Що робити з держвласністю

8 листопада 2018, 13:00

Історія світової економіки в параметрах, відомих навіть дітям, вже відповіла на ваше запитання. Приватна власність, приватний бізнес завжди ефективніше від державного.

50 років тому більшість автомобільних компаній були державнимивони або не вижили, або останні з них програють залишки конкуренції у Франції.

Не вижили за останні 25 років державні ІТ- і комп'ютерні компаніїповністю програвши конкуренцію приватним.

Відео дня

А де залишилася держвласність? Так ось у таких компаніях як Роснефтьдірка в землі і звідти "валить" нафта з 400-відсотковою рентабельністю. Ось такі ресурсно-примітивні компанії і природні монополії не здатний поки що погубити навіть держменеджмент.

Часто ці "ресурсні монополії" в Росії, Китаї або країнах Аравії наймають високооплачуваний приватний менеджмент і кричать: подивіться! Все працює не гірше!

Китайські комуністи і російські "великодержавники" мають рація в тому, що на час найнявши і мотивувавши бонусами на ринкових умовах хороших СЕО, можна і держбізнес змусити працювати краще.

Але принцип будь-якого великого бізнесуце експансія! Приватні компанії просто залучають кошти з публічного ринку через IPO тощо – а державні на їх фоні сидять, у буквальному сенсі слова, зі зв'язаними руками і знову-таки програють конкуренцію.

Адже вони не можуть брати вільні гроші з ринкувони можуть тільки качати з бюджету.

В Україні ми маємо "зовні ефективний" Ощадбанк, наприклад. "Закачуємо" в його капітал по 14 млрд грн щороку з бюджету (тобто наших з вами податків) – і він зростає, розвивається, ребрендиться.

Або ось Укрнафта – там навіть англієць-директор, чули? На добрій зарплатні! Тільки другий рік нафтовидобувну (!) компанію не може вивести на той рівень, щоб навіть з податковими боргами розрахуватися. Так "нахазяйнували" до нього.

Якби компанія була приватною, вже давно б нарощувала видобуток такої потрібної нам нафти, залучаючи кошти на IPO але ж ні! Ми боїмося втратити "держконтроль"!

Або Укрзалізниця. Це ж уже просто синонім великої та дрібної крадіжки!

Там криза з нестачі вагонів зараз! Якби приватні меткомбінати і великі агрохолдинги тисячі вагонів самі не закупили протягом останніх 15 років – вже стояли б вантажні перевезення в країні.

Ну і тут пропоную перерватися з прикладами і повернутися до першого пункту.

Це вже аксіома в економічній теорії: приватний бізнес завжди ефективніший від державного, тому що чиновники міністерств на скромних зарплатах, які є кураторами держкомпанії і яких міняють, ніколи за визначенням не зможуть ухвалити настільки ж ефективні рішення, як живий власник, що може втратити або придбати мільярди від своїх правильних/неправильних рішень! І мотивація, і компетенція абсолютно різні!

Дуже шкода, що такі банальності з точки зору економічної теорії мусимо ще комусь доводити у ХХI столітті.

Але ж доводиться. Думаєте, всі в нашому уряді з цією тезою згодні, що не їхнє Мінекономіки, а "невидима рука ринку" швидше наведе лад у всіх держмонополіях?

На жаль.

Вони буквально думають інакше! І доказ тому – застиглий на "мертвій точці" список приватизації з кількох сотень держпідприємств на 2018 рік.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X