Транспортний безвіз України з ЄС: Переваги та підводне каміння

5 липня, 10:18
Ексклюзив НВ

Сталося те, чого багато років чекали українські перевізники та експортери — Мінінфраструктури підписало угоду з ЄС про лібералізацію автомобільних перевезень. В народі її охрестили «транспортним безвізом».

Гравці ринку називають рішення про транспортний безвіз революційним — тепер нашим логістичним компаніям не потрібні спеціальні дозволи, щоб перевозити товари до європейських країн. Розберемося чому це важливо і як позначиться на українському експорті.

Відео дня

Полювання на дозволи: як це було

Донедавна усі водії логістичних компаній мали показувати на прикордонних пунктах пропуску спеціальний дозвіл — бланк зі штрихкодом. Це один із пакету з десятка документів, необхідних для перетину кордону. Його сканували, перевіряли актуальність документу у базі. І вже тоді пропускали. Такі дозволи були різних видів: транзитні (для того, аби проїхати територією якоїсь із країн ЄС), або двосторонні — на розвантаження та завантаження від кожної країни окремо. Тобто, якщо треба їхати з України до Бельгії, необхідні дозволи на транзит від Польщі та Німеччини, а у Бельгії - на розвантаження та, відповідно, завантаження зворотнього вантажу. Немає дозволу на транзит — шлях до багатьох європейських країн перекритий. Дозвільну систему запровадили, зокрема, Польща, Румунія, Словаччина, Угорщина. Для нас Польща — це доступ до 12 країн ЄС, куди ми експортуємо свої товари.

І тут було найскладніше. Усі ці дозволи раніше видавалися лімітовано, лише певна кількість на рік. Так, за даними Міністерства інфраструктури, квоти від Польщі у 2008−2018 роках складали 200 тис. дозволів щорічно, у 2019 році відбулось зменшення до 160 тис. А у 2021 році вперше не було надано жодного додаткового дозволу.

Ось як це працює: дозволи розподіляли в січні й всі починали рух. Але ще до кінця року — усі ліміти закінчувалися. 80% дозволів по 13-ти країнах не було уже станом на 1 жовтня. І так — три роки поспіль. Адже кількість цих дозволів була неспівставна із товарообігом: 95% експорту та імпорту між Україною і країнами Євросоюзу — це робота автоперевізників. Не рятували і багаторазові дозволи, їх на ринку було ще менше. Дефіцит позначався на вартості послуг. Наприклад, на початку року перевезення маршрутом Берлін — Київ коштували 1 500 євро. А вже наприкінці року, коли дозволів на ринку було дуже мало — сягали 3 500. Тож наші товари були буквально заблоковані всередині країни. А коли ставало зовсім сутужно — виїжджали завдяки іноземним транспортникам, чиї послуги коштували втричі дорожче. А це, відповідно, впливало на вартість товару для кінцевого споживача. І виходило так, що в останні місяці року логістичні компанії, у кращому випадку, працювали в «нуль».

За словами заступника міністра інфраструктури Мустафи Найєма, втрати української економіки від нестачі дозволів на перетин кордону, починаючи із 2018 року оцінювался в 400−500 млн євро. Зокрема тому, що товарообіг із ЄС зріс — адже Україна повністю відмовилась від російського ринку.

Дозволи і війна: що змінилося?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X