Україна очима іноземних інвесторів. Що важливо змінити

13 червня 2019, 16:30

Хто ми: спекулятивний ринок або проблемні активи

Для іноземного інвестора Україна є виключно спекулятивним ринком. Активний розвиток ринку внутрішньодержавного запозичення прищеплює таке ж сприйняття і для локального інвестора. Істотним мінусом цієї політики НБУ і Мінфіну для економіки є короткострокове залучення вільних коштів інвесторів у високоприбуткові інструменти вкладання, якими є насамперед ОВДП. Нова хвиля залучення спекулятивного капіталу в Україну почнеться після повноцінного запуску Clearstream і додатково може вплинути на зростання волатильності курсу гривні.

Відео дня

Чому нерезиденти обходять Україну стороною

Приватному інвестору або інвестиційним фондам Україна була б цікава для інвестування, особливо з позиції її неоцінених активів (Value investing) і проблемних активів (Distressed assets). Але тільки при зміні політики власності, відкритості приватизації, продажу якісних активів ФГВФО, а не прав вимоги або проблемних активів тощо. Ніякого особливого або невідомого нам рецепта тут немає.

Однак, домовитися про ціну, зважити всі ризики і реально оцінити вартість активу виходить тільки у локальних бізнес-груп. Які отримують найкращу ціну на тлі величезної пропозиції неліквідного бізнесу на обмеженому попиті.

Разом з тим, приватні інвестиційні компанії, такі як Concorde Capital, Dragon Capital та інші показують реальний приклад дій, націлених на залучення «довгих» грошей в економіку України і формування позитивного образу країни для інвестування. У свою чергу, центральні органів влади, які відповідають за ці напрями, проведення інституційних реформ все так само продовжують демонструвати свою слабкість у регуляторній політиці та залученні інвестиційного капіталу. Без оновлення кадрів це може тривати вічно.

Великі надії, які покладалися на велику приватизацію, не виправдалися. Вона могла б найімовірніше йти по-іншому, якби не було необхідності узгоджувати профільний закон з великим капіталом і в самому законі було закладено механізм незворотності приватизації, і більш привілейованих умов для іноземного капіталу. Незважаючи на це, інтерес до українських державних компаній системний, але без доопрацювання профільного закону ситуація особливо не зміниться.

Прийшов час пом’якшити монетарну політику

Стримувальна монетарна політика підтримує сприйняття України, як спекулятивного ринку. Оскільки грошова маса останні роки має тенденцію до істотного зниження. Її зростання не перевищує 5−6%, в той же час інфляціяперебуває на рівні +/- 10%. Інфляційне таргетування згладжує можливі інфляційні шоки. За фактом, ми бачимо звуження реальних грошей, які повинні обслуговувати економіку країни. Вони не можуть дати поштовх для реального економічного зростання.

Негативним наслідком стримувальної монетарної політики є обмеження кредитування і висока вартість грошей. На поточний момент, НБУ утримує облікову ставку на рівні 17,5%. Для бізнесу — це вартість кредитного плеча в 23−27%, що є досить високою вартістю грошей, яку одиничний бізнес зможе собі дозволити. Таким, чином, реальний сектор економіки і населення не можуть розраховувати на фінансування своїх інвестиційних проектів і споживчих потреб.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Разом з тим, висока вартість грошей відображає ризики. Банкам вигідніше вкласти кошти в інструменти НБУ та ОВДП ніж займатися кредитуванням економіки і брати на себе ризики неповернення за кредитами. По суті, гроші накопичуються і не працюють на економіку.

За стимулювальної монетарної політики економіка України може зростати вище очікуваних прогнозів в 2−3% і перевищити 4−5% щорічно. Це мета повинна залишатися стратегічним завданням для майбутнього нового уряду, в світлі втрати сумарно понад 17% економіки в перебігу 2014−2015 років. Але цього можна досягти тільки за умови стабільності макроекономічної ситуації.

Таким чином, настав час змінити стан справ шляхом впровадження політики розширеного пропозиції грошей для економіки, яка забезпечить більш сприятливі умови розвитку підприємництва, знизить вартість грошей, змістить акцент іноземних інвесторів зі спекуляції на ОВДП в бік купівлі та розвитку бізнесу в Україні. У свою чергу, НБУ необхідно підняти планку контролю за використанням кредитних коштів і якості активів.

Україна сублімувала в собі характеристики країни зі спекулятивним ринком для нерезидентів і distressed assets для локальних інвесторів

Україна сублімувала в собі характеристики країни зі спекулятивним ринком для нерезидентів і distressed assets для локальних інвесторів. За такого стану справ, Україна змушена конкурувати з такими країнами, як Бангладеш, Парагвай, Гватемала, Ірак, Туніс, Йорданія, Замбія, Ангола, Буркіна-Фасо, Гана, Ефіопія, Шрі Ланка, Таджикистан, Танзанія, Конго, Ліван за інвестиційний капітал і міжнародне фінансування. Покращення інвестиційного клімату можна домогтися тільки гучними і швидкими реформами.

Інституційна екосистема повинна очиститися від токсичних неформальних законів, що домінують донині. Самостійно, без політичної волі вищого керівництва країни, одному бізнесу і громадянському суспільству цього не зробити.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X