Цифрова грамотність українців. Які можливості планує створити Мінцифри у 2021 році

11 лютого 2021, 11:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Освітні серіали, офлайн-хаби та впорядкування законодавства. Над чим працює та що планує змінити Міністерство цифрової трансформації найближчим часом.

Пандемія коронавірусу та «жорсткі карантини» сколихнули весь світ, неймовірно прискоривши процеси цифровізації. Згідно зі звітом «Майбутнє професій 2020», опублікованим Всесвітнім Економічним Форумом:

Відео дня
  • У чотири рази збільшилась кількість осіб, які за власною ініціативою шукають можливості для онлайн-навчання.
  • 84% роботодавців налаштовані на швидку цифровізацію робочих процесів, включаючи перехід на дистанційну роботу, з можливістю переведення 44% робітників на такий формат співпраці.
  • Вікно можливостей для перекваліфікації та підвищення кваліфікації робітників стає дедалі вужчим. Для працівників, які мають намір залишатись на своїх посадах, частка основних навичок, яка зміниться протягом наступних п’яти років — 40%, а 50% усіх працівників потребуватимуть перекваліфікації.

Тобто коронакриза та пов’язані з нею події стали каталізаторами невідворотного цифрового майбутнього, в якому володіння цифровими навичками є базовою життєвою необхідністю.

При цьому кардинальних і фундаментальних змін зазнає сфера освіти. Зокрема, прогресує в приголомшливих масштабах онлайн-освіта, наближаючись до моделі кастомізованого (персоналізованого) навчання. І це стосується не лише конкретного вибору людини, чого навчатись, але й застосування різноманітних технічних рішень на кшталт штучного інтелекту.

Наприклад, провідні EdTech-стартапи світу вже тестують платформи та системи навчання на основі того, як дитина проходить процес навчання, відповідає на запитання та вирішує задачі. Система максимально пристосовується до учня, пропонуючи відповідний формат навчання, робить навчання більш результативним.

Щоб не залишитись на узбіччі життя, в яке надшвидкими темпами інтегруються цифрові технології, потрібно володіти цифровою грамотністю.

Сьогодні ми в Міністерстві цифрової трансформації стикаємося з різними викликами:

  • Відсутність нормативної бази. Немає затверджених вимог до цифрових компетентностей, їх описів з кожної окремої галузі по сферах економічної діяльності та основних професійних групах.
  • Недостатня цифрова інфраструктура. Багато соціальних об'єктів і сіл не мають сталого доступу до мережі Інтернет, в об'єктах соціального значення є застаріла матеріальна база, поки не у кожної сім'ї є гаджет.
  • Відсутність системи цифрової освіти. Багато наявних проєктів, програм, курсів і тренінгів з цифрової грамотності спрямовані на формування лише деяких цифрових навичок, носять локальний точковий характер та комплексно не вирішують проблеми на рівні країни. Також ще не затверджений стандарт цифрової компетентності педагогів та статистика рівня володіння цифровими компетентностями педагогів, які готують нові покоління працівників до умов цифрової економіки.
  • Проблеми з інформуванням щодо цифровізації. Для цифрових перетворень необхідне загальне усвідомлення важливості цифрових компетентностей у суспільстві та органах державної влади.

Ключовий виклик — недостатність цифрових компетенцій. Тобто рівень підготовки громадян з питань цифрових компетентностей не відповідає вимогам цифрової економіки та суспільства.

Це засвідчують результати першого в історії України соціологічного дослідження цифрових навичок громадян, проведеного в кінці 2019 року. Не володіють такими навичками 15,1% українців, а низький рівень мають 37,9% громадян. Отже, 53% українців перебувають нижче позначки «базовий рівень» за методологією оцінки цифрових компетентностей, яка застосовується Європейською комісією.

Через низьку медіаграмотність та відсутність цифрової культури збільшується частка населення, яка не вміє протистояти пропаганді, маніпуляціям та шахрайству в цифровому середовищі. Наприклад, 34% мешканців України у віці 18−70 років за останній рік, згідно з дослідженням, ставали об'єктом хоча б одного з видів шахрайських дій в інтернеті.

Тому Міністерство цифрової трансформації активно допомагає українцям адаптуватися до нової реальності, впроваджуючи комплексну національну політику розвитку цифрових компетентностей громадян.

У 2019 році цифрова грамотність громадян вперше офіційно стала пріоритетом держави — однією з чотирьох стратегічних цілей Мінцифри зафіксували «навчити 6 млн українців цифрової грамотності за 3 роки».

