З чого починається маркетинг? Уявіть — ви вирішили продавати сандалі

5 вересня 2020, 09:20

Якось, виступаючи на одній конференції, я погралася з опитуванням «Як ви думаєте, що таке маркетинг». Найпоширеніша відповідь була: «Та зрозуміло — реклама». Так, але ні.

Поняття «маркетинг», іноді навіть з різними приставками (SMM, контент, крауд, відео, e-mail, директ, вірусний, партизанський і ще багато всяких інших) зараз спливає в інформаційних потопах по всіх усюдах. Всі вже розуміють, маркетинг — це щось важливе. Далеко не всім поки що ясно, що важливого в цьому важливому і в чому ця сама важливість.

Відео дня

Маркетинг — такий багатогранний і багатофункціональний діамант сучасного життя, що мені захотілося поговорити детальніше про його грані та функції.

Взагалі-то світ розродився вже кількома тисячами визначень маркетингу, я додам ще одне — моє особисте. Терпіть.

Маркетинг — це мистецтво переконання, що людині потрібно набагато більше з того, що їй взагалі не потрібно. І так, щоб вона була упевнена, що це тільки її рішення.

Ну і, про всяк випадок, суворе визначення маркетингу: сукупність процесів, що відповідають за створення, просування і надання продукту (товару, послуги) споживачеві, а також за управління відносинами зі споживачами з вигодою для бізнесу.

Уявімо, що ви вирішили створити щось нове і запропонувати його світу за гроші. Це може бути що завгодно — бізнес, товар, послуга, не важливо — шлях приблизно той же.

Починати потрібно, як в анекдоті: «Потрапили українець і єврей на безлюдний острів. У єврея — мішки з золотом, а в українця — буханець хліба і сало. Сиділи-сиділи кожен на своєму, українець відрізає шматок хліба і шматок сала і їсть, а єврей на золото дивиться, а їсти ж все одно хочеться. Не витримав єврей, попросив товариша по нещастю поділитися, на що було запропоновано пограти в базар: наробив бутербродів, розклав на рушнику. Єврей підходить:

 — А скільки бутерброди?

 — Один бутерброд — один мішок золота.

 — Та нічого собі. Дорого.

 — Ну, так пройдися по базару, поторгуйся, може, дешевше знайдеш".

Спочатку потрібно подивитися на ринок, оцінити наскільки ваш продукт потрібен цьому ринку, проаналізувати саме вашу нішу і ваших конкурентів.

Простенький приклад — вирішили ви у себе в селі продавати взуття:

 — Якщо у вашому селі всі ще ходять босоніж, то це абсолютно відкритий ринок для вас. Треба тільки пам’ятати, що якщо температура весь час вище нуля, то чи є сенс пропонувати валянки?

 — З іншого боку, якщо ви перший і єдиний запропонуєте сандалі, від вас будуть потрібні деякі зусилля довести, що в сандалях приємніше, ніж без та по колючках, але зате потім — сандалі будуть нарозхват.

 — Якщо ж у селі вже є шльопанці за одну копійку, а ви вирішите, що ваші сандалі коштують не менше мільйона, то при всій пишності сандаль, ви навряд чи досягнете успіху. Тому спочатку подивіться цінові пропозиції конкурентів і свою політику ціноутворення відбудовуйте на цій базі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

 — Якщо ваші сандалі потім ще й можна буде полагодити у вас, поміняти на нові з доплатою, поговорити про те, що сандалі Миколи куди краще сандалій Василя (це особливо важливо в консультаційному бізнесі), іншими словами, буде сервісне обслуговування і підтримка клієнтів, — значить, ви будуєте маркетингову стратегію перетворення просто клієнтів на лояльних, а це — найкраще, що може дати вам правильний маркетинг.

