Сума всіх світів. Все, що ви хотіли знати про Метавсесвіт і чому це пріоритет Цукерберга
Термін Метавсесвіт означає гіпотетичне злиття різних форм цифрової «реальності» з власне тією реальністю, яку ми вважаємо справжньою. Що із цього може вийти?
1. Що таке Метавсесвіт
Офіційного терміна Метавсесвіт з одним тлумаченням не існує. Найчастіше під Метавсесвітом розуміється якась суміш віртуальної та доповненої реальності з реальним світом.
Важливою особливістю Метавсесвіту стане можливість взаємодії людей, які перебувають у різних місцях реального світу, але завдяки технологіям доповненої чи віртуальної реальності почуватимуться поблизу один одного, ніби взаємодіючи в єдиній реальності. Дехто з експертів вважає, що Метавсесвіт згодом отримає якусь іншу назву, але буде по суті наступною інкарнацією всесвітньої павутини.
Спочатку інтернет був суто текстовим (e-mail, групи usenet), потім з’явилася «розмітка» та «гіпертекст», потім можливість завантажувати зображення, відео та здійснювати контекстний пошук за ними. Потім з’явилися месенджери, відеодзвінки та спільні робочі столи. Можливості доповненої та віртуальної реальностей видаються наступним можливим етапом розвитку інтернету.
Термін Метавсесвіт вигадав американський фантаст Ніл Стівенсон, який опублікував у 1992 році роман Лавина, що став культовим у жанрі кіберпанк. Вважається, що Лавина надихнула братів Вачовськи на сценарій Матриці.
Дія роману Стівенсона розгортається у світі майбутнього, де великі корпорації керують цілими країнами, а весь світ об'єднаний тривимірною віртуальною реальністю. Саме вона у романі Стівенсона і називається Метавсесвітом. Головний герой роману у реальному житті розносить піцу та ледве зводить кінці з кінцями. А в Метавсесвіті він — крутий хакер та воїн-самурай. Його місією стає завдання зупинити поширення наркотику під назвою Лавина, який вбиває людей і у віртуальній, і справжній реальності.
Метавсесвіт стане сумою всіх світів, як віртуальних, так і реального.
Книга Стівенсона слугувала основною для першого великого і відносно успішного проекту в галузі віртуальної реальності Second Life. Цей інтернет-проект, що зчинив галас в середині 2000-х, пропонував користувачам зареєструватися у віртуальному світі Second Life, створити собі аватар та вести там повноцінне життя. Споруджувати будинки, розпочинати бізнес і навіть кохатися.
У Second Life можна було запровадити реальні гроші, обмінявши їх на віртуальні. Можна було надавати іншим користувачам платні послуги за віртуальні гроші, а потім вивести їх із гри. Деякі відомі музичні виконавці давали у Second Life концерти. А Associated Press навіть відкрило там свій офіс новин.
Популярність Second Life пішла на спад до кінця 2000-х разом із зародженням соціальних мереж. Проект не передбачав використання будь-яких гаджетів для того, щоб зробити віртуальний світ «ближчим» до користувача. Інтерфейс був розрахований на використання лише на ПК, що виглядало атавізмом в епоху бурхливого зростання популярності смартфонів після появи Apple iPhone.

Розмови про Метавсесвіт знову почали виникати в середині 2010-х на тлі появи розробок пристроїв доповненої (Google Glass) та віртуальної реальності (Oculus). Доповнена реальність передбачає нанесення віртуальних елементів на справжню реальність. Наприклад, якщо користувач дивиться на навколишній світ крізь окуляри доповненої реальності, вони можуть давати йому додаткову інформацію про об'єкти з реального життя.
Прообразом цієї технології став «зір термінатора» з культового фантастичного бойовика Джеймса Кемерона. Наприклад, за допомогою Google Glass було продемонстровано можливість моментального перекладу написів за допомогою Google Translate (окуляри накладають переклад на реальний напис). Теоретично ця технологія може наділяти будь-якого аватара, що проходить повз людину. Здійснювати моментальний пошук в інтернеті за будь-яким об'єктом, на який дивиться користувач
На відміну від доповненої, віртуальна реальність передбачає повну «заміну» реального зору людини віртуальним світом, в який та поринає цілком. Одним із популярних пристроїв, що демонструють можливості віртуальної реальності, став Oculus Rift. Користувач може переноситися в гори або джунглі, відчуваючи себе повністю у цьому місці. Участь в іграх у віртуальній реальності потребує рухів тіла, як і в справжньому житті. А отже, і зростаюча популярність Oculus як гаджета для занять фітнесом вдома.