У лютому 2020 року ми офіційно запустили національну онлайн-платформу з цифрової грамотності «Дія.Цифрова освіта». Її відрізняє інноваційний формат навчання цифрових навичок — освітні серіали. Використовується едьютейнмент, тобто поєднання навчання та розваг. Не нудні лекції. А захопливі освітні серіали за участі експертів і селебріті, коли є діалоги, імпровізація, жарти.

За рік ми створили без державного фінансування 45+ освітніх серіалів із цифрової грамотності. Ось неповний перелік: Базові цифрові навички, Основи кібергігієни, Електронний підпис, Кіберняні, Безпека дітей в Інтернеті, Про кібербулінг для підлітків, Цифрові технології для людей з інвалідністю, Оплата комуналки онлайн тощо.

А ось неповний перелік селебріті, які взяли участь у наших освітніх серіалах: Василь Вірастюк, Ольга Сумська, Надія Матвєєва, Руслан Ханумак, Даніель Салем, Марія Єфросініна, Jerry Heil, NK | Настя Каменських, Віктор Павлік, Андрій Джеджула, Володимир Остапчук.

Отже, освітній серіал — замість онлайн-курсу, сезон — замість рівня складності, серія — замість уроку. І це не заради хайпу. Такий підхід робить навчання людяним, зрозумілим і цікавим.

Ефективність такого формату навчання виявилася високою. За статистикою порталу, 70−80% користувачів дивляться всі серії освітніх серіалів, проходять фінальне тестування та отримують сертифікати.

53% українців перебувають нижче позначки «базовий рівень» за методологією оцінки цифрових компетентностей, яка застосовується Європейською комісією

Перший освітній серіал на «Дія.Цифрова освіта» — «Базова цифрова грамотність», три сезони. В основі методології освітнього серіалу — міжнародний стандарт цифрової грамотності DigComp 2.1. Серіал можна подивитись не тільки українською, але й жестовою мовою.

Також одним із перших освітніх серіалів був «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів». Оскільки вчителі разом із батьками та дітьми раптово опинились у стресовій ситуації без чітких алгоритмів дій і інструкцій, як організувати процес дистанційного навчання, ми оперативно розробили оглядовий курс для вчителів. В освітньому серіалі йдеться про Google Classroom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Zoom, Class Dojo, Classtime тощо.

За першу добу тоді освітній серіал переглянули майже 5 тисяч педагогів. А на сьогодні його переглянули майже 45 тисяч освітян.

Крім того, на платформі є ще серіал про цифрові навички для вчителів: як автоматично оцінювати завдання учнів та організовувати роботи в групах, як застосовувати інтерактивний формат, як зацікавити учнів та утримувати їхній інтерес до навчання. Цей освітній серіал почали переглядати майже 40 тисяч освітян.

А щоб діти могли займатися спортом вдома під час карантину, ми запустили освітній серіал «Діджитал-фізкультура для школярів за участі зірок спорту». Це 12 онлайн-уроків від гравців футбольного клубу «Шахтар», також участь у серіалі взяли зірки Мамахохотала-шоу.

До того ж попитом користуються серіали про нові цифрові професії: Стартуй стартап, Штучний інтелект, Цифрові юристи, Діджитал-маркетинг, Блокчейн, біткоїн та криптовалюти тощо.

Менш ніж за рік онлайн-платформу «Дія.Цифрова освіта» відвідали майже 2 млн українців, з них — майже 500 тис. зареєструвались на навчання.

Найпопулярніший на платформі освітній серіал — про цифрову грамотність для держслужбовців на базі інструментів Google. Подивились всі 15 серій цього серіалу, успішно склали фінальне тестування та отримали сертифікати більше 100 тис. державних службовців.

Ми поширили освітні серіали на відеоплатформах «Megogo» і «1+1 video», щоб охопити ще більше українців. До речі, разом із «Megogo» ми вже адаптували 9 освітніх серіалів і зробили їх жестовою мовою. Також освітні серіали з цифрової грамотності демонстрували в ефірі десятки регіональних телеканалів.

Разом із тим, вважаємо, що про проєкт «Дія.Цифрова освіта» українці ще недостатньо знають.

Цифрограм — перший національний тест на цифрову грамотність: 90 запитань, оцінюються 30 цифрових компетентностей.

Ми запустили на порталі «Дія.Цифрова освіта» тест, завдяки якому кожен громадянин може перевірити власний рівень цифрової грамотності. Тест розроблено на основі комплексного і системного підходу до різних складових цифрової компетентності — оцінюються 30 цифрових компетентностей.

Після проходження тесту генерується електронний сертифікат із детальним описом сильних і слабких сторін, а також рівнем володіння цифровими компетентностями (базовий — А1, А2; середній — В1, В2; високий — С1, С2).

Важливо, що нам вдалося домовитися про співпрацю з провідними порталами з пошуку роботи — robota.ua, jooble.com.ua, work.ua. Завдяки цьому кожен може зручно додати до резюме сертифікат із результатами проходження національного тесту на цифрову грамотність.

