Екосистема — новий формат мислення
Останнім часом ми часто чуємо слово екосистема у різних контекстах, але далеко не всі розуміють, що за цим стоїть.
Нещодавно в Києві проходила Digital Banking Conference, присвячена цифровій трансформації банків та розвитку необанків. Обговорювалося чимало цікавих тем, пов’язаних із впровадженням Open Banking та Open API, цифровізацією, захистом даних та багато іншого, що є актуальним для сфери фінансових послуг. Однак мене як фахівця з комунікацій у цьому суто професійному потоці інформації захопила глобальна зміна в принципах мислення інноваційних компаній.
Більше не існує технологій, які б розроблялися ізольовано для вирішення одного завдання. Кожен продукт і технологічне рішення, що стоїть за ним, повинні вбудовуватися в складну систему взаємодій з іншими продуктами, учасниками ринку, регуляторними нормами, пристроями, платформами і т.д. Ми часто чуємо слово екосистема в різних контекстах, але далеко не всі розуміють, що за цим стоїть інший світогляд.
«Екосистемне мислення» не нова ментальна модель для керівників бізнесу, але вона стала особливо популярною завдяки розвитку технологій. Екосистема як бізнес-модель передбачає комплекс взаємопов'язаних товарів і послуг, які можуть вирішити різноманітні завдання клієнта в єдиному інтегрованому досвіді. Великі IT та фінансові компанії влаштовані саме за таким принципом. Наприклад, Microsoft, Apple, Google, Amazon.
Деякі фахівці поділяють екосистемні та платформні компанії, але останні вже давно вийшли за межі одного виду діяльності. Наприклад, Facebook, яка виросла із соціальної мережі настільки, що вже потребує нового бренду, бо старий не відображає зміст цієї складної структури. В екосистему входять не лише інші соціальні мережі та месенджери. Facebook також ігрова та e-commerce платформа, платіжна система та багато іншого.
На цьому прикладі також можна побачити вплив екосистеми на споживача. Так, Instagram, WhatsApp, Messenger та Facebook задають різні типи поведінки користувачів і водночас вони пов’язані між собою. Нова назва якнайкраще відображає суть компанії. Мета — частина складних слів, якою позначають проміжний стан, перехід до чогось іншого. Так само і екосистема не буває стабільною, вона постійно розвивається за рахунок збільшення взаємодії між її учасниками, залучаючи нових своїм гравітаційним полем.
Увійти до екосистеми можуть і традиційні компанії. Потрібно лише не обмежуватись послугами в рамках своєї історичної галузі. Наприклад, на конференції було презентовано необанк від Fozzy Group «Власний рахунок», який максимально інтегрований у процеси відомого рітейлера. Чи могли ми раніше уявити можливість поповнювати рахунок через касу супермаркету? Інший приклад із конференції: Sportbank, який співпрацює з великою мережею спортзалів, виробниками одягу для спорту та іншими платформами. Альфа-банк випустив SuperApp Sense, але паралельно з розвитком мобільного банку створив креативні простори у Києві та Львові, щоб взаємодіяти з користувачами й офлайн.

Пропонуючи продукти та послуги в рамках міжгалузевої екосистеми, компанії залучають все більше споживачів, отримують більше персональних даних та можуть створювати більш кастомізовані та унікальні продукти. При цьому витрати клієнтів знижуються, а прагнення користуватися послугами конкретного бренду зростає.
Конкуренція продуктів іде у минуле, її замінить битва між екосистемами. Нещодавно ЗМІ та професійна спільнота активно обговорювали вихід на український ринок казахської компанії. Kaspi.kz придбали платформу для онлайн-платежів Portmone, БТА Банк і, за інформацією медіа, готуються купити e-commerce платформу. Очевидно, що казахський фінтех планує створити свою екосистему в Україні.
Екосистемне мислення можливе різних рівнях. Так, на конференції багато експертів ділилися досвідом залучення до команди фахівців з інших галузей. Людина, здатна логічно і системно мислити, може адаптувати свій досвід, отриманий в іншій сфері, у фінансовому середовищі. Більше того, вона привносить у неї новий погляд на процеси та пропонує нестандартні ідеї. Гнучкість, відкритість і здатність мислити поза межами однієї галузі є умовою виживання бізнесу в новій нормальності.
Ще два роки тому теми обговорення на подібних конференціях звучали як: чи вб'є фінтех банки? Сьогодні настрої зовсім інші. Усі давно зрозуміли, що банки нікуди не зникнуть і потрібно шукати шляхи співпраці між різними гравцями ринку фінансових послуг. Компанії з екосистемним мисленням фокусуються не так на конкуренції, але на співробітництві та взаємодії. Це може бути обмежене коло компаній, а можливо і більш відкрита екосистема, проте загальна тенденція очевидна.