Наразі термін Метавсесвіт передбачає якесь гіпотетичне злиття різних форм цифрової «реальності» з власне тією реальністю, яку ми вважаємо справжньою. В результаті такого злиття буде створено певний спільний простір, що поєднує реальний світ із цифровим.
Натепер домінуючою концепцією такого Метавсесвіту є проект, викладений в есе венчурного капіталіста Меттью Болла. Воно було опубліковано на початку 2020 року (на початку 2021-го Болл опублікував більш розширену і деталізовану версію).
На думку Болла, важливими характеристиками Метавсесвіту стануть такі моменти:
- Об'єднання фізичного та віртуального світів
- Загальні закони Метавсесвіту для всіх його частин, незалежно від того, яка саме компанія його створила і ним керує
- Повноцінна економіка, загальна для реальної та віртуальної частини Метавсесвіту
- Функціональна сумісність віртуального та реального світу — можливість розплачуватися однією валютою, переносити свої покупки та аватари
тощо.
Таким чином, Метавсесвіт стане сумою всіх світів, як віртуальних, так і реального. Вочевидь, її створення неможливе без технологічних пристроїв досконаліших, ніж звичайний комп’ютер (що показала, наприклад, історія Second Life).
2. Які технології потрібні для створення Метавсесвіту
Для створення Метавсесвіту (незалежно від різних аспектів трактування цього розмитого терміна) можуть знадобитися певні технології. Частина з них є цілком реальними і навіть уже існують. Решта поки видаються до певної міри фантастичними.
Експерти вважають, що ключова умова для розвитку Метавсесвіту вже виконується. Цією умовою є швидкісний інтернет, здатний передавати величезні обсяги інформації. Зокрема, мережі 5G та Wi-Fi 6 мають потенціал для передачі даних, який складно повністю реалізувати лише стрімінговими сервісами чи інтернетом речей. (Таке пояснення найчастіше надають пересічним користувачам маркетологи).
Однак саме віртуальна реальність може вимагати передачі даних у таких обсягах і з такою швидкістю, яку можуть забезпечити 5G-мережі. Багато сьогоднішніх програм для Oculus використовують встановлені графічні образи, а обсяг інформації, що передається мережею, не надто великий. Однак, у міру того, як з’являтимуться такі завдання, як віртуальна присутність двох співрозмовників (фізично знаходяться у різних місцях) в одному віртуальному просторі, обсяг трафіку зростатиме.
Жоден із пристроїв доповненої реальності досі не став комерційно успішним та масовим продуктом. Ба більше, провал Google Glass був настільки значним, що компанія останніми роками взагалі не згадує про цей проект. Різні технології доповненої реальності розробляють такі компанії, як Sony, Lenovo, Samsung, Seiko Epson. Однак найуспішніші такі рішення поки що мають лише вузькоспеціалізовані застосування.
На ринку пристроїв віртуальної реальності найбільшого успіху досягла Oculus (придбана Facebook), також користуються певною популярністю гаджети HTC. Однак зараз це нішеві продукти, затребувані в основному для ігор.
3. Хто заявив про плани створення Метавсесвіту та які перспективи
Свої плани щодо створення Метавсесвіту тією чи іншою мірою висловили декілька компаній. Ще декілька компаній ніколи офіційно не виголошували про це, але, на думку експертів, активно досліджують цю тему.
Наприкінці липня глава Facebook Марк Цукерберг оголосив про те, що Facebook серйозно працює над Метавсесвітом, який він визначив як суміш віртуальної та доповненої реальності зі справжнім світом. За словами Цукерберга, Метавсесвіт — це віртуальний простір, «де ви можете бути поряд із людьми у цифровій формі,
Цукерберг не приховує, що розглядає цей проект не як цікавий експеримент або побічний продукт компанії. Він відкрито заявляє, що Метавсесвіт — майбутнє Facebook. На зустрічі з інвесторами він заявив, що Facebook вже сьогодні витрачає майже $5 млрд на рік на розробку технологій, які сонукатимуть до створення Метавсесвіту.
«Як на мене, ми здійснимо перехід від компанії, яку вважають соціальною мережею, до компанії, яка керуватиме Метавсесвітом», — заявив він.
Команда розробників Метавсесвіту буде частиною підрозділу Facebook Reality Labs, який займається дослідженнями в галузі доповненої та віртуальної реальності.
Цукерберг зазначив, що Метавсесвіт не буде просто набором гаджетів, підключених до однієї і тієї самої соціальної мережі (по суті такий набір у нас є і зараз). Майбутній Метавсесвіт Цукерберг характеризує як «набір дослідів з максимальною реалістичністю».
Цукерберг пояснює необхідність власних розробок у цій галузі, зокрема тим, що Facebook не повинен залежати від політики магазинів додатків Apple і Google. Наявність власної апаратної платформи дозволить Facebook не залежати від конкурентів.
