E-commerce живий? Що відбувається з онлайн-продажами в Україні під час війни

22 червня, 10:37

Вторгнення росії майже повністю зупинило інтернет-торгівлю в Україні в лютому. Всі представники e-commerce мали швидко адаптуватися до нових умов, щоб зберегти свій бізнес. Чи вдалося їм це зробити та з якими проблемами вони зіткнулися?

Великі проблеми для великого бізнесу

Маркетплейс Rozetka завжди був лідером в українському e-commerce та з його можливостями міг мало хто зрівнятися. Але навіть такий розвинений бізнес не витримав удар, який нанесла війна. За словами власника компанії Владислава Чечоткіна, щомісячний оборот Rozetka впав з 4 млрд до 23 млн грн за перші три тижні бойових дій. Лінія фронту проходила в 3 км від складів компанії поблизу Києва — маркетплейс не міг обробляти замовлення, а точки видачі та магазини розграбовувалися і знищувалися окупантами.

Відео дня

До всіх проблем додавалися борги перед крупними постачальниками, про які ті писали в коментарях на фейсбук-сторінці Чечоткіна. На що власник Rozetka відповідав доволі депресивно: «якщо будемо існувати — розрахуємося». Ситуація виявилась настільки складною, що довелося скоротити більшість співробітників, наприклад, майже всю команду розробки. Чечоткін заявив, що у компанії просто немає коштів, щоб платити зарплатню програмістам.

Позитивні зміни для Rozetka з’явилися в квітні, коли українська армія відкинула загарбників від Києва та з півночі країни. Станом на кінець травня, маркетплейс відновив роботу 200 з 270 точок видачі по всій країні. А до роботи повернулася половина співробітників з восьмитисячної команди, яка була до війни. Головною позитивною тенденцією Чечоткін вважає масове повернення продавців на маркетплейс.

Труднощі з логістикою та постачанням товарів

Через бойові дії, які охопили суттєву частину України, система внутрішніх перевезень значно ускладнилася. На окремих працюючих відділеннях пошти утворилися величезні черги, а терміни доставки стали геть непередбачуваними. Певний хаос в країні призвів до того, що посилки губилися або ж їх просто не забирали покупці, яким було не до своїх замовлень.

Ще складнішою була ситуація з постачанням товарів з-за кордону. На відміну від внутрішніх перевезень, які хоч якось працювали, міжнародна логістика колапсувала. Авіасполучення припинилося, а морські порти заблокували окупанти. Поставки товарів звелися до автоперевезень, що значно дорожче та довше, ніж схеми постачання, до яких звикли підприємці. Значна кількість інтернет-магазинів перейшла на продаж товарів з існуючих запасів, яких вистачило б на 1−2 місяці. За цей час магазини мали знайти нових постачальників та налагодити логістику.

До нападу росії, в лютому магазини обробляли близько 16−20 тисяч замовлень на день, а в перший тиждень війни — лише 7% від цієї кількості

За статистикою від Нової Пошти, в перший тиждень війни обсяги перевезень впали з 1 млн відправлень на день до 50 тисяч. Таке падіння було напряму пов’язано із зупинкою роботи інтернет-магазинів та маркетплейсів. Адже, за нормальних умов, 70% перевезень Нової Пошти — це інтернет-замовлення.

На другому тижні війни показники Нової Пошти почали зростати, що стало індикатором відновлення інтернет-торгівлі в Україні. На кінець березня компанія перевозила вже 350 тисяч посилок на добу, 60% з яких були інтернет-замовленнями. Подякувати за це варто і малому бізнесу. Підприємці швидко повернулися до роботи, у порівнянні з великими компаніями, та почали власноруч рухати український e-commerce вперед.

Відновлення малого та середнього бізнесу

Малий бізнес зіштовхнувся зі схожими проблемами, як у великих компаній, на кшталт Rozetka. Підприємці так само втратили доступ до складів, мали справу з падінням доходів та труднощі з постачанням товарів. Але їм було легше вирішити ці проблеми через значно менший розмір бізнесу, тому відновилися вони швидше. Наприклад, окремим продавцям навіть не довелося переносити склад, тому що товари малогабаритні і зберігаються вдома — це дозволило відновити роботу через тиждень після початку війни.

