Необанки — нова реальність українського фінтеху

22 жовтня 2020, 09:15

Банківський сектор активно трансформується протягом останніх п’яти років: на ринку збільшується кількість необанків, класичні відділення закриваються, а клієнт впевнено переходить «у цифру».

Сьогоднішні школярі - це покоління людей, які, скоріш за все, жодного разу за життя не зайдуть у відділення банку. Це не означає, що вони не користуватимуться банківськими сервісами. Навпаки — вони активно сплачуватимуть безготівково, братимуть кредити та відкриватимуть депозити, однак вся взаємодія «банк-клієнт» буде відбуватись в їхньому смартфоні. І саме за цю аудиторію — покоління Z — конкурують необанки вже сьогодні.

Відео дня

На західному ринку за необанками закріпилась назва Challenger Bank, оскільки вони кинули виклик системі та вийшли за межі традиційного обслуговування. Від класичних вони відрізняються, перш за все, власною високотехнологічною IT-інфраструктурою. Це основа для створення інноваційних банківських продуктів та процесів, інтеграції баз даних і колаборацій з іншими сервісами, що дозволяє швидко адаптуватись до змін.

Важливими відмінностями також є відсутність банківських відділень, 100% взаємодія «банк-клієнт» в режимі онлайн, швидкий онбординг клієнта (орієнтовно в 35 кліків) та зручний UX/UI мобільного додатку, більш вигідні умови депозитів та кредитів, й водночас — комфортний сервіс з підтримки клієнтів.

Окрім цього необанки наввипередки впроваджують різні «фанові» можливості: наприклад, самостійно створити дизайн своєї віртуальної картки, замовити таксі або квіти одразу в мобільному додатку або прив’язати до нього аккаунт в соцмережах. Цікавим є кейс американського Karat, який націлений на аудиторію інфлюенсерів та блогерів, а інформацію про кількість їх підписників та динаміку він, зокрема, використовує для прийняття рішень про кредитування. Так необанки змагаються за аудиторію Y і Z. Функціонально, до речі, всі вони дуже схожі. Основні відмінності та точки диференціації — в маркетингу і технологіях. А також у тому, хто і як готовий боротися за клієнта, слухати його потреби, вибудовувати правильний клієнтський досвід. Щоб домогтися останнього — доводиться докладати найбільше зусиль.

Свого часу першопрохідці необанковского «руху» — американські Simple та Moven і британський Atom — зробили акцент на створенні сучасного інтерфейсу користувача для банківських продуктів. Далі вже Monzo, N26, Revolut, Stariling пропонували клієнту аналітику витрат, функцію спільної оплати (split bill). Monzo одним з перших дозволив оплачувати рахунки одним кліком, Osper запропонував встановлювати собі тижневі ліміти витрат по картах, а Revolut став незамінним інструментом для мандрівників, адже підтримує понад 150 валют.

Та якщо копнути глибше, то першим банком без відділень був британський First Direct, що почав свою роботу ще в жовтні 1989 року. Обслуговування клієнтів тоді проходило у телефонному режимі. За першу добу було прийнято 1 тис. дзвінків, а до 1995 року First Direct набрав портфель у півмільйона клієнтів.

З розвитком інтернету дедалі більше банків починали виводити свої продукти в онлайн. Стали з’являтись особисті кабінети на сайтах та мобільні застосунки. Проте необанки у повному розумінні цього слова масово почали набирати популярність у останні п’ять років. Центром розвитку стала Західна Європа — і сьогодні беззаперечним лідером є Великобританія. Україна також не залишається осторонь.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Кількість безконтактних оплат та розрахунків онлайн в Україні стає дедалі більшою. За даними Mastercard, в І кварталі 2020 року у порівнянні з IV кварталом 2019 року їх кількість зросла на 7% і 8% відповідно. Українці активно здійснюють розрахунки онлайн, особливо зараз, коли їм більше часу доводиться проводити вдома, перебуваючи в ізоляції та дотримуючись карантину. Це швидко, зручно та безпечно. З огляду на ці тенденції, всі без винятку бізнеси адаптуються та діджиталізуються — традиційні банки не виключення.

За даними дослідження Mastercard, проведеного у 2019-му році, Україна входить в десятку європейських країн за обсягами NFC-платежів і займає 4 місце у світі за темпами приросту цього показника, обігнавши Польщу, Канаду та ряд європейських країн. За останні два роки у нас в 90 разів зросли операції безконтактних оплат за допомогою смартфона і на 25% щомісяця зростає кількість підключених пристроїв для NFC-платежів. Опубліковане в жовтні дослідження Kantar MMI показало, що кожен 5-й власник смартфону у віці 12−65 років раз на місяць і частіше використовує додатки ApplePay або GooglePlay. Це приблизно 1,7 млн українців.

Така ситуація сприяє появі нових необанків в нашій країні. Користувач отримує все більше можливостей на кращих умовах і тому дедалі частіше надає перевагу «банкам у смартфоні». А конкуренція мотивує останні розвиватись й боротись за клієнта, пропонуючи йому зручніший мобільний додаток та вигідніші умови.

До прикладу в Британії, яка вважається локомотивом світового необанкінку, сьогодні успішно співіснує понад 125 гравців. Висока конкуренція на ринку дозволяє їм тримати один одного в тонусі та не припиняти вдосконалюватися, що часто трапляється на сталих ринках.

Це особливо важливо на бурхливому та мінливому ринку, що спрямований на захоплення молодої вимогливої аудиторії юзерів-міленіалів (digital nomads). Тому необанки «грають» не тільки і не стільки на полі фінансових послуг, скільки виступають посередником для клієнта і дають йому зручний інструмент для задоволення всіх потреб. Хочеш купити квиток на поїзд — легко, замовити таксі - не проблема, сплатити комунальні - будь ласка, забронювати столик у ресторані - два кліки. А ще отримати на це все вигідний кешбек. І головне — щоб зробити це можна було легко.

Необанки — це перспективний тренд у світовій фінансовій системі. Навряд чи вони повністю замінять традиційні, але, очевидно, щороку їх ставатиме все більше. Слабкі вмиратимуть, сильні - ставатимуть сильнішими. Й з великою ймовірністю в найближчі кілька років на нас чекає поява нової тенденції в банківському секторі: такий собі гібрид нео і класичного банку. Так, наприклад, традиційні банки посилюватимуть напрямок діджитал на своїй стороні і водночас розглядатимуть можливості злиття і поглинання (M&A) з необанками за умови релевантного співвідношення «ціна-якість».

Показати ще новини
Радіо NV
X