Що означає відкриття магазину H&M для України
Один з найвідоміших глобальних ритейлерів одягу 18 серпня офіційно зайшов на український ринок – в суботу в Україні відкрився перший магазин H&M.
H&M – це популярний мас-маркет бренд, який займає одне з провідних місць у світі за обсягами продажів.
Поява такого бренду в Україні говорить, що країна нарешті приєднується до числа цивілізованих країн. Вихід компанії на український ринок можна розцінювати, як просто появу можливості купувати недорогі речі.
Але є й більш глобальний аспект. Такі компанії, як H&M, IKEA або Starbucks працюють тільки в тих країнах, де можна чесно вести бізнес, не платити хабарів і будувати економіку, сплачуючи податки. Правила їх роботи не допускають вирішувати питання підпільними шляхами.
Прихід H&M – це маркер для інших учасників ринку, що в цій країні бізнес-клімат змінюється на краще. Після Майдану Україна трохи піднялася в загальному рейтингу Doing Business. Зараз ситуація стає такою, що з'являються компанії, які не чіпають, не намагаються схилити до дачі хабара і дозволяють вести бізнес прозоро і чесно.
Наприклад, IKEA не вийшла на український ринок через дуже просту історію. Коли в Москві IKEA запропонувала відкрити фірмовий магазин, чиновники вимагали хабар, керівництво компанії відмовилося. Після цього компанії запропонували проспонсорувати придбання меблів для якоїсь школи, щоб чиновники на них хоча б попіарилися. IKEA погодилися, купили меблі і обладнали школу. Після чого їм дозволили відкрити магазин.
У 2006 році компанія прийшла в Україну з аналогічною пропозицією, від якої українські чиновники відмовилися і сказали: тільки хабарі, тільки хардкор, тільки готівка. Відповідно, тут нічого у IKEA не вийшло, оскільки у нас в країні дуже жадібні чиновники. І корупція виявилася ще сильнішою, ніж в сусідній державі-агресорі.
Оскільки у скандинавських компаній особливий підхід до бізнесу, і вони ніколи не замішані у жодних корупційних скандалах. Коли такі компанії, як Starbucks, IKEA або H&M починають працювати на українському ринку, це означає тільки одне: у нас змінилася ситуація, змінився бізнес-клімат, і він змінився на краще. З чим я можу всіх і привітати.