Наразі у Facebook є дві розробки, які можуть вважатися прообразами пристроїв для Метавсесвіту. Це Portal (лінійка відеоекранів з камерами доповненої реальності) та Oculus (пристрій віртуальної реальності).
Проте Цукерберг у своїх інтерв'ю, перераховуючи перелік пристроїв, де буде працювати Метавсесвіт, вказує також мобільні пристрої, ігрові консолі та гарнітури доповненої реальності. Зараз у Facebook немає власних продуктів у цих категоріях гаджетів. І нічого невідомо про якісь плани у цьому напрямі.
Очевидно, Цукерберг має на увазі те, що Метавсесвіт працюватиме на певних гаджетах дружніх компаній.
Epic Games
Тім Суїні, засновник Epic Games, яка створила Fortnite, у квітні 2021 року відзначився заявою про Метавсесвіт, яка минула практично непоміченою. Суїні розповідав журналістам про залучення нових інвестицій у бізнес Epic Games. І згадав про те, що інвестори вірять «в нашу версію Метавсесвіту». За словами Суїні, Epic Games активно працює над створенням Метавсесвіту та пов’язаних з ним «соціальними дослідами».
Як зазначають експерти, деякі елементи Метавсесвіту вже є в таких знакових продуктах Epic Games, як Fortnite та Animal Crossing. Користувачі, які в реальності знаходяться далеко один від одного, можуть як аватари перебувати в єдиному просторі, спілкуватися один з одним за допомогою голосу, обмінюватися предметами і навіть платити один одному у валюті.
Компанія досліджує, поки в ігровій формі, можливість використання внутрішньої валюти у цих теренах. Згідно з деякими публікаціями Epic Games активно досліджує тему блокчейну для створення внутрішньої валюти у своєму Метавсесвіті.
Microsoft
Глава Microsoft Сатья Наделла нещодавно заявив на зустрічі з інвесторами, що компанія сподівається відігравати ключову роль у «корпоративному Метавсесвіті». Деталі він не назвав, але експерти зазначають, що є як мінімум дві ознаки того, що Microsoft серйозно працює в цьому напрямку.
Перша — це проект AltspaceVR, соціальна платформа віртуальної реальності, яку Microsoft купила в 2017 році. Друга ознака — серйозні інвестиції Microsoft у галузі хмарного геймінгу.
Також деякі експерти зазначають, що Minecraft є раннім прообразом Метавсесвіту, на якій Microsoft відпрацьовує схеми взаємодії користувачів і започаткування цифрової економіки.
4. Критика Метавсесвіту
Скептики зазначають, що з Метавсесвітом виникає декілька проблем:
- Не зовсім зрозуміло, чи справді всі, хто розповідає про Метавсесвіт, говорять про одну і ту саму концепцію
- Вочевидь, існуючих сьогодні технологій недостатньо для того, щоб утілити в життя навіть частину заяв Цукерберга про Метавсесвіт.
- Існують серйозні побоювання щодо приватності особистих даних користувачів у цьому гіпотетичному Метавсесвіті і, можливо, ця концепція покликана лише замаскувати ще більший ступінь відстеження дій користувача з метою оточувати його релевантною рекламою
- Існує ймовірність, що для деяких компаній (зокрема, для Facebook і Microsoft) такий Метавсесвіт є лише маркетинговою «обгорткою» для ідеї про те, щоб обійти домінуючі на ринку смартфонів і планшетів Apple і Google та «спілкуватися» з користувачами безпосередньо
Перші два моменти можна вважати «робочими».
Припустимо, Цукерберг та інші згодом домовляться про те, що саме вважати Метавсесвітом і справді зможуть створити віртуальний простір із загальними правилами.
Технології також можуть з’явитися з часом, надто коли поява Метавсесвіту видаватиметься дедалі реальнішою. У такому разі все більше розробників будуть зацікавлені у тому, щоб створювати технології для AR та VR. Тим самим наближаючи Метавсесвіт.
Однак розмірковування про приватність та маркетинг видаються набагато серйознішими.
Битва за портрет користувача
Facebook постійно звинувачують у надмірній зацікавленості до звичок користувачів. Програма Facebook на Android за замовчуванням намагається отримати доступ до камери та мікрофона, щоб відстежувати всі активності користувача.
Суть нещодавньої війни Facebook із Apple також полягала у боротьбі за можливість стежити за користувачем. Apple дала користувачеві можливість забороняти програмам відстежувати свої дії. Facebook аргументував свою незадоволеність цими правилами тим, що це заважає показувати користувачеві релевантну рекламу. І давати змогу рекламодавцям заробляти.