— Звичайно ж, якщо ви будете тихо сидіти зі своїми сандалями на краю села — ніхто не дізнається про те, що вони є, селяни так і будуть ходити босоніж або в капцях конкурентів. Тому що одне з пріоритетних завдань маркетингу — вміло вибудовувати комунікації з цільовою аудиторією.

— І головне. Якщо раптом випаде сніг — уггі вже повинні бути на складі. Тобто, ви повинні швидко адаптуватися і гнучко реагувати на зміни в запиті споживача.

Якщо все сказане вище переказати з прив’язкою до функціональних корисностей маркетингу, то це буде виглядати так, не залежно від того, для чого маркетинг потрібен, для ваших сандаль чи для юридичних послуг:

1. Аналітична. Дослідження, аналіз і висновки з приводу всього, що впливає на можливість успішного продажу сандаль у селі. При цьому це — не тільки аналіз потрібності сандаль (запиту) і наявності шльопанців (конкурентів). Це і аналіз усвідомлення потреби споживачем і прогноз реакції на появу сандаль. Ще критично важливо, чи підтримає ваш чоловік ваше бажання зайнятися сандалями. У сенсі, не тільки зовнішні, але і іноді це куди важливіше) внутрішні чинники — аналіз відповідності вашого бізнесу запитам ринку і які шанси у вашої корпоративної культури вижити у всій цій конкуренції.

2. Виробнича. Як організована логістика для виробництва сандаль і як відбувається саме виробництво (якщо воно є, звичайно), дуже важливо з точки зору маркетингу саме для координації кількості, якості і конкурентоспроможності готової продукції. Тому що без цього всього ніякі маркетингові бюджети вам не допоможуть.

3. Світ циклічний і цикл управління і контролю — не менш важлива функція маркетингу. Маркетинг обов’язково повинен знати (керувати і контролювати) скільки і коли сандаль виробляється, і куди вони будуть поставлятися — тільки у вашому селі, в сусідніх, або ще далі і більше. Ця інформація потрібна як раз для планування заходів і кампаній з просування і підтримки.

4. Як би не викручувалися фахівці з розвитку бізнесу, продажі — це теж функція маркетингу, хоч зараз їх все частіше відокремлюють і віддаляють. І дарма. Саме маркетинг повинен відповідати за (дивимося вище) дослідження і аналіз, а на їх підставі формувати ціну на сандалі, канали і інструменти донесення інформації про існування саме ваших сандаль до тих жителів і тих сіл, кому ви захочете свої сандалі запропонувати. Називається «заходи з розширення попиту на продукт, освоєння нових ринків».

5. Природно, в головних і окремо — інформаційна підтримка. Це і клієнтські бази даних, і їх управління. Планування і комунікації через всі відповідні канали і за допомогою всіх потрібних інструментів. Якщо якість і кількість ваших сандаль готове підкорити весь світ — світ повинен знати, що його будуть підкорювати.

6. І, окремо — інноваційна. Коли ви зрозумієте, що сандалі на зав’язках пора міняти на сандалі на липучках і потім доводити навіть вже завойованому світу, що липучки простіше і зручніше — тут вам теж без маркетингу не обійтися, тому що і розроблення, і впровадження нового продукту на ринок — завдання маркетингу.

Маркетинг — не просто по всіх усюдах, він нас давно оточив, а дуже багатьох і переміг. Щоб не бути переможеним, головне — добре розуміти спроби захоплень і не давати йому керувати вами, а самостійно керувати ним. У сенсі, коли ви пропонуєте світу сандалі, то щоб світ купував у вас стільки сандаль, скільки ви готові йому запропонувати. Коли ж ви купуєте сандалі, то щоб у вас були тільки ті, тільки такі, тільки стільки і тільки за тією ціною, які ви готові вибрати і заплатити за них. Прийміть як факт і погодьтеся, що іноді маркетинг вирішує за нас, які сандалі ми купуємо. А це не дуже підходить для homo sapience.

Показати ще новини
Радіо НВ
X