогодні

Для мене сталість екологічної ситуації це насамперед про розширення свідомості та сприйняття. Коли людина особисто приходить до розуміння того, що вона не відокремлена від світу і суспільства, а її особисте ставлення до навколишнього середовища також дуже важливе, вона починає мислити зовсім інакше, відчуваючи свій авторитет і значущість свого внеску.

У процесі пошуку я виділила для себе кілька інструментів стійкості, які майже кожен може впроваджувати у своїй справі. Деякі з них стосуються виробництва одягу, деякі можна застосувати в косметології, а деякі будуть загальними для всіх, незалежно від діяльності, оскільки ґрунтуються на загальнолюдських цінностях.

Тому, якщо говорити про доступні sustainable інструменти в легкій промисловості, то ними будуть:

— Використання екологічних матеріалів

— Біотехнології у виробництві матеріалів (вирощування матеріалу з грибів, переробка органічних відходів — кава, апельсинова макуха тощо)

— Ресайклінг

— Апсайклінг торинне використання речей зі створенням для них нового функціоналу)

 — Етичне ставлення до всіх учасників виробничого і трудового процесу, а також гідна оплата праці

 — Побудова процесу виробництва в такий спосіб, щоб враховувався його вплив на навколишнє середовище та не завдавав йому шкоди

 — Оптимальне використання сировини та ресурсів

 — Відмова у дизайні від трендів «швидкої моди».

Найчастіше бренди одягу, наприклад, вибирають для себе критерій екологічних матеріалів, забуваючи про те, що це може бути лише один із способів бути стійким. Слід дивитися ширше, комбінувати різні інструменти, адже вони чудово можуть витікати один з одного, або доповнювати один одного як результат, створюючи унікальний підхід у досягненні стійкості для конкретного бізнесу.

Нове бачення бізнесу

Новий погляд на процеси у компанії та підходи у виробництві важливі, оскільки можуть дати новий виток розвитку проєкту. Наявність цінностей, гармонійних рішень і грамотно побудована економіка підприємства приводять до успішного фінансового результату та процвітання. Я вважаю, що бізнес може приносити додаткові блага суспільству. Це та тенденція, яка простежується у сучасному бізнесі, що має стати переважною у майбутньому. Ми не можемо думати лише про прибуток. Ми маємо розуміти, що ми разом із цим прибутком створюємо крім самого продукту. Ми відповідаємо як за тих людей, які з якихось причин не можуть бути ковалями свого щастя на цей момент, так і за нашу природу.

Показати ще новини
Радіо NV
X