Що відбувається на митниці з відомими брендами
Вчора, 30 травня 2017-го, сервіс моніторингу реєстраційних даних Opendatabot опублікував перелік торгових марок, які можуть не пропустити на митниці.
На публікацію списку із 1146 міжнародних брендів, які входять до переліку об'єктів інтелектуального права, включеного до митного реєстру, нас зумовили останні новини про зупинку техніки на митниці.
Зокрема, що товари марок Meizu і Xiaomi при проходженні української митниці почали зупиняти за заявою правовласника.
Причиною зупинки техніки на українській митниці, стало звернення представника ТМ Meizu в Україні Вікторії Цитович, у якому зазначено, що вона помітила провезення контрафактного товару і просить вжити відповідних дій.
По ЗМІ розлетілася новина з посиланням, мовляв, ми ніколи більше не зможемо замовити улюблені бренди з-за кордону. На наступний день, після заяви Державної фіскальної служби про те, що митниця не має вказівки забороняти ввезення таких товарів, журналісти почали розбиратися і писати про те, що це фейк.
Що ж відбувається насправді?
Вся історія починається з вичерпного права на торговельну марку. Уявіть собі Васю. Вася виробляє кросівки. Він випустив партію, яку купив Петя. Вася отримав прибуток і тепер не може перешкодити Петі ці кросівки продати. Петя може рекламувати товар і продавати його далі. Такий принцип існує в усьому світі.
Складнощі починаються тоді, коли мова заходить про ввезення товару на територію іншої країни. Деякі країни вважають, що імпортер товару повинен при ввезенні в свою країну підтвердити у виробника право на його продаж.
В українському законодавстві цей принцип чітко не встановлено. Водночас у митному кодексі є стаття про Призупинення митного оформлення товарів на підставі митного реєстру. У доповненні до документу є список торгових марок і їх офіційних представників.
На ділі працює все так: у нашого Васі в Україні може бути офіційний представник, назвемо його Сашком. Він підписує договір дистрибуції з Васиною компанією й отримує ліцензію. На її підставі він подає заяву на митницю й потрапляє в реєстр, про який йшлося спочатку.
Офіційна позиція ДФС така: перед тим, як пропустити товар торгової марки зі списку, митники повинні запитати офіційного представника, чи не вважає він цей товар підробкою.
Якщо офіційний представник дає згоду на ввезення товару, то посилка доставляється замовнику, але якщо він вважає, що це підробка, то долю товару буде вирішувати суд.
Ця процедура займає час, тому навіть якщо представник дає добро, то посилка затримується на період від 10 до 21 днів.
Чому OpenDataBot каже, що ви можете не отримати свою посилку?
До історії з Meizu багато експертів вказували на те, що в Україні є проблема з урегулюванням правил митниці. Але ніколи раніше ця проблема не стосувалася посилок для фізичних осіб. І Meizu може бути першим прецедентом. Адже з таким листом може звернутися представник кожної компанії зі списку і не допустити на територію України продукцію.

Для офіційних представників це вигідна позиція, так вони можуть монополізувати ринок і ставити вищі ціни на свою продукцію. Але для економіки країни та споживачів це рішення на користь не піде. Як ми і писали раніше, це може привести до збільшення частки чорного ринку, корупції, зниження асортименту товарів, підвищення цін.
Люди, які замовляють товар в інтернет-магазинах за кордоном, будуть отримувати його в кращому разі з затримкою, а в гіршому, доводячи в суді, що цей товар – не підробка.
Чи правда, що на митниці не пропускають усі товари зі списку?
Ні. Поки що митниця пропускає всі продукти під ТМ, за винятком Meizu та Xiaomi. У лютому 2017 року схожа історія сталася з кросівками Nike, які купив киянин у закордонному магазині Asos.
Але. За такою схемою може діяти будь-який офіційний представник. А значить, ризик не отримати товар, який ви замовляли за кордоном, залежить виключно від нього.
І щоб застерегти українських споживачів, що їхні товари, придбані на іноземних сайтах, можуть до них не дійти, ми й опублікували перелік торгових марок з реєстру. Зрештою, таку комунікацію з населенням не зробила українська митниця.