В багатьох випадках повернення до роботи інтернет-магазину залежало від місцезнаходження продавця. Підприємці, які розташовувалися в областях не охоплених бойовими діями, зупиняли продажі лише на декілька днів. Деякі навіть відновили роботу раніше, ніж оговталася пошта, тому перший час розвозили замовлення особистим транспортом.

Важче було підприємцям, які знаходилися безпосередньо у зоні бойових дій. Вони мали перенести склади та евакуювати співробітників у безпечне місце. Як показує досвід, в середньому передислокація тривала близько місяця. Для пришвидшення відновлення, магазини перевели частину робітників на дистанційну роботу. Таким чином люди могли працювати, знаходячись у безпечному та зручному місці.

Швидке відновлення представників малого бізнесу надало їм перевагу в просуванні. Поки великі гравці вирішували свої проблеми та не використовували платну контекстну рекламу — у магазинів з невеликим бюджетом з’явилися нові можливості. Вони стали більш помітними та просувалися по запитам, де раніше була надто висока конкуренція та вартість реклами. Підприємці розповідають, що, наприклад, ціна кліку в Google Shopping в березні була в 4 рази нижчою, ніж зазвичай. Зараз все повертається до звичного стану та великий бізнес знов займає передові позиції в рекламі.

Як змінилася кількість замовлень в інтернеті через війну

Хорошоп обслуговує 3 200 інтернет-магазинів, серед яких є представники бізнесу різних масштабів. Ми рахуємо загальну кількість замовлень, які вони генерують, щоб розуміти темпи відновлення e-commerce. Своїми даними ми ділимося з Opendatabot, де кожен охочий може відстежити динаміку роботи українських інтернет-магазинів під час війни.

До нападу росії, в лютому магазини обробляли близько 16−20 тисяч замовлень на день, а в перший тиждень війни — лише 7% від цієї кількості. Стагнація ринку зберігалась майже до середини березня, коли продавці почали активно відновлювати роботу. Наприкінці березня інтернет-магазини змогли вийти на рівень 8 тисяч продажів на день. Поступове зростання тривало протягом всього квітня. Під кінець місяця магазини щодобово обробляли вже 12 тисяч замовлень.

Справжній прорив стався в травні, коли за три тижні продавці закріпилися на рівні 85% від показників довоєнного часу. Якщо динаміка збережеться, то вже в червні магазини досягнуть показників, які були в мирний період лютого. Це чудовий результат, враховуючи що війна досі триває, а починати довелося майже з нуля. Проте для повного відновлення інтернет-магазинам ще потрібен час. За нормальних мирних умов, обсяг замовлень навесні мав би бути набагато вищим, ніж у лютому, через сезонність товарів.

Розвиток інтернет-магазинів в умовах війни

Для частини підприємців розвиток бізнесу став умовою виживання під час війни. Падіння попиту та доходів змусило інтернет-магазини шукати нові аудиторії покупців. Багато хто звернув увагу на ринок Польщі через його розвинутість та територіальну близькість до Україну. Українські продавці й раніше виходили на польський ринок, але тепер ним зацікавились масово.

Магазини з обмеженими можливостями продають товари за кордон за допомогою міжнародної доставки, а ті, хто має більший бюджет — офіційно реєструють бізнес в Польщі та орендують склад. В першому випадку покупцями стають в основному українці, які виїхали за кордон, в другому — всі мешканці Польщі. Втім, кожен з цих варіантів приносить користь, як підприємцям, так і Україні в цілому, завдяки зростанню експорту.

Загалом український e-commerce проявив себе якнайкраще. Бізнес доволі швидко адаптувався до складних умов воєнного часу та почав поступово працювати на відновлення. Попереду у нас ще багато роботи, але можна впевнено сказати, що ми впораємося.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X