Крім того, за допомогою національного тесту приватні компанії, державні органи та освітні установи можуть зручно перевіряти цифрову грамотність співробітників.

Буквально за декілька місяців «Цифрограм» почали складати більше 100 тис. українців, з них відповіли на всі 90 запитань тесту — 65% користувачів.

Плани з розвитку онлайн-платформи

Невдовзі ми відкриємо онлайн-платформу для всіх охочих розмістити освітні курси — кожен зможе запропонувати курс і, якщо він відповідатиме певним критеріям і стандартам, то ми розмістимо його на онлайн-платформі.

Також ми плануємо розширювати формат освітніх курсів на онлайн-платформі — це будуть не тільки освітні серіали із цифрової грамотності, але й фільми, мультфільми, подкасти тощо.

Понад 6 тис. офлайн-хабів цифрової освіти всією Україною. Хаби цифрової освіти — це місця, куди може завітати кожен громадянин, безкоштовно отримати доступ до порталу Дія.Цифрова освіта та пройти навчання з цифрової грамотності. Це — бібліотеки, школи, університети, компанії і приватний сектор, IT-організації, ЦНАПи, громадські організації.

Крім 2 тис. вже створених за рік офлайн-хабів цифрової освіти, наразі в процесі долучення до мережі більше 4 тис. хабів. Громадяни можуть зручно знайти найближчий хаб на інтерактивній карті хабів цифрової освіти.

Також минулого року ми з партнерами почали реалізовувати програму комп’ютеризації понад 1 500 сільських бібліотек. Знову ж таки, не витрачаючи державного бюджету.

У 2021 році ми плануємо продовжити розвивати цифрову інфраструктуру.

Рамка цифрових компетентностей для громадян України

За ініціативою Мінцифри українські експерти адаптували європейську концептуально-еталонну модель Рамки цифрових компетентностей для громадян ЄС (DigComp 2.1.) до національних, культурних, освітніх та економічних особливостей України.

У Рамці цифрових компетентностей для громадян України рівні володіння компетентностями умовно розбито за сукупностями шести сфер компетентностей:

  • основи комп’ютерної грамотності;
  • інформаційна грамотність, вміння працювати з даними;
  • створення цифрового контенту;
  • комунікація та взаємодія в цифровому суспільстві;
  • безпека в цифровому середовищі;
  • розв’язання проблем у цифровому середовищі, навчання впродовж життя.

Детально ознайомитись зі структурою Рамки цифрових компетентностей для громадян України можна за посиланням.

Очікуємо затвердження Концепції розвитку цифрових компетентностей.

Хочемо присвятити рік роботі із законодавством, нормативно-правовими актами та усіма стейкхолдерами. Концепція розвитку цифрових компетентностей дає визначення основних понять і термінів, впроваджує Рамку цифрових компетентностей для громадян України, окреслює виклики стосовно розвитку цифрових компетентностей у суспільстві, визначає шляхи їх подолання та очікувані результати від її впровадження, закладає підґрунтя для створення національної стратегії та стратегічного плану дій щодо розвитку цифрових компетентностей у суспільстві.

Щоб було більш зрозуміло, це забезпечить громадян конкурентоспроможністю на ринку праці, надасть можливості для безперервного навчання, а також подарує комфорт проживання в цифровій країні.

Також це позитивно вплине на бізнес-процеси в компаніях завдяки кваліфікованим працівникам, забезпечить фахівцями нових цифрових професій.

А для держави це можливість синхронізувати основні поняття та вимоги в рамках цифрових компетентностей з європейськими стандартами, модернізувати процеси державного управління, зменшити цифровий розрив та гармонізацію національного цифрового ринку з Європейським Союзом, прискорити впровадження інструментів електронної демократії та електронного урядування.

Завдяки реалізації Концепції кількість громадян, що підвищать рівень своїх цифрових компетентностей, збільшиться до понад 10 млн українців. А відсоток громадян з низьким рівнем комп’ютерних навичок зменшиться вдвічі — з 53% до 20%.

Це призведе до покращення рейтингу України в таких міжнародних дослідженнях, як індекс глобальної конкурентоспроможності Всесвітнього економічного форуму за показником Цифрові навички серед активного населення та індекс цифрової економіки і суспільства.

Зрештою, це сформує репутацію України як країни високої цифрової культури та цифрової грамотності громадян.

Тому закликаю долучатись до нашого проєкту, популяризувати цифрову грамотність, ставати нашими партнерами або амбасадорами цифрової освіти, надавати поради та рекомендації. Разом ми здатні на цифровий прорив України, який стане прикладом для всього світу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X