На думку експертів, в очах Цукерберга залежність від посередників (в даному випадку, Apple і Google) є однією з головних проблем у розвитку Facebook.
Цукерберг по суті є «інформаційним капіталістом» — адже головною перевагою Facebook для рекламодавців та партнерів є володіння детальним портретом звичок та дій мільярдів людей щоденно. Така інформація важлива для рекламодавців, які готові платити дорожче за таргетовану рекламу. І навіть для політичних гравців (варто згадати історію з Cambridge Analytica під час виборів у США). Достеменно знаючи, що роблять і лайкають користувачі, простіше показувати їм релевантну інформацію, здійснювати соціальний інжиніринг.
Apple, наприклад, ставить перешкоди на цьому шляху. Навіть якщо припустити, що далеко не всі користувачі iPhone заборонять додатку Facebook відстежувати себе, то «точність» соціального інжинірингу стає набагато меншою. А великим рекламодавцям простіше звернутися до Apple безпосередньо з розміщенням рекламної реклами, ніж працювати з Facebook, яка втрачає контроль над точністю інформаційного портрета користувача.
Відомо, що в наступній версії Android з’являться аналогічні новації в галузі приватності.
Для Цукерберга це може стати великою проблемою.
Якщо ж соцмережа трансформується у щось інше, наприклад, умовний Метавсесвіт, доступ до якого здійснюватиметься не через смартфони (які Facebook не розробляє), а через пристрої доповненої чи віртуальної реальності (до створення яких Facebook доклав руку), то посередників не буде.
Експерти з безпеки вже мають питання до Facebook Portal, що можуть спостерігати за користувачем цілодобово і без контролю. Складно навіть уявити собі, яким золотим дном для «інформаційного капіталізму» стане можливість без посередників спостерігати за соціальною активністю користувача у віртуальній реальності.
Навіть не йтиметься про дозвіл на доступ до мікрофона та камери у пристрої користувача. Якщо користувач надягає шолом віртуальної реальності, щоб вирушити в такий собі простір і поспілкуватися з іншою людиною, весь потік інформації, включаючи дії користувача, його жести, міміку, слова
Маркетингові розмірковування
Найбільші IT-компанії дедалі частіше підпадають під переслідування з боку антимонопольних органів, правозахисних організацій, а також стають об'єктами «внутрішніх з’ясувок». У випадку з Facebook можна вказати на нещодавні ініціативи Антимонопольного комітету США з відокремлення WhatsApp та Instagram від Facebook, численні атаки правозахисників щодо стеження за користувачем та війну з Apple через рекламу.
Дехто з експертів вважає, що Метавсесвіт, попри всю нечіткість цього терміна, може стати для Цукерберга способом змінити картину ринку таким чином, аби уникнути подібних проблем.
З цього погляду Метавсесвіт — це просто маркетингова «обгортка» для створення соціальної мережі іншого рівня, доступ до якої і саме функціонування якої здійснюватиметься таким чином, щоб вивести її авторів з-під удару.
Якщо Facebook хоче збирати ще більше даних про користувачів, ніхто не завадить це робити, коли між користувачами та соцмережею не буде «прокладки» у вигляді смартфона. Використовуючи пристрій від Facebook для доступу до Метавсесвіту, також створеного Facebook, користувач віддаватиме дані про себе безпосередньо.
Складно уявити собі, хто і як зможе перешкодити Facebook збирати всю можливу інформацію про користувача та використовувати її на власний розсуд. Цей крок дозволить Facebook вийти з-під удару як правозахисних організацій, так і Apple та Google. Антимонопольні організації також не зможуть атакувати просту конструкцію з «пристрій + софт».
Щось більше, ніж продаж реклами
Ще однією метою, яку, можливо, переслідує Цукерберг, є розширення можливості комерціалізації. Наразі у соцмережі можна успішно продавати лише рекламу.
Однак у Метавсесвіті можливий продаж буквально всього на світі, особливо якщо припустити, що буде створено криптовалюту, яка стане актуальною як у віртуальному, так і в реальному світі.
Йдеться не тільки про аватарів і «луту», як у нинішніх Fortnite або Roblox, а й про реальні товари. Наприклад, користувач зможе у віртуальній реальності зайти в магазин одягу в іншому куточку світу, приміряти футболку, купити її, а потім отримати її поштою в реальному світі. Facebook, по суті, зможе заробляти на комісії з таких продажів приблизно так само, як це робить сьогодні Apple із продажами софту та ігор в App Store.
Коли Цукерберг розповідає про цифрову економіку в Метавсесвіті і про те, що Facebook зароблятиме зовсім не на продажу гаджетів для доступу до неї, він має на увазі якраз можливість заробляти «на відсотку» з продажів.