Запорізький міст. Що робити, щоб великі недобудови не перетворювались на пам’ятники корупції

27 листопада 2019, 16:40

Ми маємо змінити підхід до реалізації великих інфраструктурних проектів

В Запоріжжі є діючі мостові переходи між правим і лівим берегом — Преображенський і Дніпро ГЕС. Інтенсивність руху 23 тис і 60 тис одиниць транспорту на добу. Новий міст через Дніпро — це національний інфраструктурний проект, з двох мостів та автодороги, знаковий не тільки для Запоріжжя, але й краіни в цілому. Висота найвищого пілону мосту складає 166 метрів, що робить Запорізький міст найвищим в Україні.

Відео дня

У 2003 році техніко-економічне обґрунтування проекту ухвалив Кабінет Міністрів України. За ним загальна довжина автомагістралі мала скласти 9,1 км, з яких 660 м становила би протяжність мосту через Дніпро (між лівим берегом і Хортицею) та 260 м — через Старий Дніпро (між Хортицею й правим берегом). Згідно цього проекту мости з автомагістраллю мали добудувати до 2010 року, а вартість будівництва мала скласти 2млрд грн ($400 млн).

У 2010 році, через 6 років після старту будівництва, уряд затвердив зміни проекту, збільшивши заплановану протяжність мосту через Старий Дніпро на 80 м. В новому проекті дату здачі в експлуатацію перенесли на 2013 рік, а вартість будівництва збільшили до 5,3 млрд грн ($664 млн). Тобто за перший етап будівництва — за 6 років міст здорожчав на $264 млн в середньому $44 млн за рік.

В 2014 році будівництво Запорізького мосту зупинилося через відсутність фінансування, було зведено 118 метрів конструкції (без основи під дорожнє покриття). До цього моменту, за 2004—2013 роки на будівництво вже було витрачено 2,4 млрд грн (понад $300 млн).

У 2017 році було побудовано 213 м переходу через Старий Дніпро. В 2018 році правий берег Запоріжжя та острів Хортицю з'єднали 450 метрів металевої конструкції мосту — основи майбутньої дороги.

21 жовтня 2019 Укравтодор та китайська компанія СRВС уклали Меморандум про співпрацю, метою якого є будівництво та пошук фінансування для мостового переходу через річку Дніпро в Запоріжжі. Сума 5 млрд грн ($200 млн) і строк будівництва 2 роки першої черги за допомогою кредиту Ексімбанку Китаю та генпідряду China Road and Bridge Company, що збудувала найбільший міст в світі Гонконг — Макао.

Згідно з державною експертизою від 31 жовтня 2019 року коригована вартість проекту будівництва складає 12.9 млрд грн ($500 млн), що робить Запорізький міст не тільки найвищим, але й найдорожчим в Україні.

Найкращий варіант — це залучити міжнародний кредит для будівництва першої черги — балковий міст 340 м і вантовий міст 660 м, що дасть змогу запустити рух транспорту через Хортицю. На жаль, європейські банки не зацікавлені в фінансуванні будівництва Запорізького мосту, через необхідність аудиту проекту та неможливість фінансування недобудови. Бюджетне фінансування не ефективне, як показала практика — два періоди 2004 — 2008 і 2010 — 2013 рр., коли виділялись кошти — не зрозуміло як використані та зупинені на етапі будівництва.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Що робити в майбутньому, щоб мости не будувались десятиліттями, а гроші не розвіювались на схилах Дніпра:

— Чіткі строки будівництва

— Визначене фінансування — міжнародний кредит

— Незалежний технічний нагляд

— Спрощення вимог до експертизи та затвердження проектної документації

— Підготовка ТЕО за стандартами міжнародних фінансових організацій (Світовий банк, ЄБРР, ЄІБ, Ексімбанк КНР та JICA).

Ми маємо змінити підхід до реалізації великих інфраструктурних проектів — в іншому випадку практика будівництва мостів в Україні буде вивчатись в транспортних університетах, як те, чого не потрібно робити.

Показати ще новини
Радіо